Поетапна реалізація педагогічних умов виховання інтересу молодших школярів до навчально-пізнавальної літератури у позакласній роботі
Метою формувального експерименту було – поетапна реалізація моделі виховання інтересу молодших школярів до навчально-пізнавальної літератури в позакласній роботі.
Відповідно до мети формувального експерименту визначено низку завдань, які потрібно вирішити під час проведення експериментальної роботи, а саме:
1) експериментально перевірити ефективність моделі виховання в молодших школярів інтересу до навчально-пізнавальної літератури в позакласній роботі;
2) визначити педагогічні умови впровадження вищезазначеної педагогічної технології та перевірити їх ефективність.
Формувальний експеримент проводився впродовж 2008–2010 рр. на базі Ялтинської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів №11, Сімферопольської школи-гімназії І–ІІІ ступенів № 17, Краснокам’янської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів, Фароськьої загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів, учні 2–4 класів.
Учнів було розподілено на 2 групи – експериментальну (263 осіб) та контрольну (262 осіб). Загальні умови в обох групах були схожими.
На кожному з етапів формували певні навички та вміння необхідні для користування навчально-пізнавальною літературою відповідно до виділених на констатувальному етапі показників.
Перший етап формувального експерименту – діагностичний, що передбачав: уточнити рівень сформованості інтересу молодших школярів до навчально-пізнавальної літератури; вивчити особистість учня; визначити місце літератури в житті школярів; окреслити шляхи розвитку та вдосконалення інтересу учнів у процесі позакласної роботи; виявлення та пробудження явних або потенційних завдатків, інтересів школярів; критичний аналіз здобутої інформації з позиції власного досвіду.
Завданням другого етапу – інформаційно-пропедевтичного, було ознайомити учнів із поняттям „навчально-пізнавальна література”; з навчально-пізнавальною літературою за її напрямками; зорієнтувати позакласну роботу на оволодіння молодшими школярами необхідними вміннями та знаннями для формування інтересу до навчально-пізнавальної літератури з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
Третій етап – діяльнісний, передбачав, вирішення таких завдань: знання прийомів вибору потрібної книги для читання на певну тему. навички самостійного визначення змісту незнайомої книги за її елементами (зміст, передмова, післямова, ілюстрації); вміння самостійного вибору та прочитання навчально-пізнавальної книги. вміння стисло переказувати зміст прочитаного (в цілому чи окремих епізодів); уміння складати розповідь про героя, користуючись планом, запропонованим учителем, або за самостійно складеним планом; уміння користуватися навчально-пізнавальною книгою для самостійної організації цікавого дозвілля.