У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Психологічна характеристика творчості

У психологічній літературі немає однозначного визначення феномена “творчість”, до того ж існує така їх кількість, що “процес усвідомлення того, що таке творчість, сам потребує творчої дії” [344, с.123].

Так, Л.С.Виготський вбачає у творчості “таку діяльність людини, яка створює дещо нове, байдуже, чи це буде створено творчою діяльністю, якоюсь певною річчю зовнішнього світу чи зумовлено будовою, структурою розуму чи почуття, що живе й виявляється тільки в самій людині” [69,с.28].

Поняття “творчість” психологічний словник А.В.Петровського і М.Г.Ярошевського тлумачить як “діяльність, результатом якої є створення нових матеріальних і духовних цінностей” [175, с.380].

Група зарубіжних учених (Баррон Ф., Гілфорд Дж., Гарднер Х., Торренс Є. та ін.) визначають творчість як винятково інтелектуальну діяльність, спрямовану на побудову гіпотез, їх перевірку, модифікацію та зв'язок здобутих результатів [78; 344; 406; 409].

Звичайно, в різних видах творчої діяльності ці компоненти по-різному предметно забарвлюються, мають свою специфіку, проте при детальному аналізі різних видів творчості їх наявність незаперечна.

Є.Торренс визначає творчість як процес, за допомогою якого людина усвідомлює проблеми, труднощі, прогалини в інформації й невідповідності, для яких вона не має готового способу розв’язання; шукає лінії зв’язку ситуації з наявними знаннями, формулює гіпотези, перевіряє їх, модифікує та пов’язує в одне ціле результати [344; 409].

Психологія творчості, інтерес до якої останнім часом значно зріс, досліджується в чотирьох основних аспектах: творчий процес, творчий продукт, творча особистість, творче середовище, тобто той соціальний контекст, який формує вимоги до продукту творчості. Зауважимо: такий розподіл є суто умовним і потрібний лише для розв’язання окремих наукових питань, оскільки неможливо уявити собі якусь творчу діяльність, створення будь-якого творчого продукту без творчої спрямованості особистості, що керується певними мотивами, інтересами, реалізує свої цілі через творчу активність. Так і особистість має можливість проявити свої наміри, здібності лише в певній діяльності.

Здебільшого дослідники вивчають якийсь один з означених аспектів, але подекуди й усі чотири підходи використовуються разом (Баррон Ф., Виготський Л.С., Венгер Л.А., Гілфорд Дж., Гільбух Ю.З., Грубер Х., Давидов В.В., Дяченко О.М., Іщенко І.М., Калошна І.П., Леонтьєв О.М., Лук О.М., Матюшкін О.М., Мейлах Б.С., Моляко В.О., Рубінштейн С.Л., Сапогова О.Є., Теплов Б.М., Торренс Є., Якобсон П.М. та ін.).

Зазначимо, що більшість психологів у таких випадках, коли це принципово не стосується дослідницького аспекту, вживають як  синоніми терміни “творчість”, “творчий процес”, “творча діяльність”, “евристична діяльність”, “креативність”, “творче мислення”, “продуктивне, дивергентне мислення” [29; 50; 115; 144; 276].

Висвітлення особистісного аспекту проблеми творчості пов’язане з науковим поняттям “креативність” (від латинського creato - створення), який визначається як “здібність зробити чи в якийсь інший спосіб здійснити щось нове: нове розв’язання проблеми, новий метод чи інструмент, новий твір мистецтва” [370, с.225]; як “творчі можливості (здібності) людини, що можуть виявлятися в мисленні, почуттях, спілкуванні, окремих видах діяльності” [283, с.165]. Термін “креативність” вживається переважно в зарубіжних, а також деяких вітчизняних психологічних дослідженнях як синонім слова “творчий”, “творчість” “креативний” (Баррон Ф., Гарднер Х., Гілфорд Дж., Муні Р., Роджерс К., Стенберг Р., Торренс Є. та ін.). Такий підхід спирається на взаємопов’язаність, спільність понять “творчість” і “креативність”. Водночас зауважимо, що в спеціальних наукових дослідженнях необхідність їхнього розмежування виходить з потреби підкреслити певний напрямок, аспект дослідження – діяльнісний або особистісний. У нашому дослідженні терміни “ творчість” і “креативність” розглядаються як взаємопов’язані, проте не тотожні, адже поняття “креативність” підкреслює особистісний аспект, характеризує певним чином особистість як суб’єкта творчості, а “творчість” – як діяльнісний аспект, тобто дозволяє оцінити творчий потенціал, характер будь-якого виду діяльності.

Психологічний портрет кожної особистості у творчій діяльності має яскраво виражений індивідуальний характер, зумовлений рівнем її психічного розвитку, здібностями, інтересами, рівнем обізнаності із законами та змістом цієї діяльності, але спільним для творчого типу, за визначенням науковців (Андрєєв В.І., Петровський А.В., Дяченко О.М., Матюшкін О.М. та ін.), існує стала, досить високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, що виявляється в органічному поєднанні з високим рівнем творчих здібностей і дає людині змогу досягти високих результатів.

Творчість пов’язана з такими особистісними характеристиками, як активність та ініціативність, адже активність характеризує діяльний стан особистості (Вишнякова Н.Ф., Косенко Ю.Б., Кондратюк А.П., Кузін В.С., Несторова Л.М., Постоногов Ю.І.). Учені відзначають істотний зв’язок і взаємозумовленість творчості та творчої активності, залежність цих двох компонентів продуктивної діяльності від різних проявів психічної активності суб’єкта. Творча активність як особистісна категорія визначається внутрішніми психічними особливостями суб’єкта, що відбиваються в його своєрідному ставленні до навколишнього.

Розуміння справжнього рівня креативності як здатності до творчості можливе, на нашу думку, лише за умови включення людини до проблемної ситуації, де вона сама діє як суб’єкт, сама бачить проблему, яку розв’язує суспільство, сама включається у процес розв’язання, в загальний потік творчих пошуків і зусиль.

Отже, науковці вважають, що тільки творча особистість здатна до творчої діяльності, результатом якої може бути створення матеріальних цінностей та творів мистецтва, відкриття в науці тощо. Водночас учені підкреслюють залежність творчого процесу не тільки від характеру ставлення людини до об’єкта діяльності та не тільки від комплексу її особливостей, ще й від об’єктивних умов дійсності [130, 379]. Відтак сам процес творчості теж впливає на особистість, стимулює її творчу активність.

 

 

Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/461267.html

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.