Взаємодія слідчих з адміністраціями підприємств, установ, організацій при встановленні обставин порушень вимог законодавства про охорону праці
Суттєву допомогу у встановленні обставин порушень вимог законодавства про охорону праці слідчий отримує співпрацюючи з адміністраціями підприємств, установ, організацій, де стався нещасний випадок.
Аналіз емпіричних матеріалів та опитування слідчих працівників свідчать про те, що майже кожне кримінальне провадження супроводжується такими контактами і взаємодією, що позитивно впливає на вирішення завдань розслідування.
Узагальнення досвіду взаємодії стало підставою висновку про те, що найбільш розповсюдженим її видом є взаємодія між слідчим та комісією з розслідування нещасного випадку, особливо коли технічне розслідування відбувається одночасно з кримінальним провадженням.
Дійсно, у багатьох випадках слідчому важко самостійно встановити реальні причини травматичної події в силу того, що він не володіє необхідними технічними знаннями. Тому взаємодія із комісією з розслідування нещасного випадку на виробництві допомагає у правильному визначенні та розумінні обставин нещасного випадку.
Про важливість налагодження тісної співпраці та взаємодії слідчого з органом, який проводить технічне розслідування нещасного випадку наголошується майже усіма авторами, роботи яких присвячені питанням розслідування злочинів у галузі охорони праці та безпеки виробництва [190; 250; 349;199].
Але, як вже згадувалось, більшість цих досліджень проводилась за часів СРСР та базувалась на положеннях його законодавства, а більш сучасні – на законодавстві Російської Федерації, а отже використання існуючих рекомендацій при розслідуванні злочинів, пов’язаних з порушенням вимог законодавства про охорону праці в Україні є проблематичним.
Відтак питання взаємодії органів розслідування з комісією з розслідування нещасного випадку на виробництві при встановленні обставин події потребує розгляду з урахуванням діючого законодавства України та має ґрунтуватися на реальних потребах практики розслідування кримінальних правопорушень досліджуваної категорії.
Обізнаність та чітке розуміння цих положень слідчим є обов’язковою умовою успішної та ефективної організації взаємодії, оскільки формує уявлення про порядок дій комісії, її обов’язки, та допомагає визначити коло суб’єктів і основні напрями взаємодії.
На вимогу законодавства, розслідування нещасних випадків відбувається згідно з Порядком розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві (далі Порядок), у якому визначено процедуру проведення розслідування нещасних випадків, що стались на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності, виду економічної діяльності або в їх філіях, представництвах, інших відокремлених підрозділах чи у фізичних осіб – підприємців, які відповідно до законодавства використовують найману працю.
Згідно згаданого документу, роботодавець, одержавши повідомлення про нещасний випадок зобов’язаний утворити наказом комісію з розслідування нещасного випадку у складі не менше як три особи та організувати розслідування.