Управління нематеріальними активами, як складова системи управління конкурентоспроможністю великих корпоративних підприємств
Під управлінням нематеріальним активами великого промислового підприємства найчастіше розуміється процес прийняття рішень, спрямований на їх створення і введення в комерційний обіг з метою підвищення конкурентоспроможності підприємства та отримання максимального прибутку.
Процес управління нематеріальним активами включає економічний, соціальний, організаційний, функціональний і інформаційний зміст [272].
Економічний зміст процесу управління нематеріальними активами визначається потребою в ресурсах, розподілом ресурсів, оцінкою наявності ресурсів та їх використанням. Соціальний зміст процесу управління нематеріальними активами передбачає актуалізацію ролі людини у його здійсненні. Організаційний зміст процесу управління нематеріальними активами включає регламентування, нормування, інструктування, відповідальність. Функціональний зміст процесу управління нематеріальними активами припускає здійснення як загальних, так і конкретних функцій. Інформаційний зміст процесу управління нематеріальними активами полягає в пошуку, комплектуванні, обробці та передачі інформації [272].
На основі принципів системності та узагальнення методичних рекомендацій з управління економічними системами в роботі [274] була розроблена концептуальна система управління нематеріальними активами на промислових підприємствах. В результаті проведених досліджень ця система отримала подальший розвиток і була адаптована для потреб управління нематеріальним активами на великих корпоративних підприємствах і в корпоративних групах. Так, було уточнено і доповнено склад елементів організаційно-економічного механізму управління, визначено основні змістовні блоки, з яких складається названа система (рис. 4.8).
Удосконалена система управління нематеріальними активами великого корпоративного підприємства складається з чотирьох змістовних блоків: блока інформаційного забезпечення процесу управління, процесного блоку, результативного блоку, блоку аналізу ефективності управління.
В межах блоку інформаційного забезпечення процесу управління повинна акумулюватися, оброблятися та передаватися інформація, необхідна для реалізації процесу управління і є для нього вхідними даними (параметрами). Вся ці дані умовно поділені на два масиви: масив інформації зворотнього зв’язку, що характеризує поточний стан об’єкту управління, та інформація про стан зовнішнього середовища.
Оброблена інформація передається в процесний блок, який складається з трьох елементів: суб’єкту управління, об’єкту управління і організаційно-економічного механізму управління.
Суб’єкт управління впливає на об’єкт за допомогою відповідного механізму управління, та у здійснює зв'язок з об’єктом управління через канали руху інформації. При цьому в процесі управління суб’єктом здійснюється збір, обробка та передачу необхідної інформації, а також прийняття відповідного управлінського рішення щодо об'єкта управління.
Вся работа доступна по Ссылке