Концептуальні підходи до дослідження конкурентоспроможності регіону
Конкурентоспроможність регіону як економічна категорія відносно недавно стала об’єктом дослідження іноземних та вітчизняних науковців. Фокусування уваги вчених на регіональному рівні конкуренції суб’єктів господарювання було активізовано працями Майкла Портера [1, 2], який зауважив, що конкурентні переваги формуються на регіональному рівні та довів провідну роль територіальних економічних систем у формуванні конкурентоспроможності держави.
Незважаючи на активізацію дослідження конкурентоспроможності регіону, в Україні дане питання практично проігнороване державними органами влади, водночас в економічно розвинутих країнах приділяється увага як розвитку територіально сконцентрованих суб’єктів економічних відносин, так і іншим напрямкам підвищення конкурентоспроможності регіонів. Це зумовлює потребу у розробці організаційно-економічних засад та механізмів підвищення конкурентоспроможності регіонів, які були б пристосовані до вітчизняних реалій та особливостей регіонального розвитку.
З метою створення ефективних механізмів підвищення конкурентоспроможності регіону, беручи до уваги значну кількість напрямків та підходів до її дослідження, насамперед необхідно здійснити аналіз існуючих наукових напрацювань у даному напрямку, виділити найбільш вагомі підходи, та на їх основі визначити сутність даного поняття. Для розкриття сутності конкурентоспроможності регіону необхідно вирішити наступні завдання:
- провести аналіз підходів до дослідження конкурентоспроможності регіону;
- виділити об’єкти регіональної конкуренції;
- визначити структуру та здійснити класифікацію конкурентоспроможності регіону.
У результаті проведеного дослідження на основі наукових праць вітчизняних та зарубіжних вчених були узагальнені такі основні підходи до дослідження конкурентоспроможності регіону:
- соціальний − спрямований на підвищення рівня життя населення та забезпечення процесів відтворення людини [3–18];
- економічний − результатом конкурентоспроможності визначається економічне зростання регіону та ефективна реалізація економічного потенціалу [6–8; 10; 16; 18–22];
- ринковий − базується на конкурентоспроможності підприємств регіону; їх товарів та послуг [7; 8; 11; 16; 18; 21; 23–26];
- ресурсний − за яким основою конкурентоспроможності регіону є продуктивне використання ресурсів [3; 5; 12; 17; 22; 25].