Быстрый переход к готовым работам
|
Розвиток форм господарювання і механізми забезпечення їх ефективної діяльностіМеханізми реструктуризації, реформування аграрного сектора економіки і формування нових організаційно-правових структур у Львівській області були направлені на відродження і розвиток аграрного підприємництва. При цьому механізм формування нових виробничих сільськогосподарських структур різних організаційно-правових форм господарювання реалізовувався різними способами. Здебільшого на матеріально-технічній базі існуючих раніше колективних сільськогосподарських підприємств створювались на базі приватної власності нові аграрні підприємства за допомогою поділу землі і майна (одне або декілька), а решта земель у виді земельних часток (паїв) приєднувалась до власності особистих підсобних господарств і на цій основі формувались особисті селянські господарства. В окремих випадках на матеріально-технічній базі колективних сільськогосподарських підприємств формувалися великі фермерські господарства. Значна частина колективних сільськогосподарських підприємств у процесі приватизації припинила свою юридичну діяльність, а узаконені частки (паї) членів цих господарств були приєднані до власності своїх особистих підсобних господарств і за їх рахунок збільшились розміри особистих селянських господарств. У результаті цілісність матеріально-технічної бази сільськогосподарських підприємств була зруйнована. Звичайно перші кроки здійснення аграрної реформи свідчили про позитивні кількісні результати. Тому вчені-економісти передбачали, що перебудова організаційної структури сільськогосподарського виробництва є одним із основних елементів аграрної реформи, що здійснюється в постсоціалістичних країнах. Зміст її полягає в пошуку таких форм організації виробництва, які відзначалися б здатністю ефективно функціонувати у нових економічних умовах, були спроможні заповнити всі ринкові ніші, що відображають запити споживачів продукції аграрного виробництва. На практиці цей складний процес полягає у розвитку різних типів сільськогосподарських підприємств, які значно відрізняються розмірами, спеціалізацією, ресурсним потенціалом, специфікою внутрішньогосподарських виробничих відносин. Реформування організаційної структури аграрного виробництва означає розвиток його багатоукладності [36, c. 233]. Отже, на думку П. С. Березівського, розвиток різноукладності передбачає функціонування різних форм господарювання, кожна з яких повинна мати сприятливі умови для максимального використання свого ресурсного потенціалу за обов’язкової рівноправності вільного вибору партнерів на ринку і реалізації продукції, розпорядження одержаними доходами. Форми господарювання та економічні відносини в різноукладній економіці різняться за правовим статусом, регіонами поширення, організаційно-правовими формами, масштабами виробництва, функціональною діяльністю, галузевою спрямованістю [34, c. 59-60]. І. Г. Кириленко вважає, що одним із соціально-економічних результатів ринкового формування аграрних відносин є становлення й розвиток різних організаційно-правових форм підприємств, які функціонують на засадах приватної власності на землю та майно і спільних форм організації виробництва [101, c. 194]. Стосовно цього Д. І. Шеленко зазначає, що сільськогосподарські підприємства вміло використовують переваги поєднання колективної (групової роботи) на спільно використовуваних приватних земельних ділянках (паях) і орендних відносин. На цій основі в таких агроформуваннях повніше проявляються можливості поступового становлення й утвердження приватної власності та підвищення соціальної захищеності власників земельних паїв [238, c. 160]. Трансформаційні процеси у розвитку аграрного сектора економіки Львівської області і особливо, трансформація відносин власності, як наслідок роздержавлення та приватизації, стали основою відродження селянина як приватного власника в Україні. З цього приводу І. Ф. Баланюк і П. Є. Матковський стверджують, що юридичне закріплення, становлення й утвердження реального власника та господаря – це складний еволюційний процес соціально-економічного зміцнення селянства, його виведення на якісно вищий рівень економічних відносин в аграрному секторі, за якого кожному селянину, який хоче й може працювати, була б надана можливість стати реально діючим власником – господарем [15, c. 32]. Продовжуючи свою думку, автори узагальнюють, що трансформація відносин власності й форм господарювання кардинально змінила сільський побут, вплинула безпосередньо на економічний та соціальний статус кожного селянина. Хоча плюралізм відносин власності й окреслив можливі напрями господарювання на ринкових засадах, очевидна криза всього аграрного сектора економіки [15, c. 44]. Сьогодні є необхідність дати оцінку організаційно-економічним трансформаціям сільськогосподарських підприємств, окреслити шляхи їх подальшого розвитку. Тому, варто погодитись з міркуваннями Д. І. Шеленко, яка відзначає, що залишаються маловивченими особливості й результативність розвитку сільськогосподарських підприємств різних організаційно-правових типів, їх позитивні й негативні тенденції. Бракує глибокого аналізу процесів перетворення підприємств одних типів на інші, перспектив їх розвитку, здобутків успішно діючих формувань, характеру орендних відносин. Недостатньо вивчено можливості ефективнішого використання в новостворених агроформуваннях кращого виробничо-господарського досвіду [238, c. 9]. Заслуговує на увагу думка О. М. Онищенка, який вважає, що існує не менша (а значно більша) потреба провести моніторингові дослідження економіки сільськогосподарських підприємств, склад яких виник у результаті здійснення реорганізаційних процесів, зважаючи, зокрема, на те, що в їх використанні перебуває понад 70% сільськогосподарських угідь країни і близько 90% основних виробничих фондів галузі і що вони невдовзі повернутись (повинні повернути) собі становище основних виробників конкурентоспроможної сільськогосподарської продукції [152, c. 58]. Треба погодитись з думкою О. М. Онищенка і про те, що організаційно-правові форми підприємств, принципи їх формування, функціонування і ліквідації визначаються відповідними правовими законами вищого державного законодавчого органу країни, а організаційні форми – самими підприємствами. На думку автора варто розрізняти організаційно-правові та організаційні (організаційно-виробничі) форми (структури) господарювання. Прикладом організаційно-виробничої форми господарювання є агрофірма, яка різниться від звичайного сільськогосподарського підприємства тим, що крім виробництва сільськогосподарської продукції, займається її переробкою на готові продукти харчування і торгівлею ними, маючи власні торговельні точки. Учений наголошує на тому, що в сучасних умовах агрофірмами можуть бути (і є реально) господарські товариства, сільськогосподарські виробничі кооперативи, приватні сільськогосподарські підприємства і фермерські господарства [152, c. 59]. Досліджуючи трансформаційні процеси у розвитку сільськогосподарських підприємств Львівської області, слід відзначити, що ґрунтово-кліматичні, географічні, соціально-економічні та психологічні чинники значною мірою зумовлюють регіональні особливості розвитку організаційно-правових форм господарювання. Зокрема, у Львівській області ці особливості певним чином зумовлені традиціями місцевого населення, що спричинило значний, проте тимчасовий, розвиток особистих селянських господарств. Щодо регіональної специфіки розвитку різних організаційно-правових форм господарювання серед сільськогосподарських підприємств Львівської області за відношенням до України в середньому, частка приватних підприємств і господарських товариств в області переважає середні показники в Україні. Не розвиваються сільськогосподарські виробничі кооперативи. Дослідження засвідчують, що зростання кількості приватних господарств і господарських товариств у Львівській області у перші роки після проведення реорганізації колективних сільськогосподарських підприємств було зумовлене, насамперед, виконанням на місцях розпорядження вищих урядових структур про реорганізацію сільськогосподарських виробничих кооперативів у приватні сільськогосподарські підприємства або господарські товариства, адже новостворені великою кількістю осіб сільськогосподарські виробничі кооперативи мало чим відрізнялися від колективних сільськогосподарських підприємств [35, c. 14-15]. Аналогічні твердження висловили В. В. Юрчишин і Л. М. Шевченко, які вказують, що причини зменшення кількості сільськогосподарських підприємств після того, коли відповідні перетворювальні процеси здебільшого вже закінчилися, можна було б вивчити за детального, умовно кажучи, “поіменного” (в розрізі підприємств) аналізу, то стосовно виробничо-кооперативного субукладу із значною часткою ймовірності висновку можна дійти вже нині. Як і в усіх інших субукладах, тут проявилися різні чинники, проте більше ніж очевидно те, що визначальним серед них була досі незрозуміла адміністративна кампанія, яка розпочалася практично одразу після масового створення кооперативів відносно необхідності їх повторного реформування в інші організаційно-правові структури. За ініціативою і під тиском певних адміністративних структур вона набула масового характеру і ґрунтувалася на нічим не підкріплюваному ні в той час, ні нині висновку стосовно того, що виробничі сільськогосподарські кооперативи – це не ринкові структури, оскільки базуються на колгоспній основі. Адміністративний тиск зробив свій вплив, унаслідок чого кількість підприємств цього типу зменшилась [182, c. 80].
Вся работа доступна по ссылке |
|