У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Вчитель іноземної мови як суб’єкт професійно-методичної діяльності в освітньому середовищі профільної школи

Якості особистості випускника ВНЗ трактуються як цілісна сукупність елементів внутрішньої структури особистості, що визначає зміст соціально значущих і професійно важливих якостей випускників ВНЗ [191, c. 10]. Під професійними якостями розуміються індивідуальні особливості суб’єкта діяльності, що впливають на ефективність діяльності й успішність її засвоєння, які є стійкими, суттєвими, рівноцінними та можуть спостерігатися [270, с. 69].

Професійні якості педагога не є сталою величиною, яка визначається раз і назавжди. Оскільки освітнє середовище постійно зазнає змін під впливом різних факторів, то і модель професійних якостей педагога постійно змінюється. Динаміка поглядів на професійні та особистісні якості педагога відображена в науковій літературі [286; 310; 312; 436; 466; 536; 561; 574; 578; 625; 762; 850; 858; 962; 963; 995; 1012; 1139; 1149 та ін.].

Розглянемо окремі точки зору на якості особистості педагога. Так, В.В. Ягупов до найбільш значущих якостей особистості відносить педагогічні здібності, комунікативність, педагогічну спрямованість та її гуманістичний характер, педагогічну творчість. Порівняймо ці якості з важливими якостями європейських учителів, якими вважаються високий рівень самоконтролю, емоційна врівноваженість, комунікабельність, готовність до співробітництва, впевненість у собі, а також низькі показники депресії, неправдивості, психопатій та іпохондрії [1149].

На думку В.О. Сластьоніна, І.Ф. Ісаєва та Є.М. Шиянова, вчителя нового типу характеризують: висока громадянська відповідальність та соціальна активність, любов до дітей, потреба і здатність віддати їм своє серце; справжня інтелігентність, духовна культура, бажання й уміння працювати разом з іншими; високий професіоналізм, інноваційний стиль науково-педагогічного мислення, готовність до створення нових цінностей і прийняття творчих рішень; потреба в постійній самоосвіті й готовність до неї; фізичне та психічне здоров’я, професійна працездатність [963].

Професійний портрет, на думку О.М. Столяренко, за змістом являє собою єдність загальних характеристик освіченості і професіоналізму випускника, які повинна мати будь-яка сучасна освічена людина, і своєрідних, потрібних певному професіоналу, тобто особистісних і професійних. Основу професійного портрета складають загальні психологічні компоненти цивілізованої особистості, її якості і властивості, які відповідають загальним цілям, завданням і принципам освіти. Ці компоненти поєднуються зі спеціальними психологічними компонентами професіоналізму, які являють собою як новоутворення, так і професійно розвинуті особливості базових психологічних якостей і властивостей особистості [1012].

До психологічних якостей сучасного вчителя Л.К. Шиян відносить особливості його пізнавальної сфери, його педагогічне мислення, педагогічну спостережливість, педагогічну рефлексію і самооцінювання, педагогічну самосвідомість, а також особливості мотиваційної сфери. Аналіз саме цих якостей, на думку вченого, дозволяє проникнути у внутрішній світ учителя, оцінити його психологічну зрілість, підготовленість до виконання праці [1139].

Автори «Педагогіки вищої школи» включили до складу професійно значущих якостей професійну компетентність, яка складається з володіння матеріалом, розвиненості, ерудиції, інформованості, начитаності тощо, емпатії, емоційної стабільності, домінантності, динамізму особистості, цілеспрямованості, експресивності. І якщо зовнішні прояви інших зазначених якостей є зрозумілими, то такі якості, як домінантність та динамізм особистості, потребують коментарів. Домінантність охоплює вміння керувати, сміливо брати на себе відповідальність за інших, розподіляти обов’язки у колективі, а також мати схильність до лідерства. Динамізм як здатність учителя до активного впливу на учня проявляється в ініціативі, швидкості адаптації у змінених педагогічних ситуаціях, умінні чуйно їх уловлювати й у зв’язку з цим швидко змінювати варіанти педагогічного впливу [757].

Розглядаючи підготовку вчителя на тлі впровадження інноваційної діяльності, В. Ковальчук вказує на необхідність наявності у нього таких якостей, як наполегливість в удосконаленні педагогічного професіоналізму в напрямку залучення до нього як обов’язкових складових етнопедагогічних та етнопсихологічних знань учнів, які мешкають у певному регіоні, здатність виявляти соціокультурні, морально-духовні чинники, які детермінують потребу в розширенні інноваційної діяльності в національній школі та новому соціальному типі особистості вчителя, спроможного реалізувати пропоновані зміни [466].

Розгляд різних точок зору на особистісні якості сучасного вчителя дозволяє зробити висновки, що їх різноманітність зумовлюється підходом автора до їх виділення. Залежно від того, яка функція чи функції педагогічної діяльності виступають домінуючими, на передній план висуваються ті чи інші особистісні якості вчителя. Перелік вимог, яким має відповідати вчитель, зумовлений сучасним контекстом його діяльності й надзвичайною складністю завдань, що стоять перед освітою сьогодення, можна було б продовжувати, якщо розглядати структуру, зміст і функції педагогічної діяльності, складові педагогічної майстерності, стилі педагогічної взаємодії тощо. Але навіть вищенаведений короткий огляд свідчить, наскільки високими є сьогодні вимоги до вчителя, не тільки до його професійних знань, умінь і навичок, а й до його особистісних якостей.

Попри існування різного набору особистісних якостей учителя в різних учених, їх можна узагальнено структурувати як якості, що характеризують цивілізовану людину, так і якості, що зумовлені професією. Спільним для різних пропозицій є особливий акцент на саморозумінні вчителя, на розумінні ним учня й на вмінні навчати учня саморозуміння. Особлива увага педагогів до саморозуміння вчителя заслуговує на абсолютне визнання, оскільки важко уявити собі вчителя, який здатний розвивати особистість дитини, зорієнтований на особистісний та професійний саморозвиток, готовий працювати творчо в закладах освіти різного типу [502] та який не розуміє себе, своєї індивідуальності, своїх переваг і рис, що потребують удосконалення.

Визначенню професійних і особистісних якостей майбутнього вчителя ІМ ПШ має передувати, на нашу думку, пошук відповіді на питання: Яким є сьогоднішній учитель?

Розділяючи думку представників гуманістичної психології, за якою базовою основою й головною умовою професійної діяльності є самоактуалізація (А. Маслоу, А. Менегетті, Р. Мей, К. Роджерс та ін.), спробуємо дати відповідь на поставлене питання за допомогою аналізу й осмислення результатів дослідження рівня самоактуалізації вчителів ІМ як чинника існуючих протиріч між необхідністю оновлення школи й інтелектуально-психологічною неготовністю вчителів до діяльності в нових умовах.

 

 

Вся работа доступна по ссылке

https://mydisser.com/ru/catalog/view/143251.html

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.