У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Розвиток пізнавальної активності в учнів 5 класу в процесі вивчення оповідання Ю.Нагибіна «Зимовий дуб»
Количество страниц 71
ВУЗ КНЕУ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 19631.doc 
Содержание Зміст
Введення 4
Розділ I. Актуальні проблеми вивчення літератури в національній школі
1.1. Особливості вивчення творів в 5 класі національної школи 9
1.2. Розвиток пізнавальної активності учнів5 класу на уроках літератури 14
Висновки по I розділу
Розділ II. Ю.М.Нагибін і його епоха
2.1. Ю.М.Нагибін – людина і письменник 33
2.2. «Зимовий дуб» - оповідання про душу людську 38
Висновки по II розділу
Розділ III. Методика вивчення оповідання Ю.Нагибіна «Зимовий дуб» в 5 класі національної школи (матеріали дослідження)
3.1. «Людина та її епоха» (Урок – введення) 42
3.2. «Казки зимового дуба» (Урок з розвитку мови) 51
3.3. «Побачити незвичайне у звичному» (Урок – висновок) 58
Висновки по III розділу
Висновок 66
Список джерел і використаної літератури 70

Введення
Актуальність вибраної теми. Найголовніша мета школи - підготовка кожного учня до життя в суспільстві, до практичної діяльності. Вона може бути плідною лише тоді, коли її реалізує людина, що усвідомлює свою роль в навколишньому світі. Мета літературної освіти - сприяти духовному становленню особи, формуванню етичних позицій, естетичного смаку, досконалому володінню мовою.
Особливе місце в учбовому процесі займає 5 клас, де ставляться інші, на відміну від інших класів, цілі і завдання. Починаючи з 5 класу, учні знайомляться з біографією письменника і епохою, з його творами. У програмі 5 класу особливе місце займає розповідь Ю.Нагибіна «Зимовий дуб». Сьогодні ім'я Нагибіна призабуто, хоча в 60-70 роки він грав важливу роль в літературному процесі, але, проте, його творчість і для сучасних п'ятикласників, як в 60-ті роки, є актуальною.
Авторська популярність приходить до Нагибіна на початку 1950-х. Розповіді «Трубка» (1952), «Зимовий дуб» і «Комаров» (1953), «Четунов» (1954), «Нічний гість» (1955) стали «гарно відміченими читачами». Розповіді «Хазарський орнамент» і «Світло у вікні», опубліковані в народженому «відлигою» альманаху «Літературна Москва» (1956 № 2), викликали гнівний окрик в партійному друці. Проте буквально рік потому в «Бібліотечці „Вогника"» з'явилися розповіді, препаровані по законах соцреалізму, і Нагибіна «реабілітували». Як відзначає Юрій Кувалдін, «йому постійно доводилося балансувати на межі дисидентства і правовірності» [38, 8].
Творчість Ю.Нагибіна завжди приваблювала увагу багатьох критиків. Богатко І. А., Холопова С. Ф., Золотусський І.С, Николін Е.Н, Новікова М.Ю. досліджували його твори. Сокир В.А, Фролова Е.А., Черкасова Л.П. Лазарева Л.А. розглянули методику викладання його творів в шкільній програмі.
Більшість оповідань Нагибіна, об'єднані спільною темою, «крізними» героями і образом оповідача, складаються в цикли – військовий, «мисливський», історико-біографічний, цикл подорожніх оповідань. Довгі роки автор розглядався переважно як новеліст, що прагне «сказати у малому про велике».
Нагибін Ю.М. - дуже тонкий художник, чудовий майстер мови, що глибоко відчуває. У його творі «Зимовий дуб» з нехитрою правдою, зримо і зворушливо встає зовнішність нашої Батьківщини - з її яскравими фарбами опису природи. Його проза дивно музична і поетична, і тому вона так хвилює і радує. Юрій Маркович є одним з кращих пейзажистів в нашій літературі.
У розповіді «Зимовий дуб» учень вчить вчительку, дитина — дорослу людину, і тому головне питання, до якого діти повинні прийти, - якою треба бути людиною, щоб тебе послухалися, повірили і пішли за тобою, як в прямому так і у переносному розумінні, як в оповіданні Нагибіна. Ця чудова розповідь продовжує і дещо в іншу сторону розвертає тему «школа життя».
На прикладі цього твору можна прослідкувати динаміку розвитку літературного образу-персонажа. У розповіді саме хлопчик побачив і зрозумів те, до чого ми б ніколи не додумалися, просто тому що ніколи б не схилилися перед деревом і не почали б розглядати всю ту живність, що поселив, пригрів і зберіг, а по суті, вберіг від смерті зимовий дуб. А Миколка Савушкін побачив, і побачив, перш за все, тому, що він — син солдата, загиблого на війні, і няньки, що сам повний доброти і турботи. Нехай діти перечитають, як він зворушливо, але і абсолютно по-чоловічому піклується і про свою вчительку, і про «сохатого», який, на його думку, може образитися і піти з лісу.
Таке відношення до природи людини, рівної їй, здатної не лише використовувати, але захищати і вберігати її, і є головний урок, який Ганна Василівна зуміла засвоїти з цієї прогулянки по зимовому лісу і спілкування із зимовим дубом.
Зимовий дуб, звичайно, теж герой розповіді Ю. М. Нагибіна, до того ж заголовний герой, тобто винесений автором в заголовок твору. Зустріч з ним перевернула життя Ганни Василівни, як і зустріч з дубом іншого дуже відомого літературного героя, Андрія Болконського.
Нехай діти перечитають роздуми вчительки в кінці оповідання і той головний урок, який вона винесла з лісу, а точніше, із спілкування зі своїм учнем. І, пригадавши, яким намальований образ вчительки на початку твору, і зіставивши з її світовідчуванням в кінці твору учні-читачі своїми очима побачать розвиток образу літературного героя, а значить, і можливість розвитку людини.
Розвитку мовних навичок школярів, творчих мовних здібностей, залученню учнів до пізнавальної літератури, розвитку пізнавальної діяльності школярів в процесі навчання літератури і присвячена наша робота. Вищевикладене зумовило вибір теми дипломного дослідження «Розвиток пізнавальної активності в учнів 5 класу в процесі вивчення оповідання Ю.Нагибіна «Зимовий дуб».
Мета дослідження - теоретично обґрунтувати, розробити і експериментально перевірити ефективні шляхи, прийоми вивчення твору Нагибіна Ю.М. «Зимовий дуб», сприяючи усвідомленню учнів особливостей художнього віддзеркалення світу, розвиток уваги, мислення.
Об'єкт дослідження - процес вивчення літератури в 5 класі.
Предмет дослідження - методика вивчення оповідання Нагибіна Ю.М. «Зимовий дуб» в 5 класі національної школи.
Гіпотеза дослідження - вивчення твору Нагибіна Ю.М. «Зимовий дуб» буде ефективним і може сприяти розвитку пізнавальної активності учнів 5 класів національної школи, якщо:
- ставити акцент на розвиток їх інтересу до читання, збагачення світу відчуттів, емоцій дітей;
- розробляються прийоми, засоби навчання, що сприяють ефективному засвоєнню якутськими школярами оповідання.
В процесі дослідження передбачалося вирішити наступні завдання:
- провести аналіз літературознавчої і методичної літератури з проблеми дослідження;
- вивчити особливості вивчення творів в 5 класі якутської школи;
- виявити особливості пізнавальної активності учнів 5 класу;
- розробити поурочні плани уроків вивчення розповіді Нагибіна Ю.М. «Зимовий дуб» в 5 класі національної школи.
Методологічною основою дослідження стали праці літературознавців (І.А.Богатко, І.Золотусський, В.Ф. Холопова), психологів (Л.С.Виготський, С.Л.Рубінштейн, О.І.Никіфорова), методистів (Т.Ф.Курдюмова, Л.В.Лазарева, М.В.Черкезова і ін.).
Для вирішення поставлених завдань і здійснення мети роботи були використані наступні методи дослідження: теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури, аналіз навчально-методичної літератури, педагогічний експеримент, бесіди з вчителями учнів, аналіз усних відповідей школярів.
Експериментальною базою дослідження стала ? школа.
Наукова новизна і теоретична значущість дослідження полягає в тому, що на основі науково-практичного дослідження:
- теоретично обґрунтовано вивчення творів в 5 класі національної школи;
- уточнений вплив пізнавальної активності на уроках літератури;
- визначені і експериментально перевірені ефективні шляхи, прийоми вивчення твору Нагибіна Ю.М. «Зимовий дуб».
Практична значущість нашої дослідницької роботи полягає в розробці планів уроків вивчення оповідання Нагибіна Ю.М. «Зимовий дуб» в 5 класі національної школи. Матеріал може бути використаний вчителями мови і літератури в національній школі, студентами-філологами під час проходження педагогічної практики.
Структура дипломної роботи. Робота складається з введення, трьох розділів, висновку та списку використаної літератури.
Список литературы Список використаної літератури:
1. Богатко И. А. Ю. Нагибин: Литературный портрет. М., 1980.
2. Выготский Л.С. Психология искусства – М.: Просвещение, 1989 – С. 315
3. Гамезо М.В. Курс общей, возрастной и педагогической психологии. – М.: Просвещение, 1982 – С.190
4. Зимняя И.А. Педагогическая психология: Учебник для студентов вузов. М.: Логос, 2000 – С.383
5. Золотусский И.С. Возвышающее слово // Литературное обозрение.— 1988.— № 4.— С. 23-32
6. Иванова Т. Практик литературы. // «Роман – газета», 1988, №17
7. Иофьев М. Писатель в пути.// «Новый мир», 1959, № 3
8. Концепция образовательной области «Филология» в 12-летней школе // Литература в школе. 2000. №3. - С. 69.
9. Кудрина Г.Н., Новлянская З.Н., Мелик-Пашаев А.А. Как развивать художественное восприятие у школьников. - М.: Просвещение, 1988. – С.79.
10. Лавров В. «С отвращением читая жизнь мою…» // Нева. - 1995. № 9. - С. 183-189.
11. Левидов А.М. Автор – образ – читатель. Л.: Издательство Ленинградского университета, 1983. - С.350.
12. Леонтьев А.А. Основы психолингвистики: Учебник для студентов вузов. – М.: Смысл, 1997. – С.288.
13. Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте. М., Просвещение , 1983. - С. 5 – 79.
14. Методика преподавания русской литературы в национальной школе: под ред. М.В.Черкезовой, А.Д. Жижиной «Просвещение», 1992.
15. Молдавская Н.Д. Литературное развитие школьников в процессе обучения. – М.: Просвещение, 1976. - С.224.
16. Морозова Н.Г. Учителю о познавательном интересе. М., Знание, 1979. С. 5 – 46.
17. Нагибин Ю.М. Дневник. М., 1995.
18. Немов Р.С. Психология. Часть II. М., Просвещение, Владос, 1994. - С. 114 – 307.
19. Никифорова О.И. Восприятие художественной литературы школьниками. – М.: Учпедгиз, 1959. - С.206.
20. Никифорова О.И. Психология восприятия художественной литературы. – М.: Книга, 1972. – С.206.
21. Николин Е.Полной душой. Заметки о рассказах Ю. Нагибина. // Нева. - 1963, № 7
22. Новикова М.Ю. Метафора в повести Ю.М.Нагибина “Перекур”// Русская речь. 1986. №4. С.62-65.
23. Овчаренко А.И. Большая литература: Основные тенденции развития советской художественной прозы. 1945-1985: Семидесятые годы. М. 1988. С.212-232.
24. Осницкий А.К. Психология самостоятельности. М. – Нальчик, Эльфа, 1996. - С. 25 – 63.
25. Петровский А.В. Общая психология. – М.: Просвещение, 1986. – С.463
26. Программа русской литературы для национальных школ 5-11 класса. Под ред. М.В.Черкезовой. – М: Дрофа, 2002
27. Программа русской литературы для образовательных учреждений 5-11 класса. Под ред. Т.Ф.Курдюмовой – М:. Дрофа, 2006.
28. Психологический словарь. // Под ред. А.В. Петровского. М., 1990.
29. Реан А.А., Бордовская Н.В., Розум С.И. Психология и педагогика. СПб.: Питер, 2000. – С.432.
30. Рожина Л.Н. Психология воспитания литературного героя школьниками. – М.: Просвещение, 1977. – С.158.
31. Романова Г.И. Литературное произведение.// Русская словесность. - 1994. - №2. - С.80-84.
32. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии – СПб.: Питер, 1999. – С.720.
33. Русские писатели и поэты. Краткий биографический словарь. Москва, 2000
34. Русские писатели. ХХ век: Библиографический словарь. В 2-х частях. Ч.2. М. 1998. - С.78-81.
35. Русские советские писатели-прозаики. Биобиблиографический указатель, т. 3, Л., 1964.
36. Сидоренко К.П. Скрытая цитата. // Русский язык в школе. - 1995. - №2. - С. 98-103.
37. Сочинения: В 11-ти томах /Сост. Ю.Нагибин. М., 1993
38. Теория литературы: В 3 кн. Кн.2. Основные проблемы в историческом освещении. Роды и жанры литературы.- М., “Наука”, 1985. – С.173.
39. Топоров В.А. Гибель Нагибина // Постcкриптум: Литературный журнал. СПб. 1996. Вып.3(5). С.266-280.
40. Уханов И. Прощание с Нагибиным// Молодая гвардия. 1994. №11. С.188-216.
41. Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения. – М.: Просвещение, 1968. – С.557.
42. Фоменко Л. Побеждает художник.// Знамя – 1973. - № 9:
43. Формирование познавательных интересов школьников. // Под ред. Щукиной Г.И. Л., 1968.
44. Фридман Л.М., Кулагин И.Ю. Психологический справочник учителя. М., Просвещение, 1991. - С. 28 – 219.
45. Фролова Е.А. Гимн «сыну человеческому» в рассказе Ю. Нагибина «Комаров» // Русский язык в школе. 2000. №2. - С. 74-78.
46. Холопова В.Ф. Из наблюдений над поэтикой (“Поездки с другом” Ю. Нагибина)// Труды Самарканд. Ун-та.1973. Вып.238(Т.2.). С.102-112.
47. Холопова В.Ф. Парадокс любви: Новеллистика Юрия Нагибина. М. 1990. – С.250
48. Худик В.А. Психологическое изучение профессиональной направленности личности в подростковом и юношеском возрасте. К., Освита, 1992.
49. Чайковская В. Преемственность // Литературное обозрение.— 1986.— № 12.— С. 51-53;
50. Черкасова Л.П. Цветопись в прозе Ю.Нагибина// «Русская речь» 1985. №4. С.65-68.
51. Шевелев В.И. Ключи от тайны (последние повести Ю.Нагибина)// «Общая газета» 1994. 18-24 ноября. - С.10.
52. Штут С.М. Рассказ в строю. М., 1952.
53. Щепилова Л.В. Введение в литературоведение.- М., “Высшая школа”, 1968. – С.56-58.
54. Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе. М., Просвещение. - С. 95 – 126.
55. Энциклопедия психологических тестов. Темперамент, характер, познавательные процессы. М., ООО «Издательство АСТ», 1997.
56. Якобсон П.М. Психология художественного восприятия. – М.: Искусство, 1964. – С.86.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
2700
Скачать бесплатно 19631.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.