Быстрый переход к готовым работам
|
Теоретичні засади, зміст і співвідношення адміністративно-правового регулювання та управління діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС УкраїниРезультати глибокого вивчення й осмислення світового, історичного і національного досвіду адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів, які здійснюють боротьбу з правопорушеннями в економічній сфері, дають підстави зазначити про необхідність створення нової, більш ефективної моделі адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України. Окремі проблеми адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України завжди тією чи іншою мірою привертали увагу науковців, проте спеціальні їх дослідження не проводились. Увагу темі правового та адміністративно-правового регулювання присвятили вчені: С.С. Алексєєв, В.Б. Авер’янов, Г.В. Атаманчук, Д.Н. Бахрах, Ю.П. Битяк, В.М. Гаращук, В.П. Горбатенко З.С. Гладун, А.В. Дьомін, О.В. Дьяченко, М.П. Зюблюк, А.П. Корнєєв, Ю.М. Козлов, В.Д. Опришко, Ю.О. Тихомиров, С.Д. Хазанов, Ю.С. Шемшученко та ін. Водночас увага зазначених вчених зосереджувалась на аналізі предмета адміністративно-правового регулювання взагалі. Натомість проблематика адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України є такою, що потребує подальшого розроблення. Тому мета цього підрозділу полягає у виробленні сучасного змісту поняття адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України. Таким чином, на сучасному етапі, що характеризується необхідністю економічного зміцнення України та удосконаленням державного регулювання економічних, фінансових, соціальних і політичних процесів, в адміністративно-правовій науці ще більшої актуальності набуває проблема адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів, які здійснюють боротьбу з економічними правопорушеннями. Ефективне правове регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України забезпечує захист економічних прав фізичних і юридичних осіб, реалізацію прав на безпечну економічну сферу, удосконалення державного управління в галузі економічної безпеки. Необхідність розроблення нових наукових напрямів дослідження проблеми адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України обґрунтовується, насамперед, економічною кризою і політичними процесами, що відбуваються в Україні. В умовах динамічних змін, що відбуваються в сучасних економічних відносинах, розвитку нових форм власності та господарювання доцільно, на нашу думку, проаналізувати окремі питання понятійного характеру, зокрема, щодо використання термінів адміністративно-правового управління та адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України. Передусім варто зазначити, що з метою забезпечення найбільш повного впорядкування відносин у сфері боротьби з економічними правопорушеннями діяльність ОВС України, необхідно встановити сутність адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України, його місце та значення при забезпеченні відповідного правового режиму функціонування вказаних підрозділів. На сьогодні ні в юридичній літературі, ні в чинному законодавстві немає чіткого визначення терміна «адміністративно-правове регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України». Отже, з метою забезпечення найбільш повного впорядкування відносин у сфері адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України необхідно встановити сутність адміністративно-правового регулювання, його місця та значення при забезпеченні відповідного правового режиму функціонування за сучасних умов. Як зазначає російський теоретик права С.С. Алексєєв, правове регулювання полягає у здійсненні за допомогою системи юридичних засобів (правових норм, правовідносин, індивідуальних приписів) результативного, нормативно-організаційного впливу на суспільні відносини з метою їх упорядкування, охорони та розвитку [1414, с. 289]. При цьому, на нашу думку, адміністративно-правове регулювання слід розглядати в рамках державного регулювання як різновид державної діяльності. Зокрема, у загальних рисах під державним регулюванням в адміністративному праві також розуміють форму державного впливу на певні суспільні відносини шляхом встановлення та застосування уповноваженими державними органами правил, спрямованих на забезпечення належних умов здійснення таких суспільних відносин, що підтримується можливістю застосування правових санкцій при порушенні зазначених правил [10, с. 85]. Отже, адміністративно-правове регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України виступає як своєрідний елемент, різновид державного регулювання, що в поєднанні з іншими формами державного впливу на відповідні правовідносини комплексно забезпечує запровадження системи регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України в діяльність ОВС України. Варто зауважити, що поняття державного регулювання тісно пов’язане з поняттям державного управління, одним зі способів і засобів якого і є державне регулювання. Тобто запровадження системи управління діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України в діяльність ОВС України має здійснюватися шляхом державного правового регулювання в процесі державного управління в галузі організації функціонування органів виконавчої влади загалом і ОВС України зокрема. До того ж, як запевняв академік В.Б. Авер’янов, і державне регулювання, і державне управління охоплюються загальним змістом державної політики з певної сфери суспільного життя [75, с. 58]. Згідно з цим, і до запровадження ефективної системи адміністративно-правового управління діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України в діяльність ОВС України висуваються вимоги щодо його спрямування на дотримання державної внутрішньої політики, взаємоузгоженості з іншими формами державного впливу та повноти впорядкування відповідних суспільних відносин. Визначаючи пріоритетні напрями адміністративно-правового регулювання діяльності підрозділів ДСБЕЗ МВС України, вбачаємо за необхідне встановити сутність та правове значення такої категорії, як «адміністративно-правове регулювання» та її співвідношення з категорією «адміністративно-правове управління». Для проведення порівняльно-правового аналізу вищезазначених термінів необхідно зосередитися на загальнотеоретичних поняттях «правове регулювання» та «правове управління» як юридичних категоріях. Необхідність у визначенні змісту понять і сутності вищезазначених категорій обумовлена природою адміністративного права, що виступає регулятором саме управлінських відносин. Досить часто, розглядаючи проблеми у вищезазначеній сфері, дослідники та практики змішують або не розрізняють, або вживають терміни «адміністративно-правове регулювання» та «адміністративно-правове управління» як тотожні. Деякі вчені зміщують акценти на користь того чи іншого поняття. Дослідження великої кількості теоретичного матеріалу з різних галузей права, спеціальних видань, а також словників доводить, що вищезазначені терміни «управління» та «регулювання» не є ідентичними. Наприклад, С.І. Ожегов у тлумачному словнику визначає «регулювання» як: а) упорядкування, налагодження; б) направлення, розвиток, рух чого-небудь; в) приведення механізмів та частини їх в такий стан, при якому вони можуть правильно, нормально працювати [165165, c. 585]. У тому ж словнику автор термін «управління» роз’яснює як: а) діяльність органів державної влади; б) сукупність приборів, за допомогою яких управляють рухом машини, механізму; в) великий підрозділ якої-небудь установи, велика адміністративна установа, вид синтаксичної залежності [165, c. 726]. Термін «управління» має різноманітне визначення і традиційно розглядається в узькому і широкому розумінні, має історичний, політичний і правовий аспект. У буквальному розумінні – це діяльність з керівництва чимось. Виникло й одержало визнання управління як родове поняття, що характеризує впорядкування взаємодії певної кількості елементів або складових частин природи, суспільства, самої людини.
Вся работа доступна по ссылке |
|