Аналіз як інструментарій управління дебіторською заборгованістю підприємств оптової торгівлі
В сучасних умовах економічного стану суспільства аналіз та управління дебіторською заборгованістю позиціонуються провідними факторами забезпечення фінансової стійкості підприємства, що пояснюється стримуванням повноцінного розвитку підприємства існуючим дефіцитом оборотних активів та кризою неплатежів.
Наявний стан аналітичного забезпечення для прийняття ефективних та обґрунтованих управлінських рішень не в повній мірі відповідає новій парадигмі управління. Крім того, існує загроза подальшого посилення негативних тенденцій у обсягах дебіторської заборгованості та виникнення такого небажаного її виду як безнадійна.
На сьогоднішній день нагальною є необхідність налагодження системи ефективного управління дебіторською заборгованістю як одного з найбільш важливих і водночас складних елементів управління оборотними активами для забезпечення фінансового оздоровлення та економічного розвитку підприємства.
В практиці фінансового менеджменту найбільш часто на підприємствах виникають проблеми пов’язані з дебіторською заборгованістю:
− відсутність інформації про терміни погашення дебіторської заборгованості;
− неефективна оцінка кредитоспроможності покупців (в деяких випадках її відсутність);
− відсутність окремого відділу з управління дебіторською заборгованістю (у тому числі простроченою), що призводить до розподілу функцій аналізу дебіторською заборгованістю, отримання грошових коштів, прийняття рішення про товарне кредитування між різними підрозділами підприємства;
− відсутність автоматизованого відстеження виникнення та погашення дебіторської заборгованості;
− відсутність профілактичних заходів щодо виникнення неконтрольованих обсягів заборгованості дебіторів;
− неефективна політика управління інкасацією (погашенням) дебіторської заборгованості у зв’язку з уникненням застосування різнопланових методів рефінансування.