Професійна деформація державних службовців
Безперечно, як зазначалось вище, формування нової генерації управлінців має ґрунтуватись на ідеології і політиці українського державотворення, національного, економічного, політичного, духовно-культурного розвитку суспільства, а основою державної кадрової політики має бути розвиток професіоналізму державних службовців, удосконалення їх управлінської культури – сукупності політичних, економічних, правових, естетичних та інших знань, морально-етичних і комунікативних якостей, які є визначальними у практичній роботі в органах влади.
Серед них особливе місце в умовах державотворення мають посідати:
- професійна компетентність;
- професійна гідність та професійна честь;
- дієздатність та ефективність;
- політична нейтральність;
- беззастережне служіння інтересам українського народу;
- наявність організаторських здібностей, доброчесність і відповідальність;
- умотивованість і престижність управлінської праці;
- послідовне оновлення кадрів на основі спадкоємності, співпраці досвідчених і молодих працівників;
- соціальна справедливість;
- оновлення, гласність і колегіальність у вирішенні кадрових питань;
- підготовка таких керівних кадрів, які знатимуть історію, культуру, державну мову, традиції України.
Проте перехідний період нашого суспільства сильно впливає на деформування свідомості державних службовців, у сфері діяльності яких фокусуються суспільні суперечності і проблеми. Тому принципово важливо підкреслити роль соціального характеру суперечностей, які відповідно впливають і на деформацію професіоналізму державних службовців.
У тлумачному словнику поняття “деформація” визначається як зміна форм тіла під впливом зовнішніх чинників.
Таке визначення дає можливість зазначити, що професійна деформація державних службовців - це суттєві негативні зміни, які допускаються при виконанні ними своїх посадових обов’язків та викликані об’єктивними негараздами, притаманними нашому суспільству.
Слід зазначити, що невизначеність моделі суспільного розвитку посилює конфлікти і напруження та супроводжується зміною соціальної парадигми, характеризується зламом однієї системи ціцінностей і поступовим утвердженням іншої, негативно впливає на розвиток професіоналізму державних службовців.
Це зумовлено тим, що в ході становлення органів державної влади до них прийшли, з одного боку, кадри, які мали досвід управлінської діяльності, набутий в умовах тоталітарного суспільства, і відповідний менталітет, а з другого – працівники, переважна більшість яких прагнули бути корисними молодій державі, але не мали ні відповідних знань, ні управлінських навичок.
Як наслідок, сьогодні значній частині державних службовців ще бракує досвіду демократичного управлін¬ня в умовах ринкової економіки, проведення політичного аналізу та вироблення професійних рішень, вміння мислити на перспективу. Не всі володіють сучасними знаннями з управління, соціальної психології, інформаційними технологіями, що ускладнює утвердження нових принципів державного управління та здійснення успішної управлінської діяльності.
Незаперечним є факт, що часто державні службовці безвідповідально, формально виконують функціональні обов’язки.
Відчутним є брак загальної й професійної культури, досвіду демократичного управління за умов ринкової економіки, дефіцит талановитих керівників, справжніх лідерів.
Досить поширеним явищем залишається неефективність управлінських рішень, відсутність у державних службовців чіткої мотивації до праці. Наявний високий ступінь бюрократизації державної служби, низький рівень довіри громадян до влади.
Вся работа доступна по Ссылке