У нас уже 17884 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Життєвий вибір особистості як науковий феномен

Проблема життєвого вибору є міждисциплінарною темою, яка ґрунтовно вивчалася у філософських та психологічних роботах зарубіжних і вітчизняних науковців. Життєвий вибір стає саме тією ланкою, яка пов’язує особистісні інтенції, наміри, сподівання з конкретними результатами діяльності. Ситуація, яка готує людину до майбутнього вибору, включає вплив зовнішнього середовища, суб’єктивних життєвих обставин, а також вихід за межі цих зовнішніх і внутрішніх детермінант. Отже, вибір - це прояв свободи та внутрішньої активності і чим більш зрілою стає особистість, тим рідше вона ухиляється від необхідності вчасно вибирати, тим швидше вона стає автономною, самостійною, вільною людиною.

Інтерпретації філософів категорії вибору містять у собі великий потенціал, тому що вибір - це сутнісна характеристика індивіду та його

 

12

індивідуальної свободи. Так, Дж. Кардано [129] вважав, що вирішення конфліктної ситуації можливе при обиранні того, що зручне і притаманне особистості. Ж.-П. Сартр [263] вкладає в поняття вибору можливість змінюватися, творити себе і світ, нести відповідальність за свій вибір. Вільний вибір, на думку Ж.-П. Сартра, - це творче самоздійснення, постійне розв’язання проблемних ситуацій. Л. Бінсвангер [25] вважає, що вибір є свідомим актом волевиявлення, який обумовлений незалежними від особистості чинниками. Свобода вибору, за М. О. Бердяєвим [22] - це самовизначення, не зважаючи на звичаї і групові норми, це, перш за все, моральний вибір перед собою. Свобода для нього виступає як реальна можливість здійснити вибір, має вигляд парадоксу добра і зла.

М.К. Мамардашвілі [187] розглядає ситуацію вибору, як трансцендування, тобто вихід людини за ситуацію, за власні природні якості. Потреба у здійсненні життєвого вибору передбачає незадоволеність сьогоднішньою ситуацією, зневіру у власні можливості, які не реалізовуються. Отже, дослідник вважає, що проблема вибору і свободи не є тотожними поняттями, вони не сумісні: там де є свобода, там немає ніякого вибору.

Аналіз уявлень про свободу, який поширений в різних культурах, виявлених А. Вежбицькою [51], вказує на такий діапазон сенсів і ціннісних статусів цього концепту:

-                      від «свобода - це те, що добре для того, хто нею володіє» до «свобода - це те, що добре для всіх»;

-                      від «свобода - це прояв непідзвітної самовільності індивіда» до «свобода - це прояв гарантованої самостійності особистості як члена суспільства».

Н.О. Васильєва [47] погоджується з останньою інтерпретацією свободи та визначає, що людина, переборовши розуміння свободи як долі, відчувши ситуацію вибору, зрозумівши, що випадковість переборюється її волею, робить природній крок до можливості керування своєю долею, а значить, стає вільнішою. Також, на її думку, ситуація морального вибору розширює межі внутрішньої свободи, формуючи тим самим уявлення про моральну автономію і

 

13

відповідальність особистості, а при реалізації ідеалу вибору на зовні, свобода має свої межі, які окреслені економічними, політичними, культурними детермінантами. Отже, вибір індивіда визначається не тільки об’єктивними умовами, але й суб’єктивними детермінантами. Не дивлячись на достатньо жорстку регламентацію поведінки зі сторони моралі, в ситуації морального вибору до людини приходить розуміння того, що правила задаються не тільки зовнішньою необхідністю, але і частково створюються нею самою, вони є результатом прояву її індивідуальної волі, її свідомого вибору. Звичайно, вибір альтернатив обмежений, оскільки моральне засвоєння індивідом дійсності передбачає розділення всіх соціальних явищ на «добро» і «зло», і по суті, тільки за допомогою цих основних категорій моралі і дається власне оцінка будь- якому прояву суспільного життя. Проте саме це положення примушує людину приймати не просто рішення, а відповідальне рішення, яке може створити не тільки нову реальність, але і змінити її саму як особистість. Таким чином, ситуація морального вибору, на погляд Н.О. Васильєвої, розширює межі внутрішньої свободи, формуючи тим самим уявлення про моральну автономію і відповідальність особистості. Проблема вибору також має рішуче значення для розуміння сенсу подальшого існування кожного індивіда, бо сенс життя стає особистісним за умови його вільного вибору.

 

 

 

Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/564670.html

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.