Быстрый переход к готовым работам
|
Проблема розвитку творчих здібностей старших дошкільників у психологічних дослідженняхПроблема раннього розвитку творчої особистості викликає гострий інтерес у вчених усього світу. Наразі необхідно з перших років життя людини закладати основи розуміння світу як такого, що динамічно змінюється, в якому особистість перебуває в стані постійного творення цього світу і самої себе. У наш час у світі психологічної науки були здійснені фундаментальні дослідження з вивчення механізмів розвитку творчості дітей різного віку. Методологічні положення, розроблені Л.С. Виготським, Г.С. Костюком, С.Л. Рубінштейном, Б.М. Тепловим, склали основу досліджень у цій галузі [44; 122; 123; 196]. Вивчалися особливості розвитку окремих компонентів творчих здібностей дитини, найчастіше інтелектуальних (Д.Б. Богоявленська, Н.С. Лейтес) [13; 57]. Цілісний підхід до розвитку творчо обдарованої особистості в різних видах дитячої діяльності реалізовано у дослідженнях А.В. Брушлінського, В.Т. Кудрявцева, О.М. Матюшкіна, В.О. Моляко, Я.О. Пономарьова [14; 69; 191]. У старших дошкільників здатність до творчості формується повільно, проходячи декілька стадій розвитку [79]. Творчі здібності старших дошкільників характеризуються, насамперед, проявленням уяви (Б.М. Нікітін, Т.М. Титаренко, О.Н. Цибуля та ін.) [60; 72]. Ці здібності виявляються у тих випадках, коли дитина
діє не за шаблоном, пропонує і реалізує оригінальні способи рішення практичних та ігрових задач, виявляє творчість та отримує такі її продукти, як малюнок, казка, оповідання, конструкція. На думку Є.В. Ільєнкова, сутність процесу уяви полягає в умінні схоплювати “ціле” раніше частини, в умінні на основі окремого натяку тенденції будувати цілісний образ. Він розглядає уяву як діяльність, що формує образи, а потім змінює і розвиває їх [79]. На думку Т.В. Яценко, уяву дошкільника відрізняє уміння спрямовувати свої уявлення в потрібне русло, підпорядковувати їх певній меті. Дуже важливо, що разом із переходом діяльності уяви на внутрішній план у старшого дошкільника з’являється здатність підкоряти її певному задуму, дотримуватися заздалегідь окресленого плану. Невміння управляти своїми ідеями, підпорядковувати їх своїй меті призводить до того, що найкращі задуми і наміри гинуть, не втілившись. Тому найважливіша лінія в розвитку уяви дитини – це розвиток її спрямованості. Саме тому, починаючи вже зі старшого дошкільного віку, важливо допомогти дитині втілювати свої задуми, підпорядкувати уяву певній меті, зробити її продуктивною [110]. В.О. Моляко у своїй роботі зазначав, що у творчо розвиненої дитини, уява виступає основною характерною якістю. Незвичайні підходи до вирішення завдань, оригінальні асоціації, незвичайні ракурси розгляду проблеми – все це характерне для творчо розвиненої дитини і є результатом уяви [172]. Отже, саме творча уява є критерієм розвитку творчих здібностей.
Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/564491.html |
|