Быстрый переход к готовым работам
|
Правові та організаційні питання внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідуваньЄРДР – нова категорія вітчизняного законодавства та правозастосовної практики. І хоча практичному впровадженню ЄРДР передували наукова дискусія та широке фахове обговорення, наводились аргументи як на доцільність впровадження автоматизованого обліку кримінальних правопорушень, так і щодо передчасності такої новели, реальну оцінку щодо його роботи можна сформувати лише з урахуванням практики використання цього ресурсу. Кількість зареєстрованих в ЄРДР кримінальних проваджень збільшилась на 35 % або 20 тис. проваджень (якщо 2012 року щомісяця порушувалося близько 38 тис. кримінальних справ, то вже у 2013 році кожного місяця у Реєстрі залишалось 58 тис. проваджень). Як бачимо, зміна у новому КПК способу початку досудового розслідування збільшила шанси потерпілих осіб на розслідування їх справ і притягнення винуватих до відповідальності. Але, водночас, намітилася тенденція до зростання (з 39,3 % у березні 2013 року до 63,7 % у березні 2014 року) відсотка кримінальних правопорушень (проваджень), у яких прийнято рішення про закриття з реабілітуючих підстав (цей відсоток мало чим відрізняється від кількості «відмовних» матеріалів за «старим» КПК). Це ставить під сумнів доцільність запровадження автоматичного початку досудових розслідувань. Наразі науковцями та практиками порушено низку питань, пов’язаних із функціонуванням та адмініструванням ЄРДР, діяльністю осіб, які уповноважені розпочинати досудове розслідування шляхом внесення до нього відомостей про кримінальні правопорушення. Зокрема, постали проблеми щодо визначення поняття ЄРДР, його структури, за час його роботи виявлено низку недоліків, що потребує пошуку шляхів їх усунення також порушуються дискусійні питання щодо юридичного (правового) змісту діяльності з унесення та оброблення відповідних відомостей. На нашу думку, зазначену проблематику доцільно розглядати у двох аспектах, які умовно можна охарактеризувати як технічний та юридичний (правовий). Перший – ми пов’язуємо із визначенням поняття ЄРДР, його структурою та призначенням, переліком суб’єктів, які мають доступ до ЄРДР та їх повноваженнями, а також порядком (механізмом) внесення до нього інформації, другий – із визначенням підстав для внесення відомостей до ЄРДР з точки зору їх законності, достатності, обґрунтованості та повноти. Убачається, що такий підхід дозволить всебічно з’ясувати проблемні питання діяльності із внесення відомостей до ЄРДР, що визначає початок досудового розслідування та запропонувати можливі способи їх розв’язання. Вимоги щодо створення ЄРДР викладено у ч. 2 ст. 214 КПК України та Перехідних положеннях (п. 22). Йдеться про те, що ГПУ протягом трьох місяців із дня опублікування КПК України зобов’язана була створити ЄРДР, а також розробити і затвердити за погодженням із МВС України, Службою безпеки України, органом, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, Положення про порядок його ведення. На виконання зазначених вимог Положення «Про Єдиний реєстр досудових розслідувань» (далі − Положення) за погодженням із МВС України, Службою безпеки України та Державною податковою службою України затверджено наказом Генерального прокурора України від 17 серпня 2012 року № 69. У згаданому документі надається наступне визначення: Реєстр – це створена за допомогою автоматизованої системи електронна база даних, відповідно до якої здійснюється збирання, зберігання, захист, облік, пошук, узагальнення даних, зазначених у пункті 2.1 Положення, які використовуються для формування звітності, а також надання інформації про відомості, внесені до Реєстру. Що стосується суб’єктів, які мають право доступу до ЄРДР, то їх перелік є обмеженим, неоднаковими також є їх повноваження та обсяг доступу до інформації. Держателем ЄРДР визначено ГПУ, яка здійснює розробку засобів організаційного, методологічного та програмно-технічного ведення Реєстру; виконує функції адміністратора електронної бази даних (накопичення, зберігання, захист, контроль права доступу тощо); організує взаємодію з базами даних МВС України та Державної судової адміністрації України; розробляє нормативні документи щодо створення, ведення та користування даними Реєстру. Держатель має право доступу до відомостей, внесених до ЄРДР у повному обсязі з урахуванням повноважень, якими наділені прокурори та керівники підрозділів ГПУ. Виконання функцій адміністратора ЄРДР покладається як на ГПУ, так і прокуратури областей та інші прирівняні до них прокуратури. На прокуратури областей та інші прирівняні до них прокуратури покладаються функції адміністраторів спеціалізованих прокуратур (на правах обласних). Адміністратор забезпечує технічне й технологічне створення та супроводження програмного забезпечення ЄРДР, адміністрування і моніторинг використання системи, надання реєстраторам доступу до нього та обмеження доступу у визначених Положенням випадках, використання електронного цифрового підпису, збереження і захист даних, що містяться в ЄРДР, перевірки дотримання дисципліни та системи безпеки, проводить навчання щодо наповнення та користування ЄРДР, а також виконує інші функції, передбачені Положенням. За кожним фактом втрати або пошкодження реєстратором носія з електронним цифровим підписом адміністратор невідкладно вживає заходів до його блокування та повідомляє про це Держателя Реєстру. Адміністратор негайно інформує відповідного керівника прокуратури та органу досудового розслідування про намагання реєстратора отримати інформацію за межами наданого йому доступу. На підставі відомостей про кримінальні правопорушення та результати досудового розслідування адміністраторами Реєстру формується єдина звітність про кримінальні правопорушення, осіб, які їх учинили, та рух кримінальних проваджень. Реєстраторами ЄРДР є: прокурори; слідчі – органів прокуратури, внутрішніх справ, безпеки, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, та органів Державного бюро розслідувань Право доступу до відомостей, внесених до ЄРДР мають: прокурори та керівники обласних прокуратур, спеціалізованих (на правах обласних), міських, міських з районним поділом, районних, міжрайонних та прирівняних до них прокуратур – у межах кримінальних правопорушень, щодо яких слідчими прокуратури та слідчими піднаглядних їм органів провадиться досудове розслідування; слідчі та керівники органів досудового розслідування – органів прокуратури, внутрішніх справ, безпеки, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства та органів Державного бюро розслідувань (з моменту створення) – у межах кримінальних правопорушень, щодо яких цими органами провадиться досудове розслідування та здійснюється контроль за додержанням вимог кримінального процесуального законодавства. Користувачами ЄРДР є: керівники прокуратур та органів досудового розслідування, прокурори, слідчі й інші уповноважені особи органів внутрішніх справ, безпеки, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, і Державного бюро розслідувань, які виконують функції з інформаційно-аналітичного забезпечення правоохоронних органів та ведення спеціальних обліків (оперативних, оперативно-облікових, дактилоскопічних тощо) відповідно до чинного законодавства. Користувачі наділені правом доступу до відомостей, внесених до ЄРДР у межах наданих адміністратором прав доступу для отримання інформації про розпочаті досудові розслідування та прийняті під час досудового розслідування рішення, забезпечення ведення спеціальних обліків, проведення аналізу результатів діяльності правоохоронних органів. Визначено порядок внесення відомостей до ЄРДР та їх зміст. Так, внесення відомостей реєстратором здійснюється шляхом заповнення реквізитів статистичних карток або автоматичного вибору відповідних даних у довідниках та включення їх до документів первинного обліку про: кримінальне правопорушення; наслідки досудового розслідування кримінального правопорушення; заподіяні збитки, результати їх відшкодування та вилучення предметів злочинної діяльності; особу, яка вчинила кримінальне правопорушення та яка підозрюється у його вчиненні; рух кримінального провадження. Перелік відомостей, які вносяться до ЄРДР чітко визначено у ч. 5 ст. 214 КПК України та Положенні про порядок ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань. До Реєстру вносяться відомості про: 1) час та дату надходження заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення або виявлення з іншого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення; 2) прізвище, ім’я, по батькові (найменування) потерпілого або заявника; 3) інше джерело, з якого виявлені обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення; 4) короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела; 5) попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність; 6) передачу матеріалів та відомостей іншому органу досудового розслідування або за місцем проведення досудового розслідування (ч. 5 ст. 36, ч. 7 ст. 214, ст. 216, ст. 218 КПК України); 7) прізвище, ім’я, по батькові та посада слідчого, прокурора, який вніс відомості до Реєстру та/або розпочав досудове розслідування; 8) дату затримання особи; 9) обрання, зміну та скасування запобіжного заходу (ст. 178, 200, 202 КПК України); 10) час та дату повідомлення про підозру, відомості про особу, яку повідомлено про підозру, правову кваліфікацію кримінального правопорушення, у вчиненні якого підозрюється особа, із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність; 11) зупинення та відновлення досудового розслідування; 12) оголошення розшуку підозрюваного; 13) об’єднання та виділення досудових розслідувань; 14) продовження строків досудового розслідування та тримання під вартою; 15) встановлені, відшкодовані матеріальні збитки, суми пред’явлених позовів у кримінальному провадженні, вартість арештованого майна; 16) закінчення досудового розслідування. У ЄРДР автоматично фіксується дата внесення інформації та присвоюється номер кримінального провадження.
Вся работа доступна по ссылке |
|