Концептуальні засади аналізу в управлінні інноваційною діяльністю
Для вітчизняних підприємств харчової промисловості інноваційний шлях розвитку стає головною умовою забезпечення конкурентоспроможності та посилення ринкових позицій. Тому проведення аналізу їх інноваційної діяльності стає актуальним науково-прикладним завданням. Аналіз може використовуватися не тільки як інструмент оцінки досягнутого рівня інноваційної активності та стабільності підприємства, але й для оцінки зміни цього рівня під впливом різних факторів. Аналіз інноваційної діяльності є одним з найважливіших засобів виявлення внутрішніх резервів підвищення рівня інноваційної активності та виступає інструментом для розробки управлінських рішень, спрямованих на підвищення ефективності функціонування підприємства, а також використовується для оцінки професійної майстерності й ділових якостей керівників підприємств та їх інноваційних підрозділів.
Окремі теоретичні аспекти проблем управлінського обліку й аналізу інноваційної діяльності підприємств досліджено в працях П.М. Завліна, А.В. Васильєва, М.П. Любушина, Д.А. Ендовицького, С.М. Коменденка, Є.І. Крилова, В.М. Власової, І.В. Журавкової, К.Ф. Пучині, С.Д. Ільєнкової. Прикладні питання аналізу інноваційної діяльності в регіональному розрізі розглядаються в працях В.В. Шарко, В.О. Зикіної, О.І. Грицай та ін.
Проведений аналіз наукової літератури дозволив виділити три основних підходи до проведення аналізу інноваційної діяльності. Перший підхід знайшов відображення в роботах Д.А. Ендовицького, С.Н. Коменденка, Є.І. Крилова, В.М. Власової, І.В. Журавкової, Д.В.Лисенка, які представили інноваційний аналіз із позиції комплексного інвестиційного аналізу з виокремленням витрат на наукові розробки та дослідження та наступним коригуванням на специфічні ризики [18; 73; 94]. Недоліком даного підходу, на наш погляд, є проведення аналізу інноваційної діяльності з використанням методів інвестиційного менеджменту без урахування її особливостей. Крім того, автори значну увагу приділяють аналізу ефективності інновацій на противагу визначенню інноваційного потенціалу. З нашої точки зору, ефективність інноваційної діяльності хоча й являється важливою її характеристикою, проте, формується на виході інноваційного процесу, а на вході потребують не менш детального дослідження ресурсна та організаційна готовність до здійснення інноваційної діяльності на підприємстві.
Другий підхід до проведення аналізу інноваційної діяльності сформульовано в працях С.Д. Ільєнкової [46]. Інноваційна діяльність підприємства розглядається через створення та реалізацію нематеріальних активів, які й мають бути об’єктом такого аналізу Обмеженість даного підходу, на наш погляд, полягає у вузькому розумінні інноваційної діяльності, у результаті чого аналітичним дослідженням будуть охоплені не всі види інновацій.
Вся работа доступна по Ссылке