Быстрый переход к готовым работам
|
Обґрунтування та зміст методики емпіричного дослідження особливостей розвитку творчих здібностей старших дошкільниківОбґрунтування та зміст методики емпіричного дослідження розвитку творчих здібностей старших дошкільників визначив теоретичний аналіз положень, викладений у І розділі. Провідними науковцями (Д. Векслер, Н.В. Краснощокова, О.І. Кульчицька, Г.П. Лаврентьєва, Д. Равен, Т.М. Титаренко, Е.П. Торренс, Л.Г. Чорна) які займалися виявленням творчих здібностей, виявлення творчих здібностей старших дошкільників є особливою проблемою, бо, незважаючи на ефективність психометричних тестових методик, ні одна з них не дає повної картини творчого розвитку дитини і достатньої впевненості в надійності оцінки творчих здібностей [35; 52; 158; 225; 229; 230]. Головна причина в тому, що ці методики зорієнтовані на результативну сторону прояву психічних процесів, нахилів, діяльності і творчих задатків особистості. Тоді, як процесуальна сторона цих психічних явищ,
що і дає можливість бути творчо розвиненим, залишається поза полем зору подібних методик. Як було обґрунтовано у розділі І, у разі визначення критеріїв творчих здібностей ми спираємось на концептуальні моделі розвитку творчих здібностей О.І. Кульчицької та Е.П. Торренса. На цій основі нами було відібрано та обґрунтовано критерії і показники розвитку творчих здібностей старших дошкільників: творча легкість, творча оригінальність, творча гнучкість, творча продуктивність та творча уява. Метою емпіричного дослідження було виявлення особливостей розвитку творчих здібностей старших дошкільників. На сьогодні для діагностики творчих здібностей використовуються найрізноманітніші методи: від простого психолого-педагогічного (і навіть батьківського) спостереження до спеціально розроблених, стандартизованих і валідизованих тестових методик, а також ігрових, навчальних і тренувальних завдань. Вимоги до психодіагностичного інструментарію такі:
До якісних методів дослідження творчих здібностей слід віднести метод пробної діяльності в його нестандартизованій формі так зване “автентичне оцінювання”. Пробна діяльність передбачає виконання досліджуваними деяких завдань реальної діяльності (наприклад, намалювати, сконструювати, заспівати, ін.). Таким чином, автентичне оцінювання ґрунтується на тому, що робить досліджуваний у реальному житті, передбачає створення експериментальних ситуацій в умовах реальної діяльності дитини [220]. На основі проведеного теоретичного аналізу було підібрано необхідний психодіагностичний інструментарій, здійснено його модифікації та складено єдиний психодіагностичний комплекс методів, спрямованих на вивчення
особливостей розвитку творчих здібностей старших дошкільників. З урахуванням наведених вимог було визначено основні методи дослідження, зокрема, психологічне спостереження, опитування, моделювання експериментальних ситуацій, ігрове тестування, кількісний та якісний аналіз емпіричних даних. Завданнями емпіричного етапу нами було визначено:
Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/564491.html |
|