У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНОЇ СИСТЕМИ ПРОБЛЕМНОГО РЕГІОНУ
Количество страниц 195
ВУЗ Волинський національний університет імені Лесі Українки
Год сдачи 2008
Содержание ЗМІСТ
Вступ........................................................................................................................3
Розділ І Теоретико-методологічні основи державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону...................................12
1.1. Особливості врахування специфіки проблемного регіону в державному регулюванні його розвитку...................................................................................12
1.2. Сутність державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону.............................................................................................37
1.3. Форми та методи державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону..............................................................................48
Висновки до розділу І...........................................................................................58
Розділ ІІ Аналіз функціонування механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону (на прикладі Волинської області).............................................................................................61
2.1. Проблеми взаємовідносин між державним і місцевими бюджетами проблемного регіону.............................................................................................61
2.2. Податки і збори в системі державного управління розвитку економічної системи проблемного регіону..............................................................................76
2.3. Підприємництво як необхідна складова економічної системи проблемного регіону.............................................................................................90
2.4. Специфіка форм і методів державного регулювання соціально-економічного розвитку прикордонного з ЄС проблемного регіону...............100
Висновки до розділу ІІ........................................................................................115
Розділ ІІІ Напрями вдосконалення механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону.................................120
3.1. Державні програми розвитку економічної системи проблемного регіону..................................................................................................................120
3.2. Трансформація системи державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону в контексті адміністративно-територіальної реформи України.................................................................................................128
3.3. Моделювання механізму державного регулювання розвитку проблемного регіону..................................................................................................................139
Висновки до розділу ІІІ.......................................................................................147
Висновки.............................................................................................................150
Список використаних джерел.........................................................................156
Додатки................................................................................................................176


ВСТУП

Актуальність теми. Розробка механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону зумовлена необхідністю вдосконалення сукупності чинників науково-методологічного і практичного характеру, які відповідали б ринковим умовам, нормам та ідеалам правового суспільства. Такі прагнення визначені, з одного боку, доцільністю формування в Україні реального місцевого самоврядування, з іншого – потребою вирішення питання проблемності регіонів.
Виникнення пострадянського суспільства супроводжувалося в нашій державі розривом існуючих виробничих зв’язків та порушенням замкненого циклу виробництва. Це спричинило диференціацію регіонів за рівнем функціонування їх економічних систем. Так виникли проблемні регіони. Вони не здатні самостійно подолати системну кризу, тому держава повинна регулювати економічні процеси в цих регіонах. Задля подолання цих диспропорцій слід вирішити проблеми, пов’язані з наповненням місцевих бюджетів і здійсненням міжбюджетних відносин загалом, ефективним функціонуванням регіональних податкових систем, розвитком підприємництва та подоланням соціально-економічної кризи в регіоні.
За таких умов постає необхідність побудови нової моделі державного регулювання економічної системи проблемного регіону, яка б забезпечувала оптимальний фіскальний та стимулюючий ефект і відповідала б реаліям сьогодення, потребам збалансування інтересів центру та регіонів, усувала диспропорцію бюджетної забезпеченості проблемних територій, знижувала напругу соціально-економічних відносин і підтримувала ефективність розвитку підприємництва. Саме тому питання покращення механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону як складової регіональної політики держави є одним із пріоритетів фінансово-економічних та адміністративних трансформацій в Україні.
Дослідження проблемності регіонів привертало і привертає увагу багатьох представників економічної та економіко-географічної науки. Серед вітчизняних учених слід виділити внесок Е. Б. Алаєва, Н. Н. Баранського, І. М. Грабинського, Б.М. Данилишина, М. І. Долішнього, А. О. Єпіфанова, Ф. Д. Заставного, Б. Н. Зикіна, В. І. Куценко, Н. Н. Некрасова, Л. Л. Тарангул, М. І. Фащевського, М. А. Хвесика, О. І. Шаблія, Л. Т. Шевчук, С. І. Юрія. Вирішенню теоретико-методичних і практичних питань державного регулювання економіки регіону присвячені роботи вітчизняних науковців, серед яких слід виокремити праці З. В. Герасимчук, Л. І. Дідківської, І. В. Запоточного, В. І. Захарченко, Г. І. Євтушенко, М. І. Карліна, О. П. Кириленко, В. І. Кравченка, Ю. М. Краснова, М. В. Мниха, А. М. Новикової, І. Н. Осадчої, В. І. Павлова, Л. Г. Чернюк, С. М. Чистова.
Удосконалення вітчизняної практики державного регулювання економіки неможливе без концептуальних та прикладних наукових досліджень даної сфери. Попри значні досягнення вітчизняної економічної науки у цьому напрямку саме проблематика державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону не отримала детального і комплексного дослідження. Тому наукова аргументація, теоретичні та практичні положення цієї розробки покликані сприяти розв’язанню ряду завдань із питань функціонування економічної системи проблемного регіону в Україні.
Основна ідея дисертації полягає у визначенні оптимальних форм та інструментів розбудови регіональної економічної політики шляхом дослідження концептуальних засад державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону. Актуальність проблеми і недостатній рівень її розробки у вітчизняній економічній науці зумовили вибір теми даної дисертації.
Зв’язок роботи із науковими програмами, темами, планами. Дисертація є складовою частиною науково-дослідних робіт кафедри державних фінансів Волинського державного університету імені Лесі Українки на тему „Західне Полісся: економіка, продуктивні сили і фінанси” (номер державної реєстрації 0103U000657, затвердженої вченою радою Волинського державного університету імені Лесі Українки від 25.04.2002 р., наказ Міністерства науки і освіти від 05.11.2002 р. № 633), кафедри країнознавства і міжнародних відносин Волинського державного університету імені Лесі Українки на тему „Україна в системі європейської інтеграції і транскордонного співробітництва” та кафедри міжнародних економічних відносин Волинського державного університету імені Лесі Українки на тему „Трансформація зовнішньоекономічної діяльності України в умовах реалізації європейського вибору”. У межах названих робіт автором аргументовано низку пропозицій щодо вдосконалення механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону.
Мета і завдання дослідження. Метою даної дисертаційної роботи є вдосконалення державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону. Виходячи із мети, нами сформульовано наступні завдання виконання дослідження:
― визначити сутність поняття „проблемний регіон”;
― обґрунтувати концептуальні підходи до державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону;
― розробити систему кількісних та якісних показників, що дають змогу визначити рівень проблемності регіону;
― обґрунтувати механізм вдосконалення процесу формування державного та місцевого бюджетів;
― удосконалити механізм фіскального регулювання економічної системи проблемного регіону;
― провести класифікацію програм регіонального розвитку Волинської області за сферами реалізації та обґрунтувати впровадження єдиної комплексної програми розвитку проблемного регіону;
― розробити модель структури механізму державного регулювання розвитку проблемного регіону.
Об’єктом дослідження є процеси регулювання економічної системи проблемного регіону в контексті забезпечення ефективного та збалансованого функціонування її складових.
Предметом дослідження є науково-методологічні засади формування механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону.
Методи дослідження. Методологічною основою проведеного дослідження стали класичні положення сучасної економічної теорії, теорії державного регулювання економіки, економічної теорії збалансованого розвитку. Для досягнення поставленої мети в дисертаційній роботі використовувалися, в основному, такі методи: системного підходу – для розкриття необхідності й значення державного регулювання економіки проблемного регіону, проведення класифікації програм регіонального розвитку за сферами їх реалізації; наукових абстракцій – для розробки категоріального апарату та вдосконалення механізму державного регулювання економічної системи проблемного регіону; економіко-статистичний аналіз – для моніторингу виконання дохідної частини місцевих бюджетів, джерел формування доходів місцевих бюджетів, удосконалення механізму фіскального регулювання економічної системи проблемного регіону; метод кореляційного аналізу – для дослідження взаємозв’язку надходжень від податку з фізичних осіб та обсягу залучених іноземних інвестицій; графічний та картографічний методи – для ілюстративного зображення наукових підходів до класифікації регіонів України та сучасних тенденцій в розвитку складових частин економічної системи Волинської області.
Інформаційну базу дослідження складають законодавчі та нормативні акти з питань фінансів, бюджету, оподаткування, підприємництва; звітні дані Міністерства економіки України та Міністерства фінансів України; статистичні матеріали Державного комітету статистики України, Головного управління статистики у Волинській області, а також аналітичні матеріали Головного управління економіки облдержадміністрації Волинської області, Волинського обласного центру зайнятості, Фінансового управління й Управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Ковельської міської ради Волинської області, Ковельської міжрайонної державної податкової інспекції Волинської області.
Наукова новизна одержаних результатів. Науковою новизною відзначаються такі теоретико-методологічні результати дисертаційного дослідження:
уперше
визначено поняття „проблемний регіон”, під яким доцільно розуміти регіон, основні показники економіко-соціального розвитку якого нижчі від середнього показника по Україні, й в силу цього він об’єктивно потребує державного регулювання розвитку його економічної системи та саморегулювання розвитку окремих її складових;
розроблено систему кількісних (валовий регіональний продукт, валовий регіональний продукт на одного жителя, середньомісячна заробітна плата, рівень зареєстрованого безробіття, інвестиції в основний капітал тощо) та якісних (здатність керівників місцевих органів влади реагувати на негативні процеси в економіці, їх освіта та відповідна кваліфікація тощо) показників, які виступають в якості критерію оцінки державного регулювання розвитку проблемного регіону;
удосконалено
концептуальні підходи державного регулювання економічної системи проблемного регіону, що, на відміну від наявних, враховують сукупність заходів виконавчого, законодавчого та судового характеру, на підставі яких забезпечується реалізація соціально-економічних цілей суспільства та ефективний розвиток економічної системи проблемного регіону;
структуру механізму державного регулювання економічної системи проблемного регіону, що, в порівнянні з наявною, містить функції і методи саморегуляції економічної системи та набір інструментів впливу (інформаційне, нормативно-правове та фінансове забезпечення, територіальну організацію), які сприятимуть приведенню проблемного регіону до соціально-економічного збалансованого розвитку;
поняття „регіон”, під яким слід розуміти територію, яка характеризується наявністю спільних природних, економіко-соціальних, історичних, етнічних та культурних ознак та визначається чинним законодавством України як область чи прирівнена до цього статусу адміністративна одиниця держави;
термін „прикордонний регіон”, що характеризує регіон, який розташований в територіальній близькості до іншої держави та має з нею спільну ділянку кордону (сухопутного чи морського);
механізм формування державного та місцевих бюджетів, їх використання для поліпшення процесу приватизації підприємств державної власності, реформування податкової системи, ефективного наповнення бюджетів різного рівня;
одержали подальший розвиток
фіскальне регулювання наповнення місцевих бюджетів через реструктуризацію системи місцевих податків і зборів та їх ставок, що підлягають сплаті до місцевих бюджетів, а також зниження рівня економічної залежності проблемного регіону від державного бюджету через зменшення розмірів міжбюджетних трансфертів;
класифікація програм регіонального розвитку Волинської області за сферами реалізації: розвиток паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження, підтримка сільського господарства, вдосконалення транспортної сфери, сприяння підприємницькій діяльності, підвищення інвестиційної привабливості, розвиток соціально-економічної сфери, покращення екології та туристичної сфери регіону, – та на основі проведеного аналізу недоліків основних програм розвитку даної області виділено проблеми, що супроводжують функціонування господарського комплексу, зокрема до них ми відносимо недостатнє фінансування, відсутність чіткого контролю за використанням виділених коштів і за якістю виконаних робіт чи наданих послуг, суперечливість нормативно-правової бази країни, недостатній рівень кваліфікації виконавців програм, інертність населення, що підкріплюється закритістю доступу до достовірних обсягів і джерел фінансування, напрямів використання виділених коштів. Необхідною складовою системи державного регулювання розвитку регіону, особливо проблемного, є розробка і впровадження єдиної комплексної програми розвитку проблемного регіону, що дозволить більш ефективно використовувати кошти, що виділяються, та чіткіше виділяти напрями їх залучення.
Практичне значення одержаних результатів. Висновки та пропозиції дисертаційного дослідження можуть бути використані з метою вдосконалення механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону в роботі місцевих та центральних органів законодавчої та виконавчої влади, Міністерства фінансів України, Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової служби України та їх територіальних підрозділів, а також в навчальному процесі.
Ряд висновків і пропозицій щодо вдосконалення особливостей державного регулювання економічної системи проблемного регіону знайшли своє практичне застосування у роботі Головного управління економіки Волинської обласної державної адміністрації (довідка № 1984/01-11 від 28.12.2006 р.), Волинського обласного центру зайнятості (довідка № 1688/1 від 11.05.2007 р.), Фінансового управління виконавчого комітету Ковельської міської ради Волинської області (довідка № 162/1 від 27.09.2006 р.), Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Ковельської міської ради Волинської області (довідка № 2428 від 27.12.2006 р.), Ковельської міжрайонної державної податкової інспекції Волинської області (довідка № 10629/10/01-023 від 16.10.2006 р.). Окремі положення дисертаційного дослідження використовуються у навчальному процесі при викладанні дисципліни „Державне регулювання економіки” на кафедрі міжнародних економічних відносин Волинського державного університету імені Лесі Українки (довідка № 2/4723 від 29.12.2006.)
Особистий внесок автора. Дисертація є одноосібно написаною науковою працею, в якій розкрито теоретичні засади та досліджено практику державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону. Наукові положення, висновки та пропозиції прикладного характеру, що виносяться на захист, одержані автором самостійно.
Апробація результатів дисертації. Основні положення дисертації, висвітлено на наступних наукових конференціях: VІІ Міжнародна науково-практична конференція „Наука і освіта ’2004” (м. Дніпропетровськ, 10–25 лютого 2004 р.); Міжнародна науково-практична конференція студентів, аспірантів і молодих науковців „Європейські інтеграційні процеси та транскордонне співробітництво: міжнародні відносини, економіка, політика, історія, право” (м. Луцьк, 30 вересня – 1 жовтня 2004 р.); ІІ Міжнародна науково-практична конференція студентів, аспірантів і молодих науковців „Європейські інтеграційні процеси і транскордонне співробітництво: міжнародні відносини, економіка, політика, географія, історія, право” (м. Луцьк, 19–20 травня 2005 р.); ІІ Міжнародна науково-практична конференція „Проблеми європейської інтеграції і транскордонного співробітництва” (м. Луцьк, 29–30 вересня 2005 р.); Вторая Международная периодическая научно-практическая конференция „Альянс наук: ученый – ученому” (г. Днепропетровск, 3–7 октября 2005 г.); Науково-практична конференція „Особливості формування місцевих бюджетів в умовах реформування бюджетної системи України” (м. Київ, 9 грудня 2005 р.); Міжнародна науково-практична конференція „Регіон-2006: стратегія оптимального розвитку” (м. Харків, 15–16 травня 2006 р.); ІІІ Міжнародна науково-практична конференція студентів, аспірантів і молодих науковців „Європейські інтеграційні процеси і транскордонне співробітництво” (м. Луцьк, 18–19 травня 2006 р.); ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція „Проблеми інтеграції економіки України до ЄС і вступу в СОТ” (м. Київ, 24–26 травня 2006 р.); Міжнародна науково-практична конференція „Місто, регіон, держава: проблеми розподілу повноважень” (м. Донецьк – Святогорськ, 5–7 жовтня 2006 р.); Науково-практична конференція „Гендерна реконструкція українського суспільства” (м. Луцьк, 26–27 жовтня 2006 р.); ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція „Соціально-економічні проблеми реформування українського суспільства” (м. Житомир, 16–17 листопада 2006 р.)
Публікації. Результати дисертації опубліковано в 17 наукових працях, з яких 16 написані індивідуально. Загальний обсяг публікацій – 4,02 авт. друк. арк. (особисто автору належать 3,92 авт. друк. арк.). З 17 вказаних робіт 5 – публікації у наукових фахових виданнях (1,49 авт. друк. арк.), 11 – у збірниках наукових праць за матеріалами конференцій (2,1 авт. друк. арк.) та 1 – у інших наукових виданнях (0,43 авт. друк. арк.).
Структура і обсяг дисертації. Дана дисертаційна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел літератури зі 211 найменувань на 20 сторінках та 6 додатків, що займають 20 сторінок. Основний матеріал дисертації викладено на 155 сторінках, що містять 25 рисунків та 6 таблиць на 30 сторінках.

Список литературы ВИСНОВКИ



На основі здійснення теоретичних узагальнень та аналізу практики державного регулювання економіки України та зарубіжних країн в дисертації проведено комплексний аналіз механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону, що послужило основою для розв’язання актуальної наукової проблеми, яка реалізована в розробці комплексу рекомендацій щодо вдосконалення механізму державного регулювання у Волинській області.
Проведене дослідження щодо аналізу теоретичних, організаційно-правових та практичних аспектів механізму державного регулювання економічної системи проблемного регіону дає змогу сформулювати наступні висновки науково-теоретичного та практичного характеру:
1. У процесі дослідження встановлено, що існуючий категоріальний апарат не враховує реалії та особливості державного регулювання економічної системи проблемного регіону, а їх конкретизація вимагає введення нових та уточнення окремих дефініцій. На вирішення даної теоретичної проблеми нами було проведено класифікацію регіонів України за рядом ознак: близькість до кордону, розміщення щодо адміністративного центру держави, переважання сфер економічної діяльності, стан екологічної системи, економіко-соціальний розвиток, – та дано визначення поняттю „проблемний регіон” як регіону, основні показники економіко-соціального розвитку якого нижчі від середнього показника по Україні, й в силу цього він об’єктивно потребує державного регулювання розвитку його економічної системи та саморегулювання розвитку окремих її складових.
На основі аналізу напрацювань вітчизняних науковців дано трактування терміну „державне регулювання економічної системи проблемного регіону”, що визначаться нами як сукупність типових заходів законодавчого, виконавчого та судового характеру, за допомогою яких держава забезпечує реалізацію соціально-економічних цілей суспільства та ефективний розвиток економічної системи проблемного регіону.
2. Для надання регіону статусу проблемного слід використовувати дві групи критеріїв: кількісні та якісні. До кількісних показників ми відносимо валовий регіональний продукт, валовий регіональний продукт на одного жителя, середньомісячну заробітну плату, рівень безробіття, кількість суб’єктів ЄДРПОУ, інвестиції в основний капітал. На їхній основі нами проведено градацію регіонів України та визначено проблемні серед них. Показники якісного характеру, перш за все, відображають здатність та швидкість місцевих органів влади реагувати на негативні процеси в економічному житті регіону.
3. Запропоновано при здійсненні державного регулювання економіки регіону враховувати таку функцію як саморегулювання негативних процесів, що підвищить здатність економіки регіону пристосуватися до ринкової економіки. Цю функцію слід реалізовувати за допомогою методу саморегуляції економічної системи проблемного регіону.
4. Зміцнення інституту місцевого самоврядування в Україні значною мірою залежить від того, чи будуть створені умови для фінансової незалежності органів місцевого самоврядування. Одним з вирішальних джерел наповнення дохідної частини бюджетів проблемних регіонів в Україні виступають міжбюджетні трансферти. З однієї сторони, вони підтримують функціонування адміністративно-територіальних утворень, а з іншої, це призводить до централізації спочатку економічної, а потім і політичної системи проблемного регіону. Це лише поглиблює кризу проблемності та призводить до нездатності місцевих органів влади вирішувати економічні негаразди, що виникають. Тому ми пропонуємо змінити існуючий механізм розподілу доходів від оподаткування фізичних осіб на користь місцевих бюджетів нижчого рівня, що дозволить в подальшому зменшити рівень проблемності економіки регіонів та зробити їх платоспроможними. Також нами розроблено механізм вдосконалення процесу формування державного та місцевого бюджетів, який повинен поєднувати три основні складових: вдосконалення управління державною власністю, підвищення темпів та якості процесу приватизації, удосконалення податкової системи. Загалом усі запропоновані заходи спрямовані на збільшення доходів державного та місцевих бюджетів.
5. В дослідженні аналізуються недоліки податкової системи країни та пропозиції щодо шляхів збільшення податкової бази регіону. Нами, насамперед, пропонується збільшити розмір штрафів та зробити жорсткішим контроль за роботою відповідних органів. За регіоном слід закріплювати лише ті податки і збори, на формування податкової бази яких можуть впливати органи місцевого самоврядування і які фактично забезпечують стійкі, стабільні джерела доходів місцевих бюджетів. Основою місцевого оподаткування повинні бути майнові податки. Також для підвищення дохідної бази місцевих бюджетів як місцевий податок слід розглядати податок на прибуток підприємств та активізувати залучення іноземних інвестицій в економіку проблемних регіонів.
6. В роботі на основі кореляційного аналізу встановлено високу пряму залежність розміру надходжень від податку з доходів фізичних осіб та обсягу іноземних інвестицій, залучених в даний регіон за одиницю часу. Належне врахування цієї залежності дозволить покращити інвестиційну привабливість Волинської області, що дуже важливо зважаючи на прикордонне з Європейським Союзом економіко-географічне розташування її території.
7. Вагомою складовою розвитку економічної системи проблемного регіону Волинської області виступає підприємницька діяльність. Її стимулювання дозволить вирішувати частково, а в подальшому взагалі знівелювати, гостроту питання нестачі вакантних робочих місць. Особливого значення підприємництво набуває для економіки проблемного прикордонного з ЄС регіону. У Волинській області розвиток приватного підприємництва представлений, наразі, як рядом великих підприємств, так і середніх та малих фірм, що працюють в різних галузях господарства, особливо в торговельній сфері, що є закономірним, враховуючи прикордонне економіко-географічне положення області.
8. При дослідженні державного регулювання соціально-економічного розвитку прикордонного з ЄС проблемного регіону Волинської області виявлені особливості розвитку ринку праці регіону. Розкрито домінуючі тенденції попиту та пропозиції ринку праці Волинської області, які характеризуються невисоким рівнем зростання пропозиції нових робочих місць, особливо високооплачуваних, та стабільно значним рівнем безробіття, хоча в останні роки проявляється тенденція до його зменшення. Також визначено основні галузі господарства, працевлаштуванню на підприємствах яких віддає перевагу населення Волинської області; розглядається динаміка рівня безробіття в регіоні. Особлива увага приділена аналізу гендерної нерівності на ринку праці Волинської області. Найбільш помітні її прояви спостерігаються в розмірах заробітної плати та середньообліковій кількості зайнятих за статевим і віковим складом, де становище жінок є значно гіршим, ніж чоловіків.
9. Зміцнення інституту самоврядування Волинської області, як і інших проблемних регіонів, значною мірою залежить від того, наскільки ефективно втілюються в життя програми розвитку області. Нами проведено групування основних регіональних програм розвитку за напрямами їх реалізації. Так, ми розрізняємо програми, що спрямовані на розвиток паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження, підтримку сільського господарства, вдосконалення транспортної сфери, сприяння підприємницькій діяльності, підвищення інвестиційної привабливості, розвиток соціально-економічної сфери, покращення екології та туристичної сфери регіону. Нами виділено основні проблеми розвитку підприємництва в проблемному регіоні, які полягають в недостатньому фінансуванні, відсутності чіткого контролю за використанням виділених коштів та за якістю виконаних робіт чи наданих послуг, суперечливості нормативно-правової бази країни, рівні кваліфікації виконавців програми, інертності населення. Також наведено пропозиції щодо вдосконалення засад та інструментів втілення даних програм, суттю яких є покращення якісного рівня виконання програм, збільшення рівня фінансування, підвищення рівня відповідальності за втілення програм, ведення роз’яснювальної роботи як серед населення, так і серед державних службовців, зменшення кількості програм при збереженні запланованої загальної суми коштів на їх виконання. Одним з найбільш раціональних шляхів покращення системи державного регулювання розвитку проблемного регіону є розробка та реалізація Єдиної комплексної програми розвитку проблемного регіону, що дозволить більш ефективно використовувати кошти, що виділяються, та чіткіше визначати напрями їх залучення.
10. Неодмінним атрибутом реформування економіки є зміна адміністративно-територіального устрою країни. В даній роботі на основі досвіду європейських держав та аналізу існуючих проектів адміністративно-територіальної реформи України нами обґрунтовується необхідність та доцільність такої трансформації. Нами наведено недоліки та негативні наслідки наказових методів впровадження адміністративно-територіальної реформи та доцільність індикативних методів. Аналізуючи основні критерії для даного реформування, нами запропоновано враховувати фактор волевиявлення населення, що проживає на даній території, що дозволить врахувати негативні сторони існуючого адміністративно-територіального устрою та покращить якість нового.
11. На основі даного дослідження нами розроблено модель механізму державного регулювання розвитку економічної системи проблемного регіону, яка включає в себе набір концептуальних засад, інструментів та сфер впливу. Концептуальні засади впливу визначають основні функції та методи реалізації. Інструментами впливу, на нашу думку, є інформаційне та нормативно-правове забезпечення, фінансування та територіальна організація. При дослідженні механізму державного регулювання економічної системи проблемного регіону ми виділяємо такі сфери впливу: податкова система, міжбюджетні відносини, розвиток підприємництва, соціально-економічна сфера.
Висновки та рекомендації в цілому спрямовані на вдосконалення механізму державного регулювання економічної системи проблемного регіону і за умови їх впровадження, на нашу думку, сприятимуть зменшенню рівня проблемності економіки регіонів та підвищенню рівня розвитку економічної системи країни загалом.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ



1. Айзард У. Методы регионального анализа: введение в науку о регионах. – М.: Прогресс, 1966.
2. Алаев Э. Б. Социально-экономическая география: Понятийно-терминологический словарь. – М.: Мысль, 1983. – 350 с.
3. Алымов А., Заставный Ф. Региональные проблемы экономического и социального развития. – К.: Вища школа. – 1982. – 283 с.
4. Анисимов В. Ф. Российские регионы как субъекты промышленной политики (опыт и проблемы субфедерального управления индустриальным развитием) // Российский экономический журнал. – 2006. – № 7–8. – С. 36–53.
5. Арженовский И. В. Региональный рынок: воспроизводственный процесс. – http://eonomics.bizbook.ru/
6. Балак І. О. Адміністративно-територіальний устрій: досвід європейських держав та проекти реформи в Україні // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Серія: Міжнародні відносини. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. – № 7. – С. 11–15.
7. Балак І. О. Державна підтримка розвитку транскордонного співробітництва України // Європейські інтеграційні процеси та транскордонне співробітництво: міжнародні відносини, економіка, політика, історія, право: Тези доповідей Міжнар. наук-практ. конференції студентів, аспірантів і молодих науковців. – Луцьк, 30 вересня – 1 жовтня 2004 р. / під ред. Лажніка В. Й., Федонюка С. В. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2004. – С. 108–110.
8. Балак І. О. Державне управління бюджетом проблемного регіону // Теорії мікро-макроекономіки: збірник наукових праць професорсько-викладацького складу і аспірантів / за ред. Мниха М. В., Ніколенка Ю. В. – Вип. 23. – К.: Видавничо-поліграфічний центр Академії муніципального управління, 2006. – С. 113–116.
9. Балак І. О. Державні програми розвитку як інструмент державного регулювання економічної системи Волинської області // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2006. –№ 7. – С. 158–160.
10. Балак І. О. Динаміка розвитку ринку праці Волинської області // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2006. – № 1. – С. 230–233.
11. Балак І. О., Мерза Н. З. Проблеми ринку праці у Волинській області // Проблеми європейської інтеграції і транскордонного співробітництва: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, Луцьк, 29–30 вересня 2005 р. / за ред. Лажніка В. Й., Федонюка С. В. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2005. – С. 296–298.
12. Балак І. О. Основні показники визначення проблемності регіонів України // Соціально-економічні проблеми реформування українського суспільства: збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції ЖДУ ім. Івана Франка / За заг. ред. Данилишина Б. М. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. – С. 119–122.
13. Балак І. О. Особливості розвитку зовнішньоекономічної діяльності як складової частини економіки Волинської області // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. – № 12. – С. 174–177.
14. Балак І. О. Особливості розвитку підприємництва як складової економічної системи Волинської області // Сучасні проблеми розвитку економіки України: матеріали Всеукр. наук-практ. конф. „Проблеми інтеграції економіки України в ЄС і вступ до СОТ”, м. Київ, МАУП, 20 трав. 2006 р., „Концептуальні засади формування стратегії соціально-економічного розвитку України”, м. Київ, МАУП, 25 жовт. 2006 р. – К.: МАУП, 2007. – С. 168–174.
15. Балак І. О. Особливості формування ринку праці України в умовах європейської інтеграції // Європейські інтеграційні процеси і транскордонне співробітництво: міжнародні відносини, економіка, політика, географія, історія, право: Тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих науковців, Луцьк, 19–20 травня 2005 р. / за ред. Лажніка В. Й., Федонюка С. В. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2005. – С. 259–260.
16. Балак І. О. Проблеми соціально-економічного становища жінок та чоловіків у Волинській області // Гендерна реконструкція українського суспільства: матеріали науково-практичної конференції, м. Луцьк, 26–27 жовтня 2006 р. – Луцьк: ТзОВ „Євро Сервіс”. – С. 5–7.
17. Балак І. О. Ринок праці Волинської області // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції „Регіон-2006: стратегія оптимального розвитку” (15–16 травня 2006 р., м. Харків) / Гол. ред. колегії В. С. Бакіров. – Харків: РВВ Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна, 2006. – С. 286–287.
18. Балак І. О. Ринок праці України: національний та регіональний аспекти // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2004. – № 5. – С. 68–72.
19. Балак І. О. Розвиток підприємництва у Волинській області // Сучасні проблеми розвитку економіки України: матеріали Всеукр. наук-практ. конф. „Проблеми інтеграції економіки України в ЄС і вступ до СОТ”, м. Київ, МАУП, 20 трав. 2006 р., „Концептуальні засади формування стратегії соціально-економічного розвитку України”, м. Київ, МАУП, 25 жовт. 2006 р. – К.: МАУП, 2007. – С. 136–138.
20. Балак І. О. Становлення бюджетних відносин в Україні // Європейські інтеграційні процеси і транскордонне співробітництво: Тези доп. Міжнар. наук-практ. конф. студ., аспірантів і молодих науковців, Луцьк, 18–19 травня 2006 р.: У 2-х т. / Уклад. Лажнік В. Й., Федонюк С. В. – Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2006. – Т. 1. – С. 289–291.
21. Балак І. О. Суть та функції державного управління і регулювання розвитку економічної системи депресивного регіону // Друга Міжнародна періодична науково-практична конференція “Альянс наук: ученый – ученому”: Збірник наукових праць. – Том 1. Научные исследования в области экономики. – Дніпропетровськ: НАЦ “Ера”, 2005. – С. 50–53.
22. Балдич Н. І. Механізм фінансового вирівнювання місцевих бюджетів: сутність, структура, функції // www.niisp.gov.ua/vydanna/panorama
23. Безработица, структурная перестройка экономики и рынок труда в Восточной Европе и России / ред. Ємцов Р., Коммандер С., Коричелли Ф. – М: Инфра, 1995. – 477 с.
24. Бейдик О. О. Географія України. – К.: Либідь, 1996. – 80 с.
25. Біла С. О. Державна регіональна структурна політика (теоретико-методологічний аспект) // Держава та регіони. – 2003. – № 4. – С. 16–22.
26. Бильчак В. С. Региональная экономика / В. С. Бильчак, В. Ф. Захаров. – Калининград: Янтарный сказ, 1998.
27. Бияков О. А. Теория экономического пространства: методологический и региональный аспекты. – Томск: Издательство Томского университета, 2004. – 228 с.
28. Благун І. С., Солтисік О. О. Проблемні питання розробки моделі сталого розвитку регіону // Актуальні проблеми економіки. – 2004. – № 10 (40). – С. 160–168.
29. Близнюк В. Аналіз ринку праці: регіональний аспект // Географія та основи економіки в школі. – 2004. – № 6. – С. 27–29.
30. Бортніков В. І., Надольський Й. Е., Денисюк В. Т. та ін. Волинь на зламі століть: історія краю (1989–2000 рр.).– Луцьк: РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2001.– 694 с.
31. Братута О. Удосконалення механізму управління депресивними регіонами // Економіка України. – 2002. – № 10 (491). – С. 43–48.
32. Буряк П. Ю. Міжбюджетні відносини та перспективи формування місцевих бюджетів // Фінанси України. – 2001. – № 6. – С. 14–23.
33. Буряченко А. Є., Палій М. П. Удосконалення фінансового механізму місцевих бюджетів // Фінанси України. – 2003. – № 8. – С. 13–18.
34. Бутко М. П. Реформи і регіон / НАН України. Рада по вивч. продукт. сил України. – Чернігів: Сіверян. думка, 1999. – 247 с.
35. Бюджетний кодекс України: Чинне законодавство зі змінами та допов. Станом на 20 берез. 2005 р.: (Відповідає офіц. текстові). – К.: Вид. Паливода А. В., 2005. – 84 с. – (Кодекси України).
36. Варналій З. С. Мале підприємництво: основи теорії і практики. – К.: Знання, 2005. – 302 с.
37. Вишневський В. П., Рибак В. В. Місцеві податки і збори у ринковій економіці // Фінанси України. – 2001. – № 1. – С. 11–20.
38. Волинь – 2005: Статистичний щорічник / Відпов. за вип. С. М. Козлова. – Гол. упр-ня ст-ки у Волин. області, 2006. – 584 с.
39. Волинь: міські ради створюють Громадські школи муніципального управління. – www.poglyad.org.ua
40. Волинь за роки незалежності / Волинське обласне управління статистики. – Луцьк: Надстир’я. – 2001. – 383 с.
41. Воронков С. Г. Российские регионы в условиях становления нового типа мировой экономики. – http://credo.osu.ru/002/001.shtml.
42. Галушко О. С. Формування державного та місцевих бюджетів в умовах трансформації економіки // Фінанси України. – 2001. – № 5. – С. 51–57.
43. Гальчинский А. Новый этап административной реформы // Зеркало недели. – 1999. – 10–16 июл. – С. 1, 8.
44. Гега П. Т., Доля Л. М. Основи податкового права: Навч. посіб. – 2-е вид., перегл. і доп. – К.: Знання, КОО, 2001. – 215 с.
45. Герасимчук З. В., Галущак В. Л. Політика розвитку проблемних регіонів: методологічні засади формування та реалізації. Монографія. – Луцьк: Надстир’я, 2006. – 248 с.
46. Герчаківський С. Д. Місцеве оподаткування в Україні: тенденції, реалії та напрями удосконалення // Фінанси України. – 2003. – № 2. – С. 44–49.
47. Грабинський І. М. Сучасні економічні системи: Навчальний посібник. – Львів: Інтереко, 1997. – 176 с.
48. Гранберг А. Г. Основы региональной экономики: Учебник для вузов. – М.: ГУ ВШЭ, 2000.
49. Гриневецький С. Регіональний рух як фактор стабільності // Урядовий кур’єр. – 1999. – 17 лист. (№ 215). – С. 13.
50. Гутман Г. В. Управление региональной экономикой / Г. В. Гутман, А. А. Мироедов, С. Ф. Федин. – М.: Финансы и статистика, 2002. – 176 с.
51. Данилишин Б. Регіональна політика: час визначатися // Урядовий кур’єр. – 1999. – 14 грудн. (№ 234). – С. 6.
52. Данилишин Б. Територія – категорія економічна // Урядовий кур’єр. – 2001. – 3 липн. – С.5.
53. Данилишин Б. М., Шостак Л. Б. Благосостояние наций: эволюция парадигмы развития: В 2-х кн. – Кн. 1. Эволюция экономических отношений. – К.: ЗАТ „Нічлава”, 2002. – 356 с.
54. Даргын-оол Ч. Н. Региональные аспекты в исследовании социальных процессов Современной России. – www.socionavtika.narod.ru
55. Демків О. І. Новий методичний підхід до розподілу міжбюджетних трансфертів на основі формульного підходу // Регіональна економіка. – 2006. – № 1. – С. 148–154.
56. Демьохін В. Деякі проблеми удосконалення системи діяльності щодо державного управління в умовах конституційної реформи // Голос України. – № 89 (3589). – 18 травн. – 2005 р. – С. 8–9.
57. Дідківська Л. І., Головко Л. С. Державне регулювання економіки: Навч. посіб. – 3-тє вид., випр. – К.: Знання-Прес, 2003. – 214 с. – (Вища освіта ХХІ століття).
58. Дмитрук В. Справжня демократія розбудовується не згори, а знизу // Голос України. – 2005. – № 84 (3584). – 11 травн. – С. 10.
59. Добрынин А. И. Региональные пропорции воспроизводства. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1989.
60. Долішній М. І. Актуальні завдання інтенсифікації соціально-економічного розвитку регіонів України // Регіональна економіка. – 2005. – № 2. – С. 7–15.
61. Долішній М., Козоріз М. Моделі державного регулювання в ринковій економіці // Економіка України. – 1999. – № 6. – С. 13–22.
62. Дорогунцов С. І. Безпека розвитку і безпека стабільності - відповідь на виклики глобалізації / С. І. Дорогунцов, О. М. Ральчук. – К.: Знання, 2004. – 40 с.
63. Дорогунцов С. І., Олійник Я. Б., Степаненко А. В. Теорії розміщення продуктивних сил і регіональної економіки: Навч. посіб. / НАН України. Рада по вивч. продукт. сил України, Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К.: СТАФЕД-2, 2001. — 143 с.
64. Дорогунцов С. І. Оптимізація природокористування.: Природні ресурси: еколого-економічна оцінка. – К: Кондор, 2003. – 292 с.
65. Дорогунцов С. І., Ральчук О. М. Управління техногенно-екологічною безпекою у парадигмі. сталого розвитку. – К.: Наук. думка, 2001. – 172с.
66. Доценко А. Регіональне розселення: проблеми і перспективи. – К.: Наукова думка. – 1994. – 297 с.
67. Економічний і соціальний стан області за 2004 рік. – Луцьк: Гол. упр-ня ст-ки у Волинській області, 2005. – 193 с.
68. Економічні перспективи розвитку України: Проблеми, пошук, впровадження / НАН України. Рада по вивч. продукт. сил України; Наук. ред. С. І. Дорогунцов, Б. М. Данилишин. – К., 1998.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.