Перспективи використання американського досвіду застосування виховних технологій розвитку життєвої компетентності підлітків з особливими потребами в українській педагогічній практиці
Вартими уваги для вітчизняної моделі розвитку життєвої компетентності підлітків з особливими потребами є низка питань оптимізації процесу інтегрування учнів означеної категорії у загальноосвітній простір, які вже вивчені американською наукою і практикою. А саме:
1. Реалізація права дитини з порушеннями психофізичного розвитку на якісну освіту пов’язана з наданням їй в освітньому процесі кваліфікованої корекційної допомоги, тобто проведення цілеспрямованої роботи з використанням спеціальних технологій, які сприяють відновленню ушкоджених процесів розвитку і соціалізації особистості.
2. Своєчасний моніторинг і кваліфікована діагностика особливостей розвитку дитини в розумовому, фізичному та емоційно-психологічному спектрі здатна значно підвищити результативність інклюзивного навчання для неї. При цьому важливим фактором є надання спеціалізованої консультативно-інформаційної підтримки педагогам і адміністраторам загальноосвітнього закладу, у якому дитина навчається, та її батькам.
3. Інклюзивне навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку має відбуватися за участі різних фахівців (дефектолог-консультант, асистент учителя, психолог, медичний працівник, соціальний працівник, помічник учителя та ін.). Також в умовах освітньої інтеграції вкрай важливими є застосування мультидисциплінарного підходу під час організації психолого-педагогічного супроводу учнів.
4. Дієвою та зкоординованою на місцевому рівні має виступати підтримка з боку фахівців із різних закладів і організацій.
5. Інклюзивне навчання потребує створення відповідної нормативно-правової бази здобуття якісної освіти (різного спрямування) підлітками з особливими потребами.
6. Необхідним є розроблення на основі особистісно-діяльнісного підходу багатоваріантності спеціальних навчальних планів, програм, підручників і дидактичних засобів з урахуванням різних потреб в освіті підлітків з порушеннями фізичного, розумового та емоційно-психічого розвитку.
7. Ефективне інклюзивне навчання можливе лише за умови спеціальної підготовки і перепідготовки педагогічних кадрів, у тому числі соціальних педагогів, психологів, логопедів, а також науково-методичного та інформаційного супроводу навчально-виховного процесу для дітей з особливими потребами. Метою такої підготовки є оволодіння майбутніми фахівцями основними методами навчання, виховання і корекції розвитку дітей з психофізичними вадами та обдарованих дітей.
8. Запровадження інклюзивного навчання має бути спрямоване на формування у підлітків з особливими потребами життєвої компетентності.
Одним із головних завдань, що стоять перед педагогами та адміністрацією інклюзивної української школи є створення загальної позитивної атмосфери. Адже негативний вплив на загальний розвиток неповносправної дитини, обдарованої дитини можуть справити значні перерви у навчанні. Тільки комплексний підхід забезпечить ефективність процесу соціалізації підлітка з особливими потребами.
Відомо, що залучення неповносправної дитини до всіх видів діяльності є одним з ефективних корекційних методів. За допомогою різноманітних занять у сфері спорту, туризму, а також культурно-масових заходів можна досягнути високих результатів.
Для успішної реалізації інклюзивних програм надзвичайно важливою є ефективна співпраця педагогів і родин дітей з особливими освітніми потребами. Готовність школи співпрацювати надає батькам моральної стійкості для виховання дитини з певними психофізичними вадами. Якщо дитина підготовлена у сім’ї та школі, правильно сприймає свою хворобу, саму себе, пройшла всі етапи соціалізації, то вона відчуватиме себе корисним та цінним членом суспільства.
На жаль, існує непереборний страх здорових людей перед чимось іншим. Це справді перешкода, яку потрібно подолати. Необхідно не тільки підготувати підлітка з особливими потребами до життя в суспільстві здорових людей, але й підготувати суспільну домку до того, що така дитина – такий же повноцінний член суспільства, як і всі інші здорові люди.
Вся работа доступна по Ссылке