Капітал торговельного підприємства як об’єкт фінансового стратегічного планування
Поняття «капітал» досить поширене як в економічній теорії, так і в економічній практиці. Економічна сутність капіталу полягає в авансуванні його власником різноманітних ресурсів (грошових, матеріальних, трудових тощо), які в процесі своєї продуктивної взаємодії забезпечують зростання вартості та поліпшення добробуту власника капіталу. Враховуючи принцип єдиного грошового вимірника капітал в бухгалтерському обліку являє собою сукупність економічних ресурсів, виражених в грошовій одиниці, що використовується власниками для господарських цілей, зокрема з метою одержання доходу [69, c. 10]. Під капіталом підприємства розуміють фінансові ресурси підприємства, авансовані ним на формування активів, необхідних для забезпечення безперервної його діяльності з метою максимізації прибутку [70, c.134].
Торговельний капітал – капітал у формі, властивій процесу звернення, тобто тій зміні форм, яка здійснюється за допомогою обміну (зміна речовини і зміна власника), отже, це – товарний капітал і грошовий капітал в протилежність продуктивному, тобто тій формі капіталу, яка обслуговує процес виробництва [71, c.51].
Питання управління капіталом підприємства пов’язують із проблемами корпоративного управління [72, c. 113]. Русак Д.М. здійснено кореляційно-регресійний аналіз залежності між концентрацією акціонерного капіталу у провідних українських корпораціях і ефективністю даного управління. Запропоновано форми та методи покращання фінансової звітності акціонерних товариств за рахунок забезпечення на українських підприємствах інформаційної відкритості та прозорості відповідно до міжнародних стандартів [73, c. 9].
Існують такі базові стратегії управління капіталом [74, с.252]: консервативна, метою якої є отримання дохідності вище, ніж по банківських депозитах за значно менших ризиків, ніж на ринку акцій; збалансована, де очікується отримання дохідності, що порівнюється з середньоринковою за найбільш ліквідними акціями, але з меншим ризиком; ризикова, де метою є отримання максимального приросту активів; індексна призначена для інвесторів, які мають за мету отримання інвестиційного доходу з портфеля цінних паперів, сформованого на основі індексу.
Власний капітал - це залишковий інтерес в активах підприємства за вирахуванням його зобовязань.
Особливості управління капіталом визначаються організаційно-правовою формою підприємства. Формування статутного капіталу є першим етапом створення власного капіталу за рахунок внесків засновників підприємства, призначених для фінансування початку його діяльності відповідно статутних видів діяльності. Станом на 01.01.2012 р. у торгівлі; ремонті автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку налічувалося 329555 підприємств (додаток А), у т.ч. товариство з обмеженою відповідальністю - 51,74%, приватне підприємство - 34,06%, акціонерне товариство - 1,82%, підприємство споживчої кооперації - 0,24%. Утім остання цифра не зовсім об’єктивно відображає роль споживчої кооперації у торгівлі.
З усіх підсистем кооперативного сектора в Україні споживча кооперація є найбільш структурованою і організаційно оформленою. Споживча кооперація в Україні - система самоврядних організацій громадян (споживчих товариств, їх спілок, об'єднань), а також підприємств та установ цих організацій, яка є самостійною організаційною формою кооперативного руху (ст. 111 Господарського Кодексу України) [75]. У сучасний період споживча кооперація об'єднує 579,9 тис. пайовиків [76].
У складі спілки споживчих товариств України функціонує 19,4 тис. об'єктів роздрібної торгівлі, в тому числі 14,6 тис. магазинів загальною торговою площею 1166,9 тис. кв.м. та 4,8 тис. закладів ресторанного господарства на 231 тис. посадкових місць. Із загальної кількості роздрібної торговельної мережі майже 75% розташовані в сільській місцевості України. Оптова торгівля системи споживчої кооперації представлена торговими базами і складами. Заготівельна галузь здійснює закупівлю сільськогосподарської продукції та сировини і нараховує близько 200 районних заготівельних підприємств, 924 заготівельних пунктів та 778 магазинів-заготпунктів.
Розглянемо особливості формування капіталу підприємств різних організаційно-правових форм.
Особливістю товариства з обмеженою відповідальністю є поділ статутного капіталу на частки, визначені статутом, і забезпечення відповідальності по зобов’язаннях тільки власними активами. Учасники товариства, які повністю сплатили свої вклади, несуть ризик збитків, пов'язаних з діяльністю товариства, у межах своїх вкладів.
Приватне підприємство функціонує на основі приватної власності юридичних і фізичних осіб.
Статутний капітал акціонерного товариства формується за рахунок продажу акцій рівної номінальної вартості. У разі, коли ціна продажу акцій перевищує номінальну, виникає емісійний дохід.
Вся работа доступна по ссылке
https://mydisser.com/ru/catalog/view/39122.html