У нас уже 17884 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


1.1. Теоретико-методологічні основи дослідження філософсько-правових засад міграційної політики як чинника розвитку громадянського суспільства в Україні



          Проблеми осмислення сутності, структури, чинників становлення та розвитку громадянського суспільства слугували предметом наукового пошуку багатьох видатних мислителів усіх часів, що зумовило наявність у різні історичні епохи широкого спектра варіантів інтерпретації дефініції вищеназваного поняття та її змістовних характеристик.          Першооснови філософсько-правового обґрунтування ідеї громадянського суспільства розроблено в епоху Античності та представлено у творах Платона “Держава”, Арістотеля “Політика”, Цицерона “Про державу” та “Про закони”; в період середніх віків наукову зацікавленість концептом “громадянське суспільство” виявляють Августин Блаженний (праця “Град Божий”), Св. Тома з Аквін (коментарі до Арістотелевої “Політики” та “Нікомахової етики”); під час Реформації  Джон Понет у “Короткому трактаті про політичну владу”; у Новий час пошуки в напрямі обґрунтування природи громадянського суспільства простежуємо у постулатах Томаса Гоббса “Про громадянина” та “Левіафан”, Бенедикта Спінози “Політичний трактат”, трактатах Джона Локка тощо; здобутки Просвітництва щодо осмислення змісту поняття “громадянське суспільство” відображено в наукових студіях Шарль Луї Монтеск’є, Жан-Жака Руссо; вагомий внесок у визначення сутності громадянського суспільства належить німецьким філософам-ідеалістам кінця XVIII  початку XIX ст., а саме І. Канту та Г. В. Ф. Геґелю. Втім, після появи у світі “точки зору” К. Маркса, інтерес до громадянського суспільства відійшов у тінь аж до 1970 р. Лише наприкінці ХІХ  ХХ ст. відбувається активізація наукових пошуків щодо осмислення змісту концепту “громадянське суспільство”, що в основному пов’язано з появою праць Юргена Габермаса, Яна Тесаржа, Вацлава Гавела та ін.          Сучасні вчені, з огляду на історичну ретроспективу розвитку людства, вирізняють дві основні історичні форми функціонування громадянського суспільства: першу — античне громадянське суспільство, яке виникло в Давній Греції й античному Римі та мало становий характер, і другу — новоєвропейське громадянське суспільство, що сформувалось в Європі на початку Нового часу і найактивніший розвиток якого припадає на XVII — XIX століття. Як зазначає М. Л. Заінчковський, “головною відмінністю від античного суспільства став відкритий характер новоєвропейського громадянського суспільства” [58, с. 111112]; тобто людину почали визнавати у її правах як таку за її природою, а не тому, що вона належить до відповідної общини: кожна людина незалежно від віку, статі, соціального походження чи раси, майнових або інших ознак, є суб’єктом невід’ємних прав, що їй належать і яких її ніхто не може позбавити. На думку науковців, саме в цей час відбувається оформлення суверенності людського індивіда,          верховенства права та закону, примату суспільства над державою [58, с. 111112; 136, с. 262]. Проте О. Петришин стверджує, що філософи та юристи почали розглядати особливості громадянського суспільства як відносно відокремленого від держави явища, що має власний зміст і структуру, саме з ХVIII ст. [168, с. 145].          Прихильники цього підходу розрізняють такі історичні форми трактування теоретичних основ громадянського суспільства:          “Громадянське суспільство-І”  як соціальний феномен і як теоретична концепція  період від кінця XVII до першої половини XIX ст.          “Громадянське суспільство-ІІ” — від середини ХІХ до другої половини ХХ ст. Як елемент суспільної системи і як автономна щодо державних структур сфера публічного життя це громадянське суспільство зберігається (а в країнах так званого “другого ешелону” цивілізації простежуємо початок його утвердження). Втім, у багатьох країнах, де було розроблено теорію громадянського суспільства раніше, тепер відбуваються трансформації його якісних параметрів. Суспільство, за висловом Дж. Кіна, “дичавіє”, вияв чого вбачають у пануванні насильницьких методів вирішення конфліктів, у “нецивілізованій” поведінці та незбалансованому впливі тих, кого нині називають “олігархами”. З огляду на останнє, окреслюються переваги дотримання протилежного вектора розвитку громадянського суспільства  реалізації соціалістичних концепцій суспільного розвитку.          Актуалізація концепції “Громадянське суспільство-ІІІ” відбулася в другій половині ХХ ст. унаслідок виходу друком праць відомого німецького філософа і соціолога Юрґена Габермаса. Його теорії соціальної комунікації та “публічної сфери” (“сфери відкритості”) істотно вплинули на подальшу інтерпретацію означеного поняття майже у всьому світі, зокрема на основі цих теорій було розроблено стратегію трансформування диктаторських режимів [77, с. 814].          Крім зазначених історичних форм, науковці називають моделі, в яких враховано переважання тих чи інших функцій життєдіяльності громадянського суспільства, які властиві окремим етапам його еволюції або спостережені у певних країнах. Варіантом згаданого “моделювання” є виокремлення Ненсі Л. Розенблюм таких різновидів громадянського суспільства, як “демократичне” (функція противаги), “посередницьке” (формування чеснот: вихованість, соціабельність, здатність до солідарного вирішення проблем) та “виборче громадянське суспільство” (полягає у підвищенні економічної ефективності та загального добробуту) [242, с. 45].          Відтак, очевидним видається те, що формування громадянського суспільства відбулося на певному етапі розвитку Західної цивілізації, воно має свої історичні (часові) та національні (просторово-географічні) різновиди й у кожній окремій державі розвиток громадянського суспільства розгортається по різному. З огляду на останнє, провідні вчені також розмежовують так званий напівзахідний варіант розвитку громадянського суспільства (наприклад, у Німеччині державу розглядали як попередника бюргерського суспільства, його “опікуна, вихователя та карателя”, тому там стан громадянського суспільства не був таким незалежним, як у країнах Західної Європи чи США) та східний варіант (“освічене громадянське суспільство”, “суспільство-культура”), зокрема йдеться про варіант Східної Європи (окрім Росії). В країнах зі східним варіантом розвитку громадянського суспільства зародження останнього проходило також незалежно від держави, проте охоплювало тільки сферу освіти і культури [79, с. 6687]. В руслі аналізу вищевикладеного, на нашу думку, доречно вивчати громадянське суспільство в ідеальному та емпіричному вимірі, який відповідно до конкретної країни має власні передумови виникнення, свої етапи еволюції, структуру, культурні особливості та чинники розвитку.          

Вся работа доступна по Ссылке

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.