Быстрый переход к готовым работам
|
Завдання та повноваження прокурора щодо здійснення нагляду за законністю розслідування злочинів проти довкілляПрокурорський нагляд за законністю розслідування злочинів проти довкілля характеризується власним об’єктом, предметом, завданнями, повноваженнями, а також специфічними правовими засобами, формами та методами їх реалізації. Саме через з’ясування цих понять можна визначити сутність правових та організаційних основ прокурорського нагляду за додержанням законів у зазначеній сфері. Нарешті, прокурорсько-наглядова діяльність за додержанням законів органами, які проводять ОРД, дізнання та досудове слідство, охоплює нагляд за законністю у таких різних видах діяльності, як оперативно-розшукова та кримінально-процесуальна. І ця обставина не може не накласти певного відбитку на характеристику нагляду в цій сфері. Тому навряд чи можна погодитися з думкою О. В. Мельника про те, що виправданим є поєднання в одній сфері прокурорського нагляду за виконанням законів органами, які здійснюють ОРД, та органами досудового слідства з огляду на спільні завдання, поставлені перед цими органами у кримінальному судочинстві, – розкриття злочинів і виявлення осіб, які їх вчинили [60] 1). На наш погляд, діяльність зі здійснення оперативно-розшукових заходів не є процесуальною і належить до надзвичайної компетенції органів дізнання [70] 2). Вона здійснюється специфічними правовими формами, методами та засобами. Тому завдання і предмет прокурорського нагляду за законністю здійснення ОРД мають специфіку3). В юридичній літературі процесуальне завдання розглядається як виражена в законі об’єктивно існуюча форма правового зобов’язання, що реалізується особами, які ведуть процес, здійснюється в особливому процесуальному порядку з метою встановлення у справі істини, притягнення осіб до кримінальної відповідальності, засудження і покарання, а також захисту інтересів особи та держави [91] 1). У кримінально-процесуальному законодавстві України прокурор, здійснюючи нагляд за додержанням законів органами, які проводять дізнання і досудове слідство, зобов’язаний на всіх стадіях кримінального судочинства своєчасно вживати передбачених законом заходів щодо усунення всяких порушень закону, від кого б ці порушення не виходили (ч. 2 ст. 25 КПК). Завдання прокурорського нагляду за додержанням законів органами дізнання та досудового слідства більш конкретизовані у ч. 2 ст. 29 Закону України «Про прокуратуру». Зокрема, – сприяння розкриттю злочинів, захисту особи, її прав, свобод, власності, прав підприємств, установ, організацій від злочинних посягань; виконанню вимог закону про невідворотність відповідальності за вчинений злочин; запобіганню незаконному притягненню особи до кримінальної відповідальності; охороні прав і законних інтересів громадян, які перебувають під слідством; здійсненню заходів щодо запобігання злочинам, усунення причин та умов, що сприяють їх вчиненню. У наказах Генерального прокурора України також постійно робиться спроба конкретизувати завдання, сформульовані у ч. 2 ст. 25 КПК України і в Законі України «Про прокуратуру». Так, у чинному наказі Генерального прокурора України № 4 гн від 19 вересня 2005 року «Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять дізнання та досудове слідство», визначені такі завдання прокурорського нагляду: забезпечити безумовне реагування на порушення закону з часу надходження заяви, повідомлення про злочин до прийняття остаточного рішення у справі; своєчасне поновлення порушених прав і законних інтересів учасників кримінального процесу, усунення їх причин, забезпечення відшкодування матеріальної та моральної шкоди (п.п. 1.2 та 1.3). Як уже відмічалося в літературі, спроба більш конкретизувати ці завдання неминуче призводить до їх відомої неповноти [60] 1). Тому потрібно підтримати пропозицію щодо недоцільності їх формулювання у Законі України «Про прокуратуру» та наказах Генерального прокурора України [92] 2) . Таким чином, здійснюючи прокурорський нагляд за законністю розслідування злочинів проти довкілля, прокурор вживає заходів до того, щоб органи дізнання і досудового слідства додержувались передбаченого законом порядку порушення кримінальних справ про злочини проти довкілля, розслідування діянь, що містять ознаки таких злочинів, застосування технічних засобів, припинення та закриття справ, строків провадження слідства та тримання осіб під вартою, а також неухильно виконували вимоги закону про всебічне, повне й об’єктивне дослідження всіх обставин справи, з’ясовували обставини, які викривають чи виправдовують обвинуваченого, пом’якшують або обтяжують його відповідальність, виявляли причини вчинення злочинів проти довкілля і умов, що сприяють цьому, вживали заходів щодо їх усунення. Проведений аналіз свідчить, що органи прокуратури України сьогодні, з одного боку, охороняють права та законні інтереси фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, а з другого – забезпечують швидке і повне розкриття злочинів, викриття винних і забезпечення правильного застосування закону з тим, щоб кожен, хто вчинив злочин, був притягнений до відповідальності, а жоден невинний не був покараний. Закріплені в Конституції та законах України завдання прокуратури реалізуються у її функціях. Перелік функцій прокуратури залежить від обраних суспільством і державою пріоритетів свого подальшого соціального та правового розвитку [93] 1). Таким пріоритетом на сучасному етапі розвитку України є спрямування діяльності прокуратури на зміцнення незалежної, демократичної, соціальної, правової держави, забезпечення верховенства права, додержання прав та основних свобод людини і громадянина. Досліджуючи завдання прокурорського нагляду за законністю проведення дізнання і досудового слідства, Х. С. Таджиєв пише: «Теоретичне дослідження інституту прокурорського нагляду за законністю розслідування злочинів пов’язано зі значними труднощами. Являючи собою складову єдиної державно-правової функції нагляду за точним і однаковим виконанням законів, нагляд за розслідуванням злочинів водночас входить до системи кримінального судочинства в цілому і його підсистему – стадію досудового слідства, де прокурор наділяється специфічними повноваженнями, відсутніми в будь-якій іншій сфері його наглядової діяльності» [94] 2). Практична реалізація прокуратурою зазначеного напряму безпосередньо входить у врегульований кримінально-процесуальним законодавством зміст діяльності прокурора на досудових стадіях кримінального процесу, тобто на стадіях порушення кримінальної справи і досудового слідства, іменованих у Проекті КПК України «досудовим провадженням». Значення прокурорського нагляду в сфері кримінального судочинства, як вважають В. Г. Даєв і М. Н. Маршунов, обумовлено підвищеною суспільною небезпекою злочинів серед інших правопорушень і гостротою застосовуваних примусових заходів [57] 1). На цей аспект діяльності органів прокуратури звертає увагу М. І. Мичко. За його твердженням на стадіях досудового слідства «... прокурор виступає у двох іпостасях – з одного боку, він є охоронцем законності, а з другого – органом кримінального переслідування осіб, які вчинили злочин» [51] 2). Це знаходить своє підтвердження у функціях прокурора на досудовому слідстві: поряд з наглядом за додержанням законів органами, які проводять ОРД, дізнання та досудове слідство, відповідно до п. 9 Перехідних положень Конституції України прокуратура продовжує виконувати функцію попереднього слідства – до сформування системи досудового слідства і введення в дію законів, що регулюють її функціонування. Сутність прокурорського нагляду полягає у повноваженнях прокурора як правових засобах реалізації завдань і функцій прокуратури у певних процесуальних формах (ст.ст. 3, 6 Закону України «Про прокуратуру»). До того ж, органи прокуратури України згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України та ст. 6 Закону України «Про прокуратуру» діють лише на підставі і в межах своїх повноважень, не виходячи за ці межі і не перевищуючи їх. Законодавча регламентація процедури реалізації прокурорських повноважень та її тлумачення у наказах і розпорядженнях Генерального прокурора України створює умови для додержання законів органами дізнання і досудового слідства. 1) [60] Мельник О. В. Проблеми прокурорського нагляду за додержанням законів при розслідуванні вимагань: Дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.10. – Х., 2006. – С. 18. 2) [70] Козьяков І. Прокурорський нагляд за законністю оперативно-розшукової діяльності: його проблеми // Право України. – 2000. – № 1. – С. 84. 3) В законодавчих актах про прокуратуру окремих держав нагляд за законністю оперативно-розшукової діяльності навіть виділений у окрему главу, наприклад, глава ІV Указу Президента Республіки Казахстан «Про прокуратуру Республіки Казахстан». 1) [91] Зеленецький В. С. Возбуждение государственного обвинения в советском уголовном процессе. – Х.: Вища школа, 1979. – С. 46–47.
1) [60] Мельник О. В. Проблеми прокурорського нагляду за додержанням законів при розслідуванні вимагань: Дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.10. – Х., 2006. – С. 21. 2) [92] Прокурорский надзор: Курс лекций и практикум / Под ред. Ю. И. Винокурова. – М.: Экзамен, 2004. – С. 23–24. 1) [93] Додонов В. Н., Крутских В. Е. Прокуратура в России и за рубежом. – М.: НОРМА, 2001. – С. 24. 2) [94] Таджиев Х. С. Прокурорский надзор и ведомственный контроль за расследованием преступлений: вопросы теории и практики. – Ташкент: ФАН, 1985. – С. 9. 1) [57] Даев В. Г., Маршунов М. Н. Основы теории прокурорского надзора. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1990. – С. 90. 2) [51] Мычко Н. И. Прокуратура Украины: роль и место в системе государственной власти. – Донецк: Донеччина, 1999. – С. 89.
Вся работа доступна по ссылке |
|