Дослідження стану сформованості культури міжособистісної взаємодії учнів основної школи
Реформа сучасної системи загальної середньої та позашкільної освіти України поставила перед педагогічною та психологічною науками завдання, вирішення яких багато в чому залежить від суб'єктивних чинників учасників виховного процесу. Серед них першочергового значення набувають особистісні характеристики, на основі яких учень здатен будувати стосунки з різними особами в рефлексивному середовищі і прогнозувати подальший їх розвиток.
Розробляючи методику констатувального етапу дослідження, ми використали широкий спектр методів, які застосовували у своїх працях такі науковці, як Ю.Бабанський, В.Журавльов, І.Попович, В.Розов, В.Ядов та інші. Нами застосовано і апробовано методику дослідження культури міжособистісної взаємодії на основі соціометричного типу технологій та інших психолого-педагогічних прийомів, які дозволили отримати достовірну інформацію про особливості взаємодії учнів малої групи в умовах туристських об’єднань. Це дало можливість виокремити не тільки рівні сформованості культури міжособистісної взаємодії кожної дитини, а й розглянути їх динаміку та специфіку в гуртківців під час навчання (тренувань, походу) протягом терміну формувального етапу експерименту.
Характеристика експериментальної бази дослідження. Констатувальний етап експерименту проводився на базі загальноосвітніх шкіл №№13, 28, 44, 57 м.Херсона, Херсонського ліцею Херсонської обласної ради, Херсонського фізико-технічного ліцею, Чорнобаївського навчально-виховного комплексу Білозерського району, Бериславської ЗОШ №3 (Херсонська область), а також з масивом членів туристських об’єднань з різним віком (учні 5-8 класів), які було в подальшому визначено як експериментальні (52 особи) та контрольні групи (49 осіб). Усього в констатувальному етапі експерименту брало участь 600 учнів основної школи.
Експериментальною базою для проведення формувального етапу експерименту слугували позанавчальні об’єднання – туристські гуртки ЗНЗ Херсонської області: Чорнобаївського навчально-виховного комплексу Білозерського району Херсонської області (18 учнів), ЗОШ №13 м. Херсона (17 учнів), ЗОШ №57 м.Херсона (17 учнів). За своїми характеристиками (матеріальна база гуртка, вид туризму, вікові особливості, успішність та ін.) вони не мають суттєвих відмінностей. Даний висновок підтверджено за допомогою Н-критерію Краскала-Уоллеса (Kruskal-Wallis H) про належність цих груп до однієї генеральної вибірки (2=0,993 при р = 0,963). В якості контрольних обрано туристські секції та гуртки на базі ЗОШ №44 м.Херсона (16 учнів), Херсонського фізико-технічного ліцею (17 учнів) та Бериславської ЗОШ №3 Херсонської області (16 учнів).
Вся работа доступна по Ссылке