У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название РОБОТА ШКІЛЬНОГО ПСИХОЛОГА З ПІДЛІТКАМИ З НЕБЛАГОПОЛУЧНИХ СІМЕЙ, ЯКІ СХИЛЬНІ ДО ВІДХИЛЯЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ
Количество страниц 54
ВУЗ Харківський державний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
Год сдачи 2010
Содержание ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………………………с. 3
1. Вивчення проблеми відхиляючої поведінки підлітків в сучасній психолого-педагогічній літературі…………………………………………………………с. 7
1.1. Особистісні особливості підлітків…………… с. 7
1.2. Родина та проблема відхиляючої поведінки. Узагальнений опис психологічних факторів ризику…………………………………..с. 16
2. Експериментальне вивчення особистіних особливостей підлітків, схильних до відхиляючої поведінки……………..……………..с. 29
2.1. Характеристика виборки та організація
дослідження………………………………………с. 29
2.2. Методи та методики дослідження………………с. 30
2.2.1. ACL-шкала статеворольової поведінки A.B. Heilbrun…………….с. 30
2.2.2. Патохарактерологічний діагностичний опитувальник О. Лічка………………с. 33
2.3. Результати дослідження та їх аналіз……………с. 35
2.4. Психотерапія сімейного виховання в батьківських групах……………………………………………..с. 45
3. Висновки……………………… ………………………………. с. 51
Література…………………………………………………………… с. 53







ВСТУП.

Тема нашої дипломної роботи – “Робота шкільного психолога з підлітками з неблагополучних сімей, які схильні до відхиляючої поведінки”.
Вибір теми обумовлений як нашим інтересом до вказаної проблеми, так і можливістю подальшого використання результатов дослідження в практичній діяльності психолога в системі освіти.
Актуальність теми на сучасному етапі розвитку соціально-політичної та економічної ситуації в Україні та значущість її для практичних психологів в області педагогічної психології (зокрема – психології “важких” підлітків) та пенітенціарної психології не викликають сумніву.
Відомо, що сьогодні серед підлітків та молоді посилилися негативізм та нігілізм, демонстративна та задирлива по відношенню до дорослих поведінка, жорстокість та агресивність, з`явилися нові види відхиляючої поведінки та значно зросла підліткова преступність.
Різні девіації поведінки у дітей та підлітків часто є наслідком соціальних метаморфоз їх взаємин з дорослими, перед усім – з батьками, або з особами, що їх замінюють. Проблеми сімейного виховання часто призводять до появи так званих “важких дітей”. Але, мабуть, точніше було б говорити про “важкі сім`ї”. Під неблагополучними (“важкими”) сім`ями маються на увазі перед усім ті сім`ї, в яких соціальна ситуація розвитку дитини непередбачена, непідлеглива їй та завжди багата на несприятливі несподіванки. Дитина з такої сім`ї часто не вірить в можливість допомоги та підтримки з боку батьків, не має достатньої віри в те, що вона любима батьками та потрібна їм. Прикладом можуть бути сім`я, де один з батьків страждає алкоголізмом, хронічним психічним або соматичним захворюванням, конфліктна сім`я і т.і.
Те, що отримує дитина в родині та через родину, справляє суттєвий вплив на все її подальше життя. Саме родина забезпечує єдність перервності та безперервності культурних традицій народу; саме в родині дитина отримує навички інтелектуальної культури, естетичної культури та культури труда; саме в родині формуються її установки, орієнтації, основні моральні уявлення та принципи; саме ті моральні вимоги, що сформовані в родині, є головним регулятором поведінки особистості.
Саме тому проблема виховання дітей в родині з різною сімейною структурою (повних та неповних) та різним сімейним кліматом неодноразово була предметом уваги педагогів та психологів.
Цю тему досліджували Б.М. Алмазов, М.І. Буянов, А.А. Вдовиченко, Т.А. Власова, З.Г. Зайцева, С.Н. Зінченко, К.С. Лебедінська, А.Є. Лічко, Г.М. Міньковський, Е.Ш. Натанзон, Е.П. Погребняк, М. Раттер, Л.С. Славіна, В.Г. Степанов, Г.Е. Сухарьова, В.А. Татенко, Д.І. Фельдштейн, Е.Г. Ейдеміллєр, В. Юстіцкіс та ін.
Найменш досліджені такі аспекти проблеми: класифікація неблагополучних сімей; особистісні особливості різних категорій дітей, схильних до відхиляючої поведінки; особливості психодіагностичної та психокорекційної роботи з дітьми з неблагополучних сімей та їх батьками
У зв’язку з цим визначаються об’єкт та предмет нашого дослідження.
Об’єкт дослідження – психодіагностична та психокорекційна робота шкільного психолога.
Предмет дослідження – особливості роботи шкільного психолога з підлітками з неблагополучних сімей, які схильні до відхиляючої поведінки.
Мета дослідження – вивчити особистісні особливості підлітків з неблагополучних сімей, які схильні до відхиляючої поведінки, та розробити програму психокорекційної роботи з ними.
Задачі дослідження:
1. Вивчити сучасну психолого-педагогічну літературу з проблеми особливостей підліткового віку.
2. Вивчити сучасну психолого-педагогічну літературу з проблеми “важких дітей” та ролі сім`ї і школи в їх вихованні.
3. Експериментально вивчити особистісні особливості підлітків з неблагополучних сімей, які схильні до відхиляючої поведінки.
4. Розробити програму психокорекційної роботи з ними та перевірити її ефективність.
5. На підставі вивчення наукової психолого-педагогічної літератури та аналізу отриманих даних зробити висновки щодо особливостей і основних форм роботи шкільного психолога з підлітками з неблагополучних сімей, які схильні до відхиляючої поведінки, та їх батьками.
Гіпотеза дослідження: якщо з підлітками з неблагополучних сімей, які схильні до відхиляючої поведінки, проводити систематичну психокорекційну роботу з урахуванням їх індивідуально-психологічних особливостей та особливостей їх сімейної ситуації, то можна значно покращити їх поведінку, відношення до дорослих та
Наукова новизна та практична цінність роботи є в тому, що її результати можуть бути використані в практичній роботі психолога в системі освіти та служити підставою для складання їм власних програм психодіагностичної та психокорекційної роботи з підлітками, які схильні до відхиляючої поведінки.
Експеримент та апробація наслідків дослідження було проведено на базі середньої загальноосвітньої школи I-III ступенів № 83.
Структура роботи: робота складається із вступу, теоретичної та експериментальної глав, висновків, списку використаної літератури в кількості 60 примірників.
Список литературы 3. ВИСНОВКИ.

На підставі вивчення сучасної психолого-педагогічної літератури з проблеми впливу родини на формування особдистісної структури та поведінки підлітків та аналізу отриманих результатів можна зробити такі висновки.
1. Дисфункціональна, негармонійна, неблагополучна родина є одним з найважливіших факторів, що впливає на психічний та особистісний розвиток дитини, на її поведінку. До операціональних критеріїв функціональності-дисфункціональності родини відносяться: 1) наявність – відсутність близького емоційного контакту між батьками; 2) наявність – відсутність близького емоційного контакту дитини та батьків; 3) відсутність – наявність частих сварок та конфліктів між членами родини.
2. Схильність до відхиляючої поведінки у підлітків чоловічої статі з неблагополучних сімей пов`язана з їх статеворольовими особливостями та типом акцентуації характеру.
3. Параметри “маскулінність” та “фемінінність” мають різні функції в структурі особистості та поведінки так званих “нормальних”, благополучних підлітків та підлітків з неблагополучних сімей, схильних до відхиляючої поведінки. Так, у “нормальних” підлітків фактор фемінінності послаблює тенденції до проявів девіантності та делінквентності, чого не має у “девіантних” підлітків. У останніх маскулінність призводить до девіантності та делінквентності. Отже, маскулінність та фемінінність у “нормальних” та “девіантних” підлітків функціонально нееквівалентні.
4. Підліткі з неблагополучних сімей, схильні до відхиляючої поведінки, є менш фемінінними та більш маскулінними, ніж їх “нормальні” ровесники.
5. Статеворольова структура “девіантних” підлітків описується незрілою та трансформованою контінуально-ад`юнктивною моделлю.
6. В групі підлітків, схильних до відхиляючої поведінки, має місце проблема ідентифікації підлітка з батьком та з матір`ю.
7. Психологічна допомога піждіткам з неблагополучних сімей, схильним до відхиляючої поведінки, повинна насамперед передбачати груповий особистісний тренінг, спрямований на роботу з вказаними проблемами. Найважливішими елементами такого тренінгу є розвиток здібності розпізнавати та виявляти власні почуття, формування упевненості у собі та довіри до оточуючих, позбавлення гіпертрофірованих почуттів провини, сорому, так званої “холодної” агресії. Необхідно також по можливості зняти напруження підлітків у відношенні до родини, до батьків, та сформувати позитивні почуття до них, що були б засновані на розумінні та емпатії. Необхідна також робота з батьками таких дітей: батьківський семінар, батьківські групи, спільні заняття з дітьми. індивідуальне консультування та ін. На наш погляд, в цьому випадку можна сподіватися на психологічне благополуччя підлітків з неблагополучних сімей у майбутньому.







ЛІТЕРАТУРА.

1. Алмазов Б.Н. Психологическая средовая дезадаптация несовершеннолетних. – Свердловск, 1986.
2. Байярд Р.Т., Байярд Д. Ваш беспокойный подросток. – М., 1991.
3. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. – М., 1986.
4.
5. Личко А.Е. Типы акцентуаций характера и психопатии у подростков. М.:ЭКСМО –Пресс, 1999.
6. Мир детства: подросток/ под ред. А.Г.Хрипковой; - М.: Педагогика, 1989.
7. Психология современного подростка / под ред. Д.И.Фельдштейна ,- М.: Педагогика, 1987.
8. Возрастная и педагогическая психология / под ред.проф. А.В.Пет-ровского,- М.: Просвещение, 1973.
9. Кон И.С. Психология старшеклассника. М.: Просвещение, 1980.
10. Зельцер А. Причины и формы проявления ускоренного роста детей. М.: Просвещение, 1968.
11. Лебединская К.С. Роль нарушений темпа полового созревания в клинике пограничных состояний у детей и подростков. М.: Медицина, 1973.
12. Фридман Л.М. Психология воспитания. М.: «Сфера», 1999.
13. Буянов М.Я. Психологический инфантилизм (краткая история и современное состояние проблемы). – журнал «Невропатология и психиатрия», 1971, №10, с. 79 – 88.
14. Костюк Г.С. Вікова психологія. – Київ.: Радянська школа, 1976.
15. Якобсон П.М. Эмоциональная жизнь школьника. М.: Просвещение, 1966.
16. Мерлик В.С. Опыт изучения онтогенеза интегральной индивидульности. – Вопросы психологии, 1977, №5, с.24- 30.
17. Левитов Н.Д. Психология старшего школьника. М.: Медицина, 1955.
18. Гапиенко В.А. Трудный подросток : Причины и следствие, Киев.: Радянська школа, 1985.
19. Погребняк Е.П. Виховання важких підлітків. – Київ.: Радянська школа, 1979.
20. Зайцева З.Г. Школи та важковиховувані підлітки. – Київ.: Радянська школа, 1991.
21. Вдовиченко А.А. О типах акцентуации характера у делинквентных подростков. – Л.: «Дело и сервис», 1996.
22. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи. – М.: Просвещение, 1988.
23. Сухарева Г.Е. Клинические лекции по психиатрии детского возраста. М.: Медгиз, 1965.
24. Нураева А.У. Патологические нарушения поведения у подростков. – Л.: Госэнергоиздат, 1976.
21.Иванов Н.Я. Отражение реакции эмансипации в системе отношений одростков. – М.: Просвещение, 1989.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.