Поняття механізму адміністративно-правової охорони права на комп’ютерні програми та зміст деяких його елементів
Вирішення завдань щодо формування в Україні громадянського суспільства і відповідної йому державності соціального і правового характеру поставило проблему створення міцного юридичного підґрунтя модернізаційних процесів перехідного суспільства, здійснення ефективної реформи органів держави і правової системи, здатних за умов ринкових відносин і вільної конкуренції забезпечити соціальну безпеку і стабільність суспільства, гарантувати права і свободи людини і громадянина, створити рівні умови і можливості для всебічного розвитку особистості [213, с. 3]. Правова і соціальна держава та громадянське суспільство до яких прагне Україна в сучасних умовах потребує ефективного захисту права інтелектуальної власності. Провідним викликом у цій сфері є охорона права на комп’ютерні програми [173, с. 32; 233].
Без детального та ґрунтовного розкриття категорії механізму охорони права на комп’ютерні програми неможливо дієво вирішити проблему ефективної боротьби з порушенням прав суб’єктів права на комп’ютерні програми, адже виникає пряма взаємозалежність між ним та його складовими частинами, що дозволять забезпечити: скоординовану та цілеспрямовану боротьбу з посяганням на суспільні відносини в аналізованій сфері, дієве керівництво цим процесом, організаційно-правовий вплив на порушників з метою покращення та функціонування системи адміністративно-правової охорони права на комп’ютерні програми в Україні.
Дослідженням механізму адміністративно-правової охорони приділяла увагу поважна когорта вчених в галузі адміністративного права, при цьому хотілося б зазначити, що існують певні розбіжності щодо складових елементів цього юридичного явища. Ми будемо намагатися дослідити різноманітні точки зору в цьому аспекті та виділити саме ті елементи, які є підґрунтям механізму адміністративно-правової охорони права на комп’ютерні програми.
Однією з найважливіших правових гарантів, які надає держава та її публічна адміністрація для ефективної та демократичної реалізації прав свобод і законних публічних інтересів фізичних та юридичних осіб є наявність налагодженого та ефективного механізму адміністративно-правового регулювання. А складовою частиною цього багатоаспектного юридичного феномену є більш вужче поняття — механізм адміністративно-правової охорони права на комп’ютерні програми, що в умовах демократичної, правової держави до якої прагне Україна набуває особливого значення, адже надійність забезпечення прав свобод і законних публічних інтересів фізичних та юридичних осіб залежить від наявності дієвого цього юридичного феномену [11, с. 87]. В ст. 41 Конституції України зазначається, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності, це повинно виражатися не тільки в декларативному проголошенні прав людини і громадянина, а передусім повинно виражатися у забезпеченні їх практичного здійснення, що можливо здійснити лише при наявності налагодженого механізму адміністративно-правової охорони права на комп’ютерні програми [93].
На думку С.С. Алексєєва, спеціально-юридичний аспект інструментарію механізму правового регулювання охоплює весь комплекс засобів, весь юридичний інструментарій, який «працює» в процесі правового регулювання [16, с. 12].
Фахівцями багатьох галузей знань для визначення взаємодіючих частин цілого застосовується термін «механізм». Цей юридичний феномен в сучасних умовах застосовується та активно використовується юристами – правознавцями на теперішньому етапі розвитку юриспруденції.
На думку О.М. Литвинова, термін механізм відіграє в житті людини досить значну роль. Він застосовується практично в усіх сферах життєдіяльності суспільства, але особливо – у сфері суспільних відносин, де, як правило, пов’язується зі здійсненням певного явища, процесу, реалізацією відносин [105, с. 88].
Механізм адміністративно-правового регулювання дозволяє поглянути на адміністративну матерію охорони права на комп'ютерну програму у комплексі, одночасно дає можливість проаналізувати вклад кожного правового елементу в забезпечення такої охорони результату та залишити за межами аналізованих систем ті елементи, які привнесені в неї штучно, не забезпечують спільних функцій.
Деякі вчені, аналізуючи зміст механізму адміністративно-правового регулювання, розкривають його як сукупність адміністративно-правових засобів, за допомогою яких справляється вплив на відносини, що виникають у процесі здійснення виконавчої влади [42, c. 20-22], з допомогою яких здійснюється правове регулювання (упорядкування) суспільних відносин у сфері державного управління [44, с. 23].
В доступній юридичній літературі досить багато уваги приділяється дослідженню змісту механізму адміністративно-правового регулювання. Наведемо найбільш цікаві точки зору на цю правову категорію. Механізм адміністративно-правового регулювання розкривається перш за все, як система (сукупність) адміністративно-правових засобів [42, c. 20-22; 44, с. 23; 35, с. 10; 188, с. 64], за допомогою яких здійснюються правове регулювання суспільних відносин у сфері дії норм адміністративного права [35, с. 10; 188, с. 64], котрі впливають на суспільні відносини, організовуючи їх у відповідності з задачами держави і суспільства [95, с. 86].
Вся работа доступна по Ссылке