У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Функції конституційно-правового гарантування прав місцевого самоврядування в Україні

     

      Питання про функції конституційно-правового гарантування прав місцевого самоврядування в юридичній науці до цього часу майже не досліджувалось, хоча має досить важливе значення, адже функціональне призначення гарантій – є шляхом до розуміння їх місця та ролі в механізмі правового регулювання в дослідженні можливих шляхів реформування всієї системи місцевого самоврядування взагалі.

      Наукова категорія “функція” (від лат. functio – виконання, здійснення) давно застосовується в різних науках, також і у юриспруденції . Проте вона має безліч тлумачень. Ця категорія вживається як для характеристики належного в діяльності будь-якого соціального явища (його ролі, призначення, цілей, завдань, властивостей), так і для визначення існуючого, тобто самої реальної діяльності (її напрямків, видів, форм, методів здійснення). Викладене стало енциклопедичною істиною [72] і констатується майже кожним автором, який береться за дослідження даної проблеми. Однак наявність різних критеріїв, що лягли в основу розуміння функцій, недостатня розробка цього питання на загальнонауковому рівні призводить до того, що багатьма авторами ці критерії зводяться у постулат відповідно до їх наукових інтересів, предмету дослідження, його кінцевої мети, а також з інших причин [171, c.60].

      Застосовуючи правову категорію «функції гарантування прав місцевого самоврядування» необхідно, насамперед, її відмежувати від споріднених правових категорій, наприклад, функцій держави, науки, права, правової системи тощо.

      В спеціальній літературі існують наступні визначення функцій: «роль, що виконується певним об’єктом соціальної системи і її організації як цілого, залежність між соціальними процесами; характеристики, властиві об’єкту, який входить до ансамблю, частини якого взаємозалежні» [213, c.326]; «усталений спосіб активної взаємодії речей, за якого зміна одних об’єктів іншими призводить до зміни інших; стандартизована соціальна дія, що регулюється певними нормами та контролюється соціальними інститутами» [311, c.603]; «сукупність процесів, що породжують систему у знятому вигляді» [206, c.17].

      Так, досліджуючи функції соціальних явищ, ряд авторів ототожнюють функцію з власне діяльністю, деякими її видами, сторонами, аспектами, роллю, соціальним призначенням (держави, права, діяльності тощо), виходячи з етимологічного значення поняття функції. Ряд авторів визначають функції як «провідні, найважливіші для соціальної системи, визначні процеси, що здійснюються усією системою в цілому» [267, c.11-12], А. П. Глєбов вважає, що до поняття «функції державно-правових явищ» входить їх соціальне призначення та практична діяльність з реалізації соціального призначення [85, c.144]. Хоча ототожнення функцій з соціальним призначенням в юридичній літературі не одноразово критикувалось, вважаємо, що соціальне призначення функцій гарантій прав місцевого самоврядування відображає їх призначення відображає їх потенційну роль, можливість, власне кажучи те, для чого вони існують і стають орієнтиром для впливу на муніципально-правові відносини. М. В. Новіков, надаючи визначення поняттю «функція права», зазначає, що вони характеризують одночасно як призначення права, так і напрямки його впливу на суспільні відносини, вважає при цьому, функція за своєю сутністю є конкретизацією задач і проявом ролі права у певний період [239, c.183].

      Деякі дослідники визначають функції як цілі та завдання [99, c.35; 186, c.101]. Проте ці поняття не є тотожними, хоча й тісно пов’язані між собою. Так ціль – це те чого прагнуть, що необхідно здійснити. В філософії вказане поняття визначається як «ідеальний образ бажаного результату, який вибудовується свідомістю і є передумовою реальних операцій з досягнення задуманого» [205, c.187]. В свою чергу, завдання потребує виконання, вирішення. Цілі і завдання визначають наявність та існування певних функцій, їх конкретний зміст. Отже, аналіз джерел, в яких тим чи іншим чином визначається поняття функції, показує, що в більшості випадків з ним так чи інакше пов’язане «спрямований вибірковий вплив системи (структури, цілого) на певні сторони зовнішнього середовища» [306, c.53].

      Слід зазначити, що поняття функцій стосовно будь-якої системи надає нам опис, характеристику власне напрямку належного впливу. Тому функції гарантій прав місцевого самоврядування необхідно відрізняти від їх реального, фактичного впливу. Діяльність передбачає реалізацію функцій, вплив суб’єктів місцевого самоврядування на реальну дійсність.

      Отже, функції гарантій прав місцевого самоврядування – це типові, найбільш загальні напрямки, за якими забезпечується здійснення охорона та захист прав місцевого самоврядування, його функціонування та ефективне и вирішення питань місцевого значення. Кожна з функцій гарантування синтезує однопорядкові якості, що дозволяє, з одного боку, більш диференційовано розглядати елементи та стадії механізму гарантування прав місцевого самоврядування, розподілити гарантії за функціональним призначенням, з іншого – подати механізм гарантування прав місцевого самоврядування як єдину систему, де будь-який з елементів виконує певну роль лише в загальному зв’язку.

      Кожна функція окремо є лише одним з елементів змісту гарантій, і тільки в поєднанні ці функції можуть надати уявлення про зміст конституційно-правового гарантування прав місцевого самоврядування. Функції гарантій в системному її розумінні визначаються як певне відношення залежності однієї складової частини механізму гарантування чи то однієї сукупності однорідних його якостей до цілого [55, c.92]. Таке розуміння функцій, на думку Н.О. Бобрової, є досить плідним в методологічному сенсі і, що досить важливо, підтверджує тезу про системність гарантування.

      Функція виражає найбільш істотні, головні риси гарантій прав місцевого самоврядування і покликана здійснювати ключові завдання, які постають перед ними на даному етапі розвитку місцевого самоврядування взагалі. Функції гарантування прав місцевого самоврядування являють, як правило, напрямки його активної дії, що упорядковує певний вид суспільних відносин. Тому однією із найважливіших ознак функцій конституційно-правового гарантування прав місцевого самоврядування є їх динамізм. Сталість як необхідна ознака функцій характеризує їх стабільність, переривчастість, тривалість дії. Про постійний характер функцій конституційно-правового гарантування прав місцевого самоврядування можна говорити в тому сенсі, що вони йому постійно властиві. Але це не означає, що незмінним залишається механізм і форми його здійснення, які змінюються і розвиваються відповідно до потреб практики.

      З метою більш чіткого з’ясування поняття «функція гарантування прав місцевого самоврядування» варто провести розмежування між близькими за змістом до неї юридичними категоріями, такими, як: «роль гарантування прав місцевого самоврядування», «завдання гарантування прав місцевого самоврядування» і «функціонування гарантій прав місцевого самоврядування».

      Термін «роль гарантування прав місцевого самоврядування» говорить про значення гарантій прав місцевого самоврядування в житті певної територіальної громади. Відповідаючи на питання, яка була (або буде) роль місцевого самоврядування на тому або іншому етапі розвитку суспільства або у вирішенні тих або інших завдань, неминуче прийдеться звертатися до з’ясуванні здійснюваних місцевим самоврядуванням функцій, які саме і характеризують соціальне призначення гарантій прав місцевого самоврядування у вирішенні питань місцевого значення. Роль гарантування прав місцевого самоврядування більш загальне відносно поняття «функції». Саме в цьому виявляється розходження аналізованих категорій. Термін «завдання гарантування прав місцевого самоврядування» - це економічна, політична, соціальна проблема, яка постає перед місцевим самоврядуванням, і яку воно покликано вирішити. Завдання гарантування прав місцевого самоврядування вказує на постійну або тимчасову, найближчу або кінцеву мету, якій воно повинно всебічно сприяти або досягти її самостійно. Без реалізації функцій не може вирішуватися жодне з завдань, які стоять перед місцевим самоврядуванням. Функції завжди спрямовані на їх вирішення. Тому можна сказати, що певні завдання «потребують» і відповідних функцій. Проте, їх співвідношення не настільки однозначно. Справа в тому, що саме по собі завдання не є першоосновою функції. Воно випливає з економічних, політичних, соціальних потреб суспільства, визначається загальносоціальними закономірностями розвитку муніципально-правових відносин, особливостями соціально-економічних умов окремих етапів розвитку місцевого самоврядування в Україні, історичною обстановкою, співвідношенням політичних сил, національними чинниками і т.п.

      Вся работа доступна по " http://mydisser.com/ru/catalog/view/15273.html " target="_blank">Ссылке

     

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.