У нас уже
17884
рефератов, курсовых и дипломных работ
Сделать закладку на сайт
Главная
Сделать заказ
Готовые работы
Почему именно мы?
Ценовая политика
Как оплатить?
Подбор персонала
О нас
Творчество авторов
Быстрый переход к готовым работам
Контрольные
Рефераты
Отчеты
Курсовые
Дипломы
Диссертации
Мнение посетителей:
Понравилось
Не понравилось
Книга жалоб
и предложений
Название
ПІДПРИЄМНИЦТВО ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ СЕРЕДНЬОГО КЛАСУ В УКРАЇНІ (ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКІ ЗАСАДИ)
Количество страниц
207
ВУЗ
НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ УКРАЇНИ «КИЇВСЬКИЙ ПОЛІТЕХНІЧНИЙ ІНСТИТУТ»
Год сдачи
2008
Содержание
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………….3
Розділ І. ОРГАНІЗАЦІЙНО–ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ ТА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОГО КЛАСУ...……………….11
1.1 Теоретичні основи формування середнього класу………….………….…….14
1.2 Середній клас як базовий елемент національного господарства: ознаки та критерії ………………………………………………………………………….31
1.3 Економічні та організаційні передумови виникнення та розвитку середнього класу в Україні…………………………………………………………….……42
Розділ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЙНО–УПРАВЛІНСЬКІ ЗАСАДИ ПІДПРИЄМНИЦТВА ЯК ВИЗНАЧАЛЬНОГО ЧИННИКА ФОРМУВАННЯ СЕРЕДНЬОГО КЛАСУ В УКРАЇНІ……………....…….74
2.1 Чинники та шляхи впливу підприємництва на розвиток середнього класу…………………………………………………………………………………..75
2.2 Форми прояву підприємництва в контексті формування середнього класу в Україні………………..……………………………………………………………..103
2.3 Формування прошарку сучасних підприємців як базових представників середнього класу………………………………………………..…………………..115
Розділ ІІІ. ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА ТА ФОРМУВАННЯ СЕРЕДНЬОГО КЛАСУ В УКРАЇНІ…………………..…………………………134
3.1 Принципи державної політики сприяння становленню середнього класу……………………….……………………………….………………………..136
3.2 Засади державного регулювання підприємництва та його удосконалення в контексті формування середнього класу в Україні………………………………149
3.3 Державна стратегія формування середнього класу в процесі розвитку підприємництва в Україні…..………….………………………………….………175
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………187
ДОДАТКИ…………………………………………………………………...193
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………...196
ВСТУП
Після розпаду СРСР соціальна структура суспільства України була не готова до ринкових перетворень, які були покладені незалежною Україною в основу свого економічного розвитку. У зв’язку з цим виникла необхідність корінної перебудови соціально-економічної структури суспільства і, насамперед, формування в ній середнього класу. Трансформаційні процеси в економіці призвели до різкої диференціації населення, зросла частка бідних та незахищених верств. У зв’язку з цим в Україні гостро постала проблема формування (відродження) такого прошарку суспільства як середній клас. В умовах становлення цивілізованих ринкових відносин особливого значення набуває підприємництво як специфічний тип господарювання, побудований на ринкових засадах. Актуальність дисертаційного дослідження обумовлена соціально-економічною роллю середнього класу в структурі суспільств розвинутих країн. Він сприяє економічному зростанню і забезпечує демократичні засади розвитку. Його питома вага становить 55 - 60 % населення, серед них представники підприємницьких структур – більше 60 %. Аналіз наукових праць вітчизняних вчених показав недостатню розробку проблеми, визначеної темою дисертації. Так, в науковій літературі окремо досліджуються проблеми підприємництва та середнього класу, відсутні комплексні розробки, в яких би ці інститути розглядались в їх взаємодії та взаємовпливі. Сьогодні підприємництво розглядається на базі юридичного визначення, яке не розкриває його економічної сутності. Тривалий час підприємницька діяльність, заснована на приватній власності, в Україні розглядалась з позиції експлуатації найманої праці і не бралась до уваги власна праця підприємця, пов’язана з організацією та управлінням підприємством.
Публікації останніх років [6, 7, 8, 9] підтверджують інтерес до природи та проблем формування середнього класу в Україні як стабілізатора соціально-економічного розвитку держави.
Дослідження середнього класу привертає увагу економістів, соціологів, політологів [10, 11, 12, 13], у їх роботах середній клас визнається таким, що сприяє стабільному економічному і політичному розвитку, його представники – це соціально свідомі індивіди, з належним рівнем освіти (переважно вища) та кваліфікації, високим професіоналізмом та наявністю мотивації до підприємницької діяльності.
За цих умов наукові розробки з теорії і практики становлення середнього класу в Україні набувають особливого значення. Серед українських вчених проблеми середнього класу досліджують Базилюк А., Бондар І., Васильченко В., Гейєць В., Лібанова Е., Мандибура В., Сологуб О., Тресвятська Т., Ярошенко Г. та ін. Російські автори Авраамова Р., Овчарова А., Олександрова О., Радаев В. також вивчають проблеми середнього класу на пострадянському просторі, зокрема, в Росії.
Розвиток підприємництва виступає матеріальною основою подолання економічної кризи та вирішення соціально-економічних проблем і суперечностей, притаманних перехідній економіці.
Актуальність дослідження також обумовлена суперечливістю концептуальних поглядів серед науковців щодо існування середнього класу в Україні. Так, Лібанова Е. [40] стверджує, що в Україні середній клас є, але ще недостатньо сформований; в той же час Варналій З., Саввов А. [16, 17] наголошують, що середній клас в Україні відсутній через відсутність соціально-економічних передумов його виникнення.
Тема дисертаційного дослідження привертає увагу вчених різних галузей знань. Про це свідчить велика кількість публікацій у вітчизняних і міжнародних наукових джерелах, в яких розглядається економічний, соціологічний та філософський аспекти взаємозалежності формування середнього класу та становлення підприємницького сектора економіки.
Початок систематичному дослідженню підприємництва у сучасній вітчизняній літературі поклали ринкові перетворення початку 90-х років. Хоча питання розвитку та регулювання вітчизняного підприємництва залишаються недостатньо розробленими, слід відзначити роботи українських вчених – економістів, зокрема, Безчасного Л., Бородюка В., Варналія З., Гейця В., Голікова В., Грищенка А., Долішнього М., Єщенка П., Ковальчука Т., Кредісова В., Лукінова Ш., Мочерного С., Ніколенка Ю., Новікова В., Рибалкіна В., Савчука В., Степаненка В., Турчинова О., Черняка В., Чухна А., Шегди А. та інших.
Значний внесок у формування сучасних поглядів на підприємництво зробили Кантільйон Р., Вебер М., Котлер Ф., Мескон М. Х. , Сей Ж. -Б. , Сміт А., Хайек Ф. А. , Шумпетер Й, та інші.
Економічному аспекту проблеми присвячені роботи Агеєва А., Гладкової Л., Кисельова А., Крестова С., Кузьміна С., Лахтіна М., Пилипенка В., Шестакова Ю., які досліджують основи теорії і практики підприємництва як провідної форми господарювання за умов ринкової економіки, питання удосконалення організаційних форм і механізму державної підтримки та регулювання підприємницької діяльності.
Серед досліджень природи підприємництва і його ролі в оновленні сучасного суспільства та його структури визначними є роботи Абалкіна Л., Верхана П., Динкіна А., Райзберга В., Рюттінгера Р., Стерліна А., Татеїсі К. та інших авторів.
Дослідженням питань середнього класу займаються Антошкіна Л., Борецька Н., Бондар І., Васильченко В., Лібанова Е., Саєнко Ю., Саввов А., Тресвятська Т., та ін. В їх роботах в основному увага приділяється вибору критеріїв віднесення до середнього класу.
Таким чином, проблема підприємництва як основи формування середнього класу має фрагментарне відображення в науковій літературі, тому потребує подальшого поглибленого дослідження, що й обумовлює актуальність роботи.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертацію виконано в рамках науково-дослідницької теми кафедри економіки та підприємництва Національного технічного університету України «КПІ» «Розвиток підприємництва як фактор росту національної економіки» (державний реєстраційний номер 0107U002277). Особистий внесок автора полягає в обґрунтуванні ознак та критеріїв віднесення до середнього класу, визначенні передумов його формування, удосконаленні державного механізму сприяння становленню середнього класу в процесі розвитку підприємництва.
Метою дисертаційної роботи є уточнення поняття «середній клас», систематизація критеріїв віднесення до середнього класу, узагальнення теоретичних положень та розробка рекомендацій щодо формування середнього класу в процесі розвитку підприємництва в Україні.
Досягненню цієї мети підпорядковується постановка та вирішення в дисертації наступних завдань:
- визначення теоретичних основ формування середнього класу як соціально-економічної категорії;
- аналіз концепцій існування середнього класу;
- розробка системи критеріїв віднесення громадян до середнього класу з врахуванням особливостей українського суспільства;
- дослідження феномену підприємництва крізь призму визначення його ролі і місця у формуванні середнього класу в Україні;
- виявлення особливостей підприємницького середовища та прошарку сучасних підприємців-власників, визначення суб’єктів підприємницької діяльності як базових представників середнього класу;
- удосконалення державного механізму сприяння формуванню середнього класу в Україні;
- визначення державної стратегії економічного розвитку для формування середнього класу в Україні.
Об’єктом дослідження є сукупність організаційно-економічних відносин, в рамках яких отримує розвиток підприємництво як основа формування середнього класу. Предметом дослідження є організаційно-управлінські засади підприємництва, проблеми і шляхи становлення середнього класу в економіці України.
У дослідженні були застосовані загальнонаукові методи пізнання та методи теоретичного та емпіричного дослідження. Серед них:
- історичний метод (при дослідженні терміну підприємництво та витоків теорії (концепції) середнього класу);
- системний підхід (при комплексному розгляді взаємовпливу підприємницької діяльності і середнього класу);
- метод факторного аналізу (при визначенні економічних передумов формування середнього класу);
- метод моделювання (при розробці вербально-описової моделі державного механізму сприяння становленню середнього класу);
- метод класифікації (при систематизації та виборі оптимального набору критеріїв віднесення до середнього класу);
- метод статистичної обробки інформації (при групуванні та аналізі статистичної інформації);
- абстрактно-теоретичний метод (обґрунтування понять, теоретичні узагальнення і формулювання висновків).
Статистичною та фактологічною базою дослідження є щорічні звіти Державного комітету статистики України, Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва України, Міжнародного валютного фонду. Інформаційну базу дослідження складають законодавчі акти Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, що регулюють підприємницьку діяльність в Україні, монографічні праці вітчизняних і зарубіжних учених та фахові періодичні видання.
Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні економічних передумов формування середнього класу, визначенні підприємництва як основи формування середнього класу, розробці механізмів сприяння становленню середнього класу та напрямів удосконалення державного регулювання підприємництва в Україні. Найбільш суттєві теоретичні і практичні результати, що визначають новизну роботи, полягають у наступному:
вперше:
- автором запропоновано методологічний підхід до формування середнього класу в соціально-економічній системі України через визнання підприємництва основою його становлення;
- запропоновано категоріальне поняття середнього класу, як головного продуцента стабільного розвитку національного господарства ;
- сформульовані корінні ознаки та відмінності підприємництва з позицій його приналежності різним економічним системам (загальне, особливе, специфічне);
- проведено структуризацію суб’єктів підприємницької діяльності на основі матеріально-майнового стану, що дало можливість чітко простежити взаємозв’язок суб’єктів підприємницької діяльності з формуванням середнього класу в Україні.
удосконалено:
- систему організаційно-управлінських критеріїв та характеристик середнього класу на основі відтворювального підходу, відмінного від традиційного (розподільчого);
- визначення економічних та організаційних передумов формування середнього класу, зокрема пропонується їх розгляд з позицій їх класифікації на загальні і специфічні;
знайшло подальшого розвитку:
- дослідження державної політики у здійсненні стратегії сприяння розвитку підприємництва та становленню середнього в ринкових умовах.
Практичне значення одержаних в дисертації результатів полягає у поглибленні наукового обґрунтування середнього класу як економічної категорії, розробці практичних заходів щодо становлення середнього класу в умовах трансформаційної економіки шляхом посилення державного механізму сприяння його формуванню. Одержані результати використовуються автором при викладанні курсу «Основи підприємництва», «Державне регулювання економіки» на кафедрі економіки і підприємництва в НТУУ «КПІ». Крім того, отримані в дисертації результати можуть використовуватися органами державної влади для удосконалення державної стратегії економічного розвитку України, підготовці проектів законодавчих і нормативно-правових актів .
Тема дослідження пов’язана з планами науково-дослідних робіт НДЕІ Міністерства економіки України, зокрема з темою «Розробка економічних важелів щодо становлення і збільшення прошарку середнього класу» та «Економічні передумови та державні механізми формування середнього класу і прогнозування його впливу на структуризацію суспільства України». Крім того, результати дослідження використовуються Українською Інституцією розвитку конкуренції при наданні консалтингових і юридичних послуг суб’єктам підприємницької діяльності, представництві інтересів суб’єктів господарювання в органах Антимонопольного комітету України для одержання ними згоди на здійснення економічної концентрації та узгоджених дій.
Особистий внесок дисертанта. Дисертаційна робота є завершеним науковим дослідженням, самостійно виконаним автором. Наукові положення, висновки та рекомендації, які виносяться на захист, одержані особисто автором на основі вивчення, аналізу та узагальнення теоретичного та практичного матеріалу та опубліковані в одноосібних наукових працях.
Апробація результатів дисертації. Основні теоретичні та практичні положення дисертаційного дослідження обговорювалися на міжнародних науково-практичних конференціях і семінарах: «Сучасні проблеми управління» (м.Київ, 2003р.); «Держава і економічне зростання» (м.Київ, 2004р.); «Управление организацией: диагностика, стратегия, эффективность» (г.Санкт-Петербург, 2005г.); «Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління» (м.Київ, 2005р.); «Формування та проблеми розвитку підприємництва в економічних системах» (м.Київ, 2005р.); «Сучасні проблеми управління» (м.Київ, 2005р.); «Актуальні проблеми економічного розвитку України» (м.Київ, 2005р.); «Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління» (м.Київ, 2006р.); «Міжнародне науково-технічне співробітництво» (м.Київ, 2006р.); «Формування та проблеми розвитку підприємництва в Україні» (м.Київ, 2006р.); «Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління» (м.Київ, 2007р.); «Міжнародне науково-технічне співробітництво» (м.Київ, 2007р.); «Сучасні проблеми розвитку підприємництва в Україні» (Київ, 2007р.), «Світова економіка та бізнес-адміністрування малих і середніх підприємств» (м.Мінськ, 2008р.); «Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління» (м.Київ, 2008р.).
Публікації. Основні результати дисертаційного дослідження висвітлені у 11 фахових статтях (з них 8 – одноосібних). Загальний обсяг авторського матеріалу становить 3,4 др. арк.
Структура і обсяг роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку літератури і містить 12 рисунків, 20 таблиць, 2 додатки. Її загальний обсяг - 207 сторінок.
Список литературы
ВИСНОВКИ
Значення проведеного дисертаційного дослідження полягає в узагальненні основних підходів до визначення середнього класу, обґрунтуванні теоретичних та історичних основ його формування, аналізі концепцій його існування, визначенні підприємництва як основи формування середнього класу, дослідженні особливостей підприємницького середовища та прошарку сучасних підприємців, визначенні суб’єктів підприємницької діяльності базовими представниками середнього класу та удосконаленні принципів та механізмів державної стратегії формування середнього класу в Україні.
Результати дисертаційного дослідження полягають у наступному:
1. Проведено аналіз історичного досвіду формування середнього класу, який визначив, що інтерес до соціальної структури суспільства сформувався ще у давні часи, починаючи з вчень Аристотеля. Аналіз сучасних підходів та визначення середнього класу, показав, що середній клас ототожнюється із середнім прошарком.
2. Систематизовано сучасні погляди на визначення середнього класу, які можна розділити на три групи. Перша група ототожнює середній клас із середнім прошарком, і розглядає його як суто статистичне поняття, а саме, до середнього класу відносяться особи, у яких душовий дохід знаходиться в інтервалі між прожитковим мінімумом і практично необмеженими фінансовими можливостями. Даний підхід базується на тому, що якщо у будь-якому суспільстві завжди є «верхи» і «низи», то між ними має бути певна «середина». Головне питання даного підходу полягає вже не у визначенні самого середнього класу, а наскільки великою є ця «середина». По-друге, під середнім класом розуміють переважно мале підприємництво і близькі до нього групи (самозайнята частина населення). Головною ознакою середнього класу виступає власність на засоби виробництва, прагнення отримання прибутку, який виступає мірилом успіху. Таке розуміння середнього класу притаманне для суспільств, що проходять стадію класичного індустріального суспільства. По-третє, середній клас виступає як рушійна сила постіндустріалізації, переходу до економіки знань. Він вже розглядається як «новий» середній клас, при чому в центрі уваги опиняються інтелектуали, власники дорогокоштуючого «людського капіталу».
3. В процесі аналізу досліджено критерії формування середнього класу. У зв’язку з цим доведено, що сукупність критеріїв, за якими здійснюється розшарування суспільства, може варіюватися. Відмінності у поглядах на вибір критеріїв середнього класу пояснюються принциповою різницею сценаріїв соціально-економічного розвитку різних країн. Основною причиною розбіжності в ідентифікації середнього класу є широкомасштабна нелегальна діяльність, що проявляється через неформальну зайнятість, якою охоплена значна частина населення України. Основними обрано участь в процесі відтворення, рівень доходів, наявність власності, рівень освіти та кваліфікації.
4. Запропоновано розгляд економічних передумов становлення середнього класу з позиції їх класифікації на загальні і специфічні. Зокрема, до загальних економічних передумов формування середнього класу можна віднести наступні: загальний економічний розвиток, одним з основних показників якого є валовий внутрішній продукт і темпи інфляції, що впливають на рівень соціальних стандартів; розвиток підприємництва, що сприяє створенню умов для позитивних структурних змін в економіці України, подоланню негативних процесів і забезпеченню постійного позитивного розвитку суспільства, створенню робочих місць, наповненню бюджету; зростання темпів реальної заробітної плати, індексацію доходів населення та підтримка його купівельної спроможності; наявність власності, але отриманої не внаслідок роздержавлення та безоплатної приватизації, а за рахунок реальних доходів; спроможність заощаджувати, а не проїдати. До специфічних передумов формування середнього класу можна віднести групу показників економічного добробуту населення, до якої входять показники рівня та якості життя населення, середньодушовий дохід, середньомісячна номінальна заробітна плата, рівень економічної активності населення. Організаційними передумовами формування середнього класу мають стати: система нових пріоритетів соціально-економічного розвитку, а саме, переорієнтація соціальної політики на підтримку працюючого населення, захист інтелектуальної власності, підтримка підприємництва, подолання надмірної диференціації доходів населення; побудова громадянського суспільства, з притаманною для нього інституціональною структурою; створення інформаційної інфраструктури (інформаційне забезпечення: системи зв'язку; фінансові, економічні, правові консультаційні послуги; консультування); розвиток міжнародної науково-технічної співпраці
5. Сформульовано авторське визначення середнього класу, яке полягає у наступному: середній клас – це велика соціальна група, представникам якої притаманні спільні ознаки у веденні приватного господарства (самостійність, ініціативність, систематичність), що характеризуються наявністю статусних установок, мають належний рівень освіти та доходів. Крім того, віднесення до середнього класу повинно здійснюватись за участю його потенційних представників у всьому процесі відтворення (виробництво, розподіл, обмін і споживання), а не лише за процесом розподілу, як це здійснюється сьогодні.
6. Запропоновано класифікацію підприємництва з позицій його притаманності різним економічним системам (загальне, особливе, специфічне). Це дозволило дослідити вплив підприємницького середовища на формування сучасного прошарку підприємців, а саме, розширення бази середнього класу власниками інтелектуального капіталу.
7. Розроблено принципово нову структуризацію суб’єктів підприємницької діяльності на основі матеріально-майнового положення, що дає можливість простежити взаємозв’язок суб’єктів підприємницької діяльності з формуванням середнього класу в Україні. Згідно даної класифікації (власники або співвласники великих корпорацій, холдингових компаній; керівники та окремі працівники корпорацій; засновники малих та середніх підприємств; самозайняті суб’єкти підприємницької діяльності фізичні особи – підприємці) всі суб’єкти підприємницької діяльності мають безпосереднє відношення до формування середнього класу. Представники першої групи виступають роботодавцями, створюючи гідні умови для працівників, що можуть відноситися до середнього класу, формуючи другу групу; а представники третьої та четвертої групи є класичними представниками цього прошарку.
8. Обґрунтовано взаємозв’язок (зворотній взаємовплив) підприємницької діяльності та проблеми формування середнього класу, який полягає у наступному: з одного боку підприємницька діяльність є основою формування середнього класу (у вигляді суб’єктів підприємницької діяльності), з іншого – формування середнього класу є головною умовою успішного розвитку підприємництва в Україні.
9. Запропоновано напрямки удосконалення державного механізму сприяння становленню середнього класу в Україні, сутність якого полягає в: визначенні критеріїв віднесення до середнього класу як певної системи, що базується на відтворювальному аспекті (участь представників середнього класу у всьому процесі відтворення, що дозволяє їм отримувати певний рівень доходів, заощаджувати, примножувати власність); визначенні важелів впливу на розвиток середнього класу (інституціональна та законодавча база: удосконаленню підлягає податкова система, система освіти, система охорони здоров’я, ідеологія); використанні конкретних методів (зміна ставок оподаткування малого та середнього бізнесу, сприяння самозайнятості населення, реформування освіти та професійна підготовка, формування нової моделі споживання, збереження високих темпів економічного зростання доходів, правовий захист інвесторів, захист інтелектуальної власності).
10. Рекомендовано закріпити за державними інституціями функції, які не можуть виконувати суб’єкти ринку: забезпечення гарантії прав громадян у сферах соціального захисту, охорони здоров’я, освіти та культури; контроль за виконанням соціальних програм; формування системи мінімальних соціальних стандартів (встановлення прожиткового мінімуму, мінімальної заробітної плати); розробка та вдосконалення податкової системи.
11. Запропоновано підходи по удосконаленню державної стратегії сприяння становленню середнього класу на базі загальноекономічної стратегії розвитку України. У зв’язку з чим, нами визначено, що пріоритетними завданнями у цьому напрямку повинні стати коригування системи пріоритетів соціально-економічного розвитку, формування громадянського суспільства, формування нової моделі споживання, яка відповідатиме гідному рівню життя і стимулюватиме економічну (трудову та підприємницьку) активність; збереження високих темпів економічного зростання з одночасною протидією посиленню економічної нерівності населення; проведення активної антиінфляційної політики як важливого чинника зміцнення економічних позицій середніх верств населення; зміна податкової політики; детінізація економіки та доходів; реформування політики доходів з забезпеченням випереджаючих темпів зростання реальної заробітної плати; збільшення попиту на робочу силу з одночасним прискореним усуненням штучного утримування на підприємствах надлишкової робочої сили; реформування сфери освіти з максимальним наближенням її якості до світових стандартів; завершення пенсійної реформи; пріоритетний розвиток освіти як основного напряму інвестицій у людський капітал; істотне нарощування інтелектуального потенціалу держави; сприяння розвитку підприємництва.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Юріна Н. О. Система підприємництва в країнах з перехідною економікою: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.01.01 «Економічна теорія» / Н.О. Юріна. — Донецьк, 2006. — 16 с.
2. Борецька Н. Середній клас як основа соціально-економічних перетворень суспільства / Н.Борецька // Регіональна економіка. – 2001. - № 2. – С. 17–20.
3. Середній клас України: теорія та сучасні тенденції становлення / [І.К. Бондар, Є.О. Бугаєнко, В.Я. Бідак, М.І. Гуць, Н.М. Ковальова] ; під ред. О. Г. Ягольника. – К. : Видавничий дім „Корпорація”, 2004. – 582 с.
4. Барановський О. І. Фінансові передумови формування середнього класу / О.І. Барановський // Економіка і прогнозування. – 2002. – № 2. – С. 108–126.
5. Зіденберг А. Україна на роздоріжжі: Уроки з міжнародного досвіду економічних реформ / А.Зіденберг, Л.Хоффманн. – К. : Фенікс, 1998. – 478 с.
6. Антошкіна Л. Середній клас: соціальний статус та економічні чинники його становлення і розвитку в Україні / Л.Антошкіна // Україна: аспекти праці. – 2005. – № 6. –– С. 24 – 27.
7. Тресвятська Т. Умови та проблеми становлення середнього класу в Україні / Т.Тресвятська // Україна: аспекти праці. – 2005. – №7 . –– С. 22–30.
8. Савчук В. Методологія соціальної стратифікації Й.Шумпетера та природа середнього класу як інститут сучасної економічної системи / В.Савчук, Ю. Зайцев // Україна: аспекти праці. – 2004. – № 4 – С. 22– 30.
9. Васильченко В. Основні проблеми формування середнього класу в Україні / В.Васильченко, Л. Щетиніна // Україна: аспекти праці. – 2006. – № 3.– С. 31–35.
10. Маркс К., Єнгельс Ф. Сочинения : (Теории прибавочной стоимости) (ІVт. Капитала). – 2-е изд. – Т.26. – ч.2.
11. Капіталізм, соціалізм і демократія / Йожеф Шумпетер ; [Пер. з англ. В.Ружинського та П.Таращука]. – К. : Основи, 1995. – 528 с.
12. Shumpeter J. A. Capitalism, Socialism and Democracy. – Third Edition. – N.Y. 1962. – 556 р.
13. Избранные произведения / Макс Вебер ; [Пер. с нем. Ю.Н. Давыдова, П.П. Гайденко, А.Ф. Филиппова]. – М. : Прогресс, 1990. – 804 с.
14. Геєць В. М. Економіка України: стратегія і політика довгострокового розвитку / В.М. Гейєць. – К. : Інститут економічного прогнозування; Фенікс, 2003. – 1008 с.
15. Овчаренко В. В. Середній клас – як соціально-економічна інституція / В.В. Овчаренко // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. – К. : КНЕУ, 2004. – 600 с.
16. Варналій З. С. Розвиток підприємництва як головний чинник соціально-економічного розвитку України та її регіонів / НАН України. Інститут регіональних досліджень. Ред.кол.: відп.ред. академік НАН України М.І.Долішній. // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Регіональна політика: досвід Європейського Союзу та його адаптація до умов України: Зб. наук. праць. Вип.5 (XLIII). В 3-х ч.– ч.1. – Львів, 2003. – 458 с.
17. Саввов А. І. Становлення потужного середнього класу в Україні / А.І. Саввов. – К. : Видавничий дім „Корпорація”, 2005. – 204 с.
18. Батура О. В. Середній клас: економічна природа та особливості формування / О.В. Батура, Н.А. Навроцька // Теорії мікро-макроекономіки. – 2004. – № 5. – С. 147–156.
19. Економічна енциклопедія: [в 3 т.] / Гол.ред.ради Б.Д.Гаврилишин. – К. : Центр „Академія”, 2001. – Т.1. – 844 с.
20. Melvin L. Kohn, Kazimierz M. Słomczynski. Social Structure and Self-Direction. A Comparative Analysis of the United States and Poland. Special Edition on Eastern Europe. – Oxford: Basil Blackwell, 1990. – 301 р.
21. Моніторинг соціальних процесів в Україні / [І. К.Бондар, Г. В.Ярошенко, В. І.Науменко, Н. А.Соколенко]. – К. : Знання, 1999. – 260 с.
22. Авраамова Е. Количественные оценки российского среднего класса методом концентрации признаков / Е. Аврамова, Л. Овчарова // Вопросы экономики. – 2001. – № 1. – С. 63–68.
23. Козловець М. А. Середній клас як основа і запорука стабільності українського суспільства [Електронний ресурс]: Український центр політичного менеджменту / Режим доступу: www.politik.org.ua/pfv.php
24. Аристотель. Политика: [в 4 т.]. – М. : Мысль, 1983. – Т. 4: Афинская полития. – 640 с.
25. Грицанов А. А. Буржуазная теория „среднего класса” в свете марксистской методологии // Философия и научный коммунизм. – 1983. – № 10. – С. 95–103.
26. Портис Л. Общественные классы во Франции / Э.П.Васильев // Динамика социальной дифференциации. – М. : АН СССР. ИНИОН, 1990. – 142 с.
27. Маркс К., Єнгельс Ф. Сочинения. – [2-е изд.]. – Т.10. – 711с.
28. Вебер М. Основные понятия стратификации / М.Вебер // Социологические исследования. – 1994. – № 5. – С. 147–156.
29. Charles Camic, Philip S. Gorski, David M. Trubek, Max Weber's Economy and Society: A Critical Companion. Stanford University Press, 2005. – 416 p.
30. Шумпетер Й. Теория экономического развития (исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, процента и цикла конъюнктуры). – М. : Прогресс, 1982. – 321 c.
31. Умов В. И. Российский средний класс: социальная реальность или политический фантом / В.И. Умов // Полис. – 1993. – № 4. – С. 23–29.
32. Кагарлицкий Б. Ю. Восстание среднего класса. – М. : Ультра. Культура, 2003. – 146 с.
33. Человек и общество: [Краткий энциклопедический словарь-справочник (политология)] / Отв. ред. Борцов Ю.С., науч. ред. Коротец И. Д. – Ростов на Дону : издательство „Феникс”, 1997. – 608 с.
34. Пуланзас Н. Политическая власть и социальные классы капиталистического государства // Антология мировой политической мысли: [в 5 т.] Нац. обществ.- научный фонд. Акад. полит. наук. Т.2. – М. : Мысль, 1997. – 830 с.
35. Паніото В. Соціальне розшарування населення України / В. Паніото, В. Хмелько // Зародження ринкової економіки та середнього класу в Україні: Матеріали, доповіді, виступи / [Під ред. Д.Саплливана]. – К. : СІРЕ. – 1995. – С. 100–104.
36. Саєнко Ю. І. Середній клас у соціологічних вимірах / Ю.І. Саєнко // Економіка і прогнозування. – 2002. – № 2. – С. 92–108.
37. Політика становлення середнього класу (Послання Президента України до Верховної Ради України „Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2001 році”) [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.
38. Симончук Е. В. Средний класс: люди и статусы / Симончук Е.В. – К. : Ин-т социологии НАН Украины, 2003. – 464 с.
39. Шангіна Л. Народ золотої середини або ескізи про головне / Л. Шангіна // Дзеркало тижня. – 2000. – № 51 (324). – 30 грудня. – С. 4.
40. Лібанова Е. М. Трансформаційні процеси, соціальна стратифікація і перспективи становлення середнього класу / Е.М. Лібанова // Економіка і прогнозування. – 2002. – № 2. – С. 34–60.
41. Бондар І. К. Економічні передумови становлення середнього класу / Наук.ред. І. К.Бондар // Формування ринкових відносин в Україні: Зб. наук. пр. Вип.7-8 – К., 2003. – С.46–49.
42. Економічна енциклопедія: [в 3 т.] – Т. 1 / С.В.Мочерний (відп.ред.) та ін. – К. : Видавничий центр Академія”, 2000. – 864 с.
43. Крячко Т. Індекс розвитку людського капіталу – Україна і Росія / Т. Крячко // Експерт Світового Банку, 21.04.2003. – С. 14–16.
44. Перегудов С. С. «Общество участия» или «демократия собственников» / С.С.Перегудов // Мировая экономика и международные отношения. – 2000. – № 1. – С.27 – 34.
45. Соргин В. США: общественно-политический портрет на сходе ХХ века / В.Соргин // Мировая экономика и международные отношения. – 1998. – № 9 . – С .51–66.
46. Иноземцев В. Возвращение Европы. В авангарде прогресса: социальная политика в ЭС / В.Иноземцев // Мировая экономика и международные отношения. – 2002. – № 2 . – С. 3–14.
47. Лич В. М. Трудовий потенціал: теорія та практика відтворення. Монографія. – К. : Наук.світ, 2003. – 313 с.
48. Акціонерна модель економіки України / [І.К. Бондар, О.П. Сологуб, Н.О. Жарікова, А.І. Саввов, І.М. Савуляк]. – К. : Видавничий дім «Корпорація», 2005. – 346 с.
49. Державне регулювання економіки України: методологія, напрями, тенденції, проблеми / За ред. д.е.н. М.М.Якубовського. – К. : НДЕІ Міністерства економіки України, 2005. – 410 с.
50. Яблоновская Т. Классы и статусы / Т. Яблоновская // Эксперт. – 2007. – № 1 – 2. – С. 44–46.
51. Ткаченко Т. П. Середній клас в соціальній структурі суспільства / Т. П. Ткаченко // Економічний вісник НТУУ «КПІ», 2007. – С. 21–23.
52. Національна програма розвитку «Україна. Подолання бідності» [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.minfin.gov.ua
53. Андренко И. Черно-белые зарплаты / И. Андренко // Статус. – 2007. – №11. – С. 10–12.
54. Мазур І. І Детінізація економіки в контексті глобалізації / І. І Мазур // Вісник КНУ ім. Шевченка. Економіка. – 2005. – № 73. – С. 30–32.
55. Озарина О. В. Основные тенденции развития теневой экономики в Украине / О.В. Озарина, А.Ю. Северина // Проблемы материальной культуры. – Экономические науки. – С. 119–122.
56. Варналій З. С. Детінізація економіки як чинник забезпечення фінансової безпеки держави // Вісник КНУ ім. Шевченка. Економіка. – 2004. – № 69. – С. 29–32.
57. Статистичний щорічник України за 2004 рік / За ред Осауленка О.Г. – К. : Видавництво „Консультант”, 2005. – 592 с.
58. Афоніна А. Середній бізнес — середній клас / А. Афоніна // Хрещатик. – 2003. – № 40 від 20.03.2003. – С. 2
59. Діяльність підприємств – суб’єктів підприємницької діяльності у 2004 році: Статистичний щорічник / за ред. Головка В. – К, 2005. –138 с.
60. Статистична інформація. Офіційний сайт Державного комітету статистики України [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
61. Закон України «Про державний бюджет на … рік» [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.rada.gov.ua
62. Кленнер У. Соціальна структура та матеріальні умови життя в об'єднаній Німеччині / У.Кленнер // Вісн. Житомир. держ. університету ім. І. Франка. — 2005. - № 20. — С. 62–70.
63. Геєць В. М. Економічні передумови стабільного соціального розвитку в середньостроковій перспективі / В. М. Геєць // Економіка і прогнозування. – 2002. – № 2. – С. 9–33.
64. Блинов А. Общество слоеное, без сливок / А. Блинов, Т. Яблоновская // Эксперт. – 2007. – № 1-2. – С. 21–30.
65. Кужель О. В. Корупція і розвиток малого бізнесу / О. В. Кужель // Економіка і прогнозування. – 2002. – № 2. – С. 137–148.
66. Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003р. № 889-IV [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.rada.gov.ua
67. Метлашевська Ю. Середній клас та влада “переможців”: конфлікт неминучий? Український національний портал. [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.aratta-ukraine.com
68. Варналій З. С. Економічна природа та особливості розвитку малого підприємництва в Україні: дис. доктора екон. наук: 08.01.01 / Захарій Степанович Варналій. – К., 1998. – 434 с.
69. Стонер Д., Долан Е. Вступ у бізнес / [Пер. з англ.] – К. : Видавництво ЄУФІМБ, 2000. – 752 с.
70. Романовський О.О. Теорія і практика зарубіжного досвіду в підприємницькій освіті України / Романовський О.О. Монографія. – К. : Деміур, 2002. – 400 с.
71. Краснобаєва В. Мале підприємництво як чинник підвищення зайнятості окремих слабо захищених верств населення / В. Краснобаєва, Г. Омельченко // Україна: аспекти праці. – 2003. – № 1. – С. 14–16.
72. Романовський О. О. Вища освіта на зламі тисячоліть: Книга 1. Ефективна підприємницька освіта як фундамент економічного розвитку демократичного суспільства. К. : Деміур, 2000. – 256 с.
73. Goldsmith A. Business, Government, Society: The Global Political Economy. – Boston: Irwin / McGraw-Hill, USA, 1996. – 558 p.
74. Griffin R.W., Ebert R.J. Business // Prentice-Hill, Inc., A.Simon & Schuster Company, Englewood Clifs, New Jersey, USA, 1993. – 784 p.
75. Селиванов А. М. Підприємництво в Україні як об’єкт моделювання і прогнозування / А. М. Селиванов. – К. : Інститут приватного права і підприємництва АПрН України. – 2001. – 172 с.
76. Круш П. В., Хринюк О. С. Оподаткування підприємств в Україні: [Навч.посіб.] / П.В.Круш, О.С.Хринюк. – К. : НТУУ «КПІ», 2006. – 198 с.
77. Закон України «Про підприємництво» від 7 лютого 1991 р. № 698-ХІІ // Відомості Верховної Ради України. — 1991. — № 14. — С. 168.
78. Господарський кодекс України : Офіц. видання. – К. : Концерн „Видавничий дім „Ін Юре”, 2005. – 384 с.
79. Варналій З. С., Сергійко О. В. Мале підприємництво в країнах з перехідною економікою (проблеми державної підтримки) / З.С.Варналій, О.В.Сергійко. – К.: Інститут приватного права і підприємництва АПрН України, 1999. – 68 с.
80. Экономическая энциклопедия. Политическая экономия / Гл.ред. А.М.Румянцев. – М. : Сов.энцикл., 1975. – Т. 2. – 780 с.
81. Cantillon R. Essai sur la nature du commerce en general / Ed. and transl. by H.Higgs. – L., 1931.
82. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. – М. : Соцэкгизд., 1962. – 456 с.
83. Сизоненко В. О., Власність. Інтереси. Підприємництво: Питання теорії та методології / В. О. Сизоненко, Н. Ф. Колесник– К. : Знання, 2000. – 52 с.
84. Хміль Ф. І. Менеджмент: підручник. – К.: Вища шк., 1995. – 351 с.
85. Маршавін Ю. М. Підприємництво як фактор розвитку зайнятості населення України / Ю.М.Маршавін. – К. : ІПК ДСЗУ, 2004. – 234 с.
86. Дынкин А. А. Предпринимательство в конце ХХ века / А.А.Дынкин, А.Р.Стерлин, А.Р.Тулин и др. – М. : Наука, 1992. – 198 с.
87. Knight F.H. Risk, uncertainty and profit. – N.Y., 1921.
88. Кредісов В. А. Підприємництво в Україні: суть, типи та умови формування / В.А.Кредісов – К. : Знання України, 2003. – 68с.
89. Сизоненко В. О. Сучасне підприємництво: [Довідник] / В.О.Сизоненко. – К.: Знання-Прес, 2003. – 379с.
90. Shumpeter J.A. The Creative Response in Economic History // Journal of Economic History. – 1947. - № 7. – Р. 150 – 151.
91. Друкер Питер Ф. Рынок: как выйти в лидеры. Практика и принципы : [Пер. с англ.] – М. : Book chamber international, 1992. – 351 c.
92. Дамари Р. Финансы и предпринимательство: Финансовые инструменты, используемые западными фирмами для роста и развития организаций: [Пер. с англ.] – Ярославль: Елень, 1993. – 215с.
93. Mises L., von. Profit and Loss. – South Holland (ILL), 1951.
94. Kirsner I.M. Perception, opportunity and profit: studies in the theory of entrepreneurship. – Chicago, 1979.
95. Автономов В. С. Человек в зеркале экономической теории. – М., 1993. – 234 с.
96. Арсенко А. Підприємництво і підприємці / А.Арсенко // Урядовий кур’єр. – 1994. – 20 січня. – № 11 – 12.
97. Долан Э.Дж., Линдсей Д. Рынок: микроэкономическая модель : [Пер. с англ. В.Лукашевича и др.] – СПб., 1992. – 496 с.
98. Макконнелл К., Брю С. Экономикс. Принципы, проблемы и политика. Т.1. – М., 1992. – 485 с.
99. Макконнелл Кэмпбелл Р., Брю Стенли Л. Экономика: принципы, проблемы и политика: [Пер. с англ. 11-го изд.] – Т.2. – М. : Республика, 1992. – 875 с.
100. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: [Пер. с англ.] – М. : Дело, 1992. – 702 с.
101. Кадзума Т. Вечный дух предпринимательства. – К. : Укринтур, 1992. – 208 с.
102. Ткаченко Т. П. Особливості формування підприємницького середовища в Україні в пострадянський період / Т. П. Ткаченко // Актуальні проблеми економіки. 2006. – № 9 (63). – С.128–136.
103. Ткаченко Т. П. Підприємництво в українській ментальності / Т. П. Ткаченко, О. А. Підлісна // Економіка: проблеми теорії і практики. Зб. наук. пр. Випуск 197: в 5т. Том ІІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С. 621–629 .
104. Ткаченко Т. П. Соціальна стратегія розвитку України / Т. П. Ткаченко // Вісник Житомирського технологічного університету / Економічні науки, Житомир: ЖДТУ, 2005. – С. 262–268.
105. Цивільний кодекс України : з постатейним змістом. – К. : Видавнича компанія „Воля”, 2004. – 440 с.
106. Райзберг Б. А. Современный экономический словарь / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский. – М. : ИНФРА – М, 2002. – 480 с.
107. Економічна активність населення України 2002: Стат.зб. – К. : Держкомстат України, 2003. – 310 с.
108. Труд и социальное развитие: Словарь. – М.: ИНФРА – М, 2001. – 266 с.
109. Хэнсен Г. Экономическое возрождение региона. – Уэст: Уорлдуайд Стрэтеджиз, 2000. – 244 с.
110. Statistical Yearbook. U.N. – N.Y., 1994. - P.191 – 215.
111. Википедия. Свободная энциклопедия [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://en.wikipedia.org/wiki/Europe
112. OECD Revenue Statistics. Центральне джерело статистичних даних [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.nationmaster.com
113. World Factbook: Central Intelligence Agency. Центральне розвідувальне управління США [Електронний ресурс] / http://www.cia.gov
114. Діяльність підприємств – суб’єктів підприємницької діяльності у 2004 році: Статистичний щорічник / за ред. Головка В. – К, 2005. –138 с.
115. Закон України «Про державний бюджет на 2006 рік» [Електронний ресурс]: Законодавство України / Режим доступу: http://www.rada.gov.ua
116. Звіт про стан виконання за 2006 рік Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.dkrp.gov.ua
117. Бондар І. Як стати успішним підприємцем / І. Бондар, О. Ягольник– К. : Корпорація, 2004. – 120 с.
118. Яременко О. Л. Переходные процессы в экономике Украины: институциональный аспект / О.Л. Яременко. – Х., «Основа», 1997. – 182 с.
119. Эрхард Л. Полвека размышлений: речи и статьи. – М. – 1993. – 250 с.
120. Пустовіт Р. Трансформаційна криза в Україні: оцінка з позицій інституціональної теорії / Р.Пустовіт // Економіка України. – 2004. – № 1. – С. 38–44.
121. Базилюк А. Економічні реформи та формування середнього класу в контексті інтеграційних уподобань України / А. Базилюк // Економічний часопис – ХХІ. – 2003. – № 5. – С. 8–10.
122. Послання Президента України до Верховної Ради "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2001 році”// Економіст. – 2002. – № 6. – С. 36–42.
123. Малий і середній бізнес в стратегії економічного зростання в Україні. Аналітична доповідь. [Електронний ресурс]: Інститут стратегічних досліджень НАН України / Режим доступу: http://www.niss.gov.ua
124. Васильчук Ю. А. Социальное развитие человека в ХХ веке. Фактор культуры / Ю. А Васильчук. // Общественные науки и современность. – 2003. – № 3. – С. 5–29.
125. Гриценко А. А. Про інституційну архітектоніку як новий науковий напрямок / А. А. Грищенко // Економіка і прогнозування. – 2003. – № 2. – С. 127–147.
126. Розвиток малого та середнього бізнесу в регіонах. Фонд регіональних ініціатив [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.fri.org.ua/ua/ukraine/61/
127. Институциональная экономика : Учеб. пособие / Под ред. Д.С.Львова. – М., 2001. – 318 с.
128. Нестеренко А. И. Экономика и институциональная теория. – М., 2002. – 416 с.
129. Бодров В. Г. Трансформація економічних систем: концепції, моделі, механізми регулювання та управління. – К., 2002. – 102 с.
130. Підприємництво в Україні: проблеми становлення і розвитку / [М.І.Долішній, М.А.Козоріз, В.П.Мікловда, А.С.Даниленко]. – Ужгород: Карпати, 1997. – 363 с.
131. Афанасьев В. Малое предпринимательство в решении проблемы занятости / В. Афанасьев, Е. Крылова // Российский экономический журнал. – 1996. – № 10. – С.38–43.
132. Україна в 2006 році: внутрішнє і зовнішнє становище та перспективи розвитку : Експертна доповідь [Електронний ресурс] / Я.Й.Грицак, Ю.Г.Рубан, І.В.Жадан, Ю.О.Зерній / Режим доступу: www.niss.gov.ua/book/DOPOVID07/
Стоимость доставки работы, в гривнах:
(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50
Найти готовую работу
ЗАКАЗАТЬ
Обратная
связь:
Связаться
Вход для партнеров
Регистрация
Восстановить доступ
Материал для курсовых и дипломных работ
11.10.24
Сучасний документальний театр: новий тип сценічної репрезентації
11.10.24
Вербатім–наративи в контексті сучасної «Нової драми» і документального театру
11.10.24
«Нова драма» в умовах відновлення документалізму в театральній постдраматичній культурі нестабільного типу
Архив материала для курсовых и дипломных работ
Ссылки:
Счетчики:
© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.