Обґрунтування змісту, форм і методів виховання самоповаги у студентів коледжу в навчально-виховній діяльності
Досвід роботи підтверджує, що виховання самоповаги у студентів коледжу має забезпечуватися цілісною системою виховної роботи як в аудиторній, так і в позааудиторній роботі. Педагогічними колективами коледжів, які брали участь в експериментальній роботі створювалися такі педагогічні умови, які сприяли б ефективному вихованню самоповаги у молоді. Апробація розроблених нами педагогічних умов виховання самоповаги у студентів коледжу здійснювалася у ході формувального етапу експерименту на базі експериментальних коледжів.
Розроблена нами система виховної роботи включала використання виховного потенціалу навчальних курсів через доцільно підібрані форми і методи, що визначають механізми включення студентів коледжу у процес засвоєння етичної сутності самоповаги, етичної рефлексії, формування „Я-концепції” та вироблення гуманістично спрямованої поведінки. Позааудиторну виховну діяльність (кураторські години, спецкурс „Особистісного зростання”, тренінг „Розвиток самоповаги та впевненості у собі”, студентський клуб „Політес”), спрямовану на етичну рефлексію і інтеріоризацію самоповаги як особистісної етичної цінності у практичній діяльності, що інтегрує отриманні на заняттях етичні знання в життєвий та моральний досвід, відповідні уміння і навички. Психолого-педагогічну підтримку спрямовану на корекцію і покращення ставлення студентів коледжу до себе, підвищення рівня самооцінки та самоповаги та створення сприятливого клімату у студентському колективі. Стимулювання до самовиховання, утвердження віри в себе, власної гідності, здатності впливати на самого себе з метою покращання власних якостей.
За таких умов навчання для студентів коледжу набуває особистісного сенсу, що поєднує ціннісне ставлення до себе, інших, творчої самореалізації, розвиток здібностей і потенційних можливостей. Оволодіваючи знаннями, студенти формуються особистісно і професійно. Оскільки навчальна діяльність є провідним видом діяльності студентів коледжу, то використання її виховного потенціалу є важливою педагогічною умовою у вихованні самоповаги у студентів коледжу. В. Ягупов, В. Свистун виділяють три рівні оволодіння етичними знаннями:
- репродуктивний (просте відворення мінімально необхідних знань, умінь і навичок);
- продуктивний (прагнення розширити і поглибити знання уміння і навички);
- креативний (творче ставлення студента до навчання, перетворення на суб’єкта діяльності в творчій навчальній діяльності.
При цьому пріоритетними напрямами навчальної діяльності є:
- гуманітаризація;
- фундаменталізація;
- демократизація і гуманізація навчально-виховного процесу;
- культурна, професійна і суб’єктна ідентифікація студентів як суб’єкта навчальної і професійної діяльності;
- діалогізація навчальної діяльності [208, с.37-38].
Вся работа доступна по Ссылке