Дослідно-експериментальна робота з виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору
Логічним продовженням теоретичних досліджень і головним засобом перевірки їхньої достовірності, а також оцінки ефективності і практичної значущості виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору став педагогічний експеримент. Отже, наступним етапом нашої роботи було проведення формувального експерименту, в процесі якого здійснювалася апробація розробленої методики виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору.
Формувальний етап дослідження тривав з жовтня 2008 року по грудень 2010 року. Метою формувального експерименту була перевірка ефективності методики виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору. В процесі експериментальної роботи вирішувалися такі завдання:
1) розроблення і впровадження методики виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору;
2) дослідно-експериментальна перевірка ефективності методики виховання толерантності молодших школярів;
3) виявлення динаміки сформованості толерантності молодших школярів до використання методики виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору і після її впровадження;
Вихідними методологічними позиціями організації формувального етапу експериментальної роботи визнано такі підходи: діяльнісний; комунікативно-діалогічний, середовищний; особистісно-зорієнтований, культурологічний, системний та аксіологічний підходи у вихованні толерантності молодшого школяра.
Аналіз концепцій виховної діяльності, державних вимог щодо початкової освіти, навчальних планів і програм позакласної виховної роботи показали відсутність цілісної педагогічної концепції, педагогічної технології, системи педагогічних засобів виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору. Так, в програмах навчальних предметів для початкової освіти висвітлені лише деякі умови формування толерантності у школярів, які можна охарактеризувати непрямими умовами виховання толерантності. Серед таких непрямих умов слід відзначити спрямованість на розвиток мовного етикету, на інтеріоризацію загальнолюдських цінностей, на формування культури поведінки, витримки, дисциплінованості тощо. В початковій школі зазначені умови реалізуються під час вивчення предметів соціально-гуманітарного профілю, але вони розрізнені і не мають на меті сформувати цілісну толерантну особистість молодшого школяра. Концепції виховної роботи початкової школи сприяють лише створенню основного завдання з виховання толерантності молодших школярів в умовах полікультурного освітнього простору, програми навчальних предметів, де вказано на формування мовного етикету, культури поведінки, витримки і дисциплінованості – складають лише сприятливу практичну основу для побудови технологічної складової виховання толерантності у молодших школярів.
На початку формувального експерименту особливу увагу було приділено відбору молодших школярів експериментальної та контрольної груп. Розроблена нами методика дозволила всебічно врахувати всі суб’єктивні й об’єктивні чинники, що забезпечило надійність експерименту, достовірність здобутих результатів. В експерименті, який проходив у природних умовах навчально-виховного процесу початкової школи, брали участь 486 учнів початкових класів, із них 243 належали до експериментальної групи, а 243 – до контрольної групи. Учні зазначених груп до початку експерименту мали майже однакові кількісні показники сформованості толерантності.