У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Количество страниц 75
ВУЗ ХАРКІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ім. Г.С. СКОВОРОДИ
Год сдачи 2010
Содержание ЗМІСТ.
Вступ…..…………………………………………………………………с. 3
1. Проблема організації самостійної роботи старшокласників та її вирішення в сучасній психолого-педагогічній літературі……………с. 6
1.1. Загальна характеристика ситуації пізнавального розвитку
старшокласників………………………………….…………с. 6
1.2. Загальні основи організації самостійної роботи старшокласників…………………………………………….с. 13
2. Експериментальне дослідження особливостей організації самостійної роботи при вивченні математичних дисциплін старшокласниками, які навчаються в технікумі.…………………………………………………с. 32
2.1. Загальні питання організації дослідження.
Характеристика вибірки……………………………..……..с. 32
2.2. Методи та методики дослідження………………………….с. 33
2.2.1. Вивчення суб’єктивних уявлень про самостійну роботу та її мотивів. Анкетування. .……………………….с. 33
2.2.2. Вивчення мотивації навчання.………………………с. 35
2.2.3. Вивчення просторового мислення. “Тест квадратів”……………………..……………………….с. 35
2.2.4. Вивчення оперативного мислення. “Тест для визначення швидкості та докладності мислення”………………..с. 36
2.2.5. Вивчення наочно-образної пам’яті……..……………с. 36
2.2.6. Вивчення короткочасної слухової пам’яті…………..с. 37
2.3. Результати дослідження та їх аналіз………………………..с. 38
2.4. Рекомендації щодо організації самостійної роботи
із старшокласниками, які є студентами технікумів………с. 50
3. Висноски………………………………………………………….……..с. 67
Література…………………………………………….……………………с. 69
Додатки…………………………………………………………………….с. 76




ВСТУП.

Тема нашої роботи – “Психологічні аспекти самостійної роботи старшокласників”.
Вибір теми обумовлений як нашим особистим інтересом до цієї проблеми, так ї можливістю практичного використання отриманих знань в роботі психолога закладу освіти.
Актуальність теми пов’язано з тим, що в сучасних умовах бурхливого розвитку науки, який супроводжується швидким накопиченням і старінням знань, значно зростає роль самостійного мислення фахівця, його активності, вміння творчо підходити до розв'язання теоретичних і практичних задач, його здатність постійно підвищувати кваліфікацію, переучуватися, опановувати новою інформацією. Тому проблема розвитку самостійності учнів і студентів набуває великої актуальності. Психологія та педагогіка в даний час приділяє питанням удосконалювання, організації, розробки нових форм самостійної роботи учнів і студентів, що взагалі завжди являє найважливішу частину процесу навчання, особливу увагу.
Самостійна навчальна робота при наростаючій її складності і трудності спрямовує і розвиває пізнавальні здібності учнів, сприяє формуванню практичних навичок і вмінь, підвищує культуру розумової праці і робить набуті знання більш осмисленими і глибокими. Цілеспрямована, систематична робота школяра і студента над розвитком свого загального, професійного і культурного кругозору створює умови для формування в нього якостей, необхідних фахівцю в сучасному суспільстві.
Цю тему було досліджено в працях А.М. Алесюка, О.Я. Боданської, В. Буряка, Г. Ващенка, О.К. Дусавицького, Є.В. Заїки, П.Ф. Каптєрєва, Н.І. Матвєєвої, О.Є. Пасекунова, П.І. Підкасистого, В.В. Рєпкіна, Г.В. Рєпкіної, Г.К. Серели, Р.В. Скотаренко, К.Д. Ушинського, В.В. Хистиановського та ін.
Найменш дослідженим є такий аспект проблеми, як питання оптимальної організації та управління систематичною самостійною роботою учнів середніх та вищих учбових закладів.
Звідси визначаються об’єкт та предмет нашого дослідження.
Об’єкт дослідження: самостійна робота старшокласників.
Предмет дослідження: психологічні особливості організації самостійної роботи із старшокласниками, які навчаються в учбових закладах II ступеню акредитації (технікумах).
Мета дослідження: дослідити основи організації самостійної роботи з учнями старших класів, які навчаються в технікумі, та виявити її психологічні особливості при вивченні ними математичних дисциплін.
Гіпотеза дослідження: якщо при вивченні дисциплін математичного циклу старшокласників-студентів технікуму систематично і цілеспрямовано навчати основним засобам самостійної роботи та формам самоконтролю, то це сприятиме не тільки підвищенню загального рівня успішності з математичних дисциплін, а й розвитку пізнавальних процесів учнів.
Задачі дослідження:
1. Вивчити сучасну психолого-педагогічну літературу з проблеми організації самостійної роботи в навчальних закладах.
2. Вивчити сучасну психолого-педагогічну літературу з проблеми розвитку пізнавальних процесів у старшокласників.
3. За допомогою сучасних психодіагностичних методик вивчити уявлення студентів та викладачів технікуму про самостійну роботу, її мотиви та засоби.
4. За допомогою сучасних психодіагностичних методик вивчити рівень розвитку пізнавальних процесів (мислення та пам’яті) та мотивації досягнень у старшокласників.
5. Скласти рекомендації щодо організації самостійної роботи із старшокласниками, які навчаються в технікумі (зокрема – при оволодінні дисциплінами математичного циклу).
6. Шляхом повторного психодіагностичного вимірювання названих вище показників перевірити ефективність запропонованих рекомендацій та зробити висновок про доцільність їх використання в навчальному закладі.

Для перевірки висунутої гіпотези та вирішення поставлених задач були використані такі методи та методики дослідження: метод анкетування, метод аналізу результатів діяльності, метод спостереження, методики “Тест квадратів”, “Тест для визначення швидкості та докладності мислення”, методики вивчення короткочасної слухової та наочно-образної пам’яті, методи математичної статистики.
Наукова новизна та практична цінність дослідження визначаються вибором предмету дослідження та можливістю використання отриманих результатів в практичній діяльності викладачів психолога закладів освіти.
Експеримент та апробація результатів проведено на базі Харківського державного автотранспортного технікуму.
Структура роботи: робота складається зі вступу, теоретичної та експериментальної глав, висновків, списку використаної літератури в кількості 60 примірників, додатків.
Список литературы 3. Висновки.

На підставі вивчення сучасної наукової психолого-педагогічної літератури з питань організації самостійної роботи та аналізу отриманих результатів можна зробити такі висновки.
1. Проблема організації самостійної роботи з учнями середніх та вищих навчальних закладів ще не знайшла свого остаточного вирішення: не існує всебічно розробленої концепції самостійної роботи та розвинутого позитивного досвіду її організації.
2. Суб’єктивні уявлення студентів та викладачів про структуру реальної організації самостійної роботи студентів є недостатньо адекватними (насамперед – відносно взаємозв’язків змісту мотивів та засобів самостійної роботи). Необхідним є коректування цих уявлень у бік посилення їхньої реалістичності та узгодженості у студентів та викладачів. Саме відсутність такої узгодженості часто буває причиною конфліктів між викладачами та учнями середніх та вищих учбових закладів.
3. Існує позитивний кореляційний зв’язок між компонентами самостійної роботи та певними інтелектуальними характеристиками старшокласників, а саме:
- між наявністю пізнавальних мотивів самостійної роботи та прагненням до отримання знань;
- між наявністю пізнавальних мотивів самостійної роботи та швидкістю і докладністю мислення;
- між наявністю широких соціальних мотивів самостійної роботи та прагненням до оволодіння професією;
- між наявністю широких соціальних мотивів самостійної роботи та швидкістю і докладністю мислення (у дівчат);
- між наявністю зовнішніх мотивів самостійної роботи та прагненням до отримання диплому;
- між наявністю змістовних засобів самостійної роботи та прагненням до отримання знань;
- між наявністю змістовних засобів самостійної роботи та швидкістю і докладністю мислення;
- між наявністю змістовних засобів самостійної роботи та швидкістю і докладністю мислення (у дівчат);
- між наявністю репродуктивних засобів самостійної роботи та прагненням до отримання знань;
- між наявністю репродуктивних засобів самостійної роботи та прагненням до оволодіння професією;
- між наявністю колективних засобів самостійної роботи та прагненням до отримання знань;
- між наявністю колективних засобів самостійної роботи та швидкістю та докладністю мислення;
- між наявністю поверхових засобів самостійної роботи та прагненням до отримання диплому;
- між наявністю поверхових засобів самостійної роботи та швидкістю та докладністю мислення (у юнаків).
4. Існує негативний кореляційний зв’язок між наявністю пізнавальних мотивів самостійної роботи та прагненням до диплому.
5. Значущих кореляційних зв’язків між компонентами самостійної роботи та проторовим мисленням, наочно-образною та короткочасною слуховою пам’ятью не виявлено.
6. До основних засобів формування адекватних уявлень про оптимальну організацію самостійної роботи можна віднести детальне ознайомлення студентів та викладачів з питаннями психології навчально-пізнавальної діяльності, з видами мотивів та засобів самостійної роботи, їх закономірних взаємозв’язеів та ефективністю їх різних сполучень з точки зору впливу на розвиток особлистості студентів вищих та середніх навчальних закладів та їх професійне становлення. Доцільним є також надання рекомендацій з оптимальної організації індивідуальної самостійної роботи студентам молодших курсів вищих та середніх навчальних закладах, що допоможе кожному з них обрати власні засоби та прийоми самостійної роботи і форми самоконтролю та сприятиме загальному підвищенню їхньої успішності.
7. Таким чином, наша гіпотеза підтвердилась.





Література.

1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія: Підручник.-К.: Либідь, 1998.- 560 с.
2. Басова Н.В.Педагогика и практическая психология. -Ростов Н/Д: «Феникс»,1999.-416 с.
3. Беспалько В.П.Слагаемые педагогической технологии.-М.:Педагогика,1989.
4. Болюбаш Я.Я. Організація навчального процесу у вищих закладах освіти.-К.:Компас,1997.
5. Боданская О.Я. Формирование приемов самостоятельной работы учащихся с учебником // Вестн. Харьк. Ун-та. № 122. Психология. – Вып. 8. – 1975. – С. 66-75.
6. Буряк В. Самостійна робота як вид навчальної діяльності школяра// Рідна школа.-Вересень2001.-с.49-51.
7. Волков К.Н. Психология о педагогических проблемах. – М., 1981.
8. Гибрих Р.Р., Васильев И.А. Особенности мотивации и целеобразование в учебной деятельности студентов младших курсов // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. – 1987. - № 2. – С. 20-29.
9. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник.-К.:”Либідь”, 1997.- 367 с.
10. Граник Г.Г., Бондаренко С.М. , Концевая Л.А. Как учить школьников работать с учебником. – М., 1987. – 80 с.
11. Граф В., Ильясов И., Ляудис В. Основы самоорганизации учебной деятельности и самостоятельной работы студентов. – М., 1981. – 79 с.
12. Густяков Н.А., Рыжий В.С. Опыт формирования умения самостоятельно усваивать знания у студентов вуза // Вестн. Харьк. ун-та. № 209. Психология памяти и обучения. – 1981. – С. 39-43.
13. Доблаев Л.П. Вопросы психологии понимания учебного текста. – Саратов. – 1975. – 92 с.
14. Доблаев Л.П. Смысловая структура учебного текста и проблемы его понимания. – К., 1982. – 176 с.
15. Дусавицкий А.К. Мотивы учебной деятельности студентов. – Х., 1987. – 54 с.
16. Дусавицкий А.К., Дементий Л.И. Некоторые данные об отношении студентов к учебно-профессиональной деятельности // Вестн. Харьк. ун-та. № 200. Психология памяти и обучения. – Вып. 13. – 1980ю – С. 40-43.
17. Жуковский А.А., Палхасян А.Г. Как самостоятельно учиться. – М., 1974. – 117 с.
18. Заика Е.В. Психологические вопросы организации самостоятельной работы студентов в вузе.-Харьков: 1991.-72 с.
19. Ильин Е.И. Мотивы и мотивация. – С-Пб., 2000.
20. Коменский Я.А. Великая дидактика// Избр. Соч.-М.,1965.
21. Кон И.С. Психология старшеклассника. – М., 1980.
22. Кон И.С. Психология ранней юности. – М., 1989.
23. Крутецкий В.А. Психология обучения и воспитания школьников. М., 1976.
24. Ляудис В.Я. Память в процессе развития. – М., 1976. – 255 с.
25. Маркова А.К., Матис Т.А., Орлов А.Б. Формирование мотивации учения. – М., 1990.
26. Матвеева Н.И., Репкин В.В., Скотаренко Р.В. Психологические предпосылки самостоятельных форм учебной деятельности // Вестн. Харьк. ун-та. № 122. Психология. – 1975. – С. 42-50.
27. Методические рекомендации преподавателям педагогических отделений университета по организации самостоятельной работы студентов при изучении педагогических дисциплин /Сост. Петрова Д.Н., Посохова И.С.-Харьков: ХГУ,1989.-20 с.
28. Михальчин Т.С. Некоторые особенности влияния мотивации на успешность обучения студентов. – В кн.: Мотивация учения / Под ред. М.В. Матюхиной. Волгоград, 1976.
29. Мотивация учения / Под ред. М.В. Матюхиной. – Волгоград, 1976.
30. Організація навчального процесу в умовах післядипломної освіти. – Х., 2002.
31. Основы педагогики и психологии в высшей школе/ Под ред. А.В.Петровского.-М.: Изд-во МГУ,1986.
32. Особенности обучения и психического развития школьников 13-17 лет / Под ред. И.В. Дубровиной, Б.С. Круглова. – М., 1988.
33. Педагогика / Под общ. Ред. Проф. А.П.Кондратюка.-К.: «Вища школа», 1982.-384 с.
34. Педагогика: Уч. пособие для ст. пед вузов и пед. колледжей / Под ред. П.И Пидкасистого. – М.: Рос. Пед. агенство, 1996. – 604с.
35. Пидкасистый П.И., Пасекунов А.Е. Навыки самообразования – важная цель обучения // Вестник высш. шк. 1987. - № 4 – с. 31-34.
36. Подласый П.И. Педагогика: Уч. Пособие для студентов высших уч. пед. заведений. – М.: Просвещение, 1996.
37. Посохова И.С. Гуманитаризация политехнической подготовки будущих педагогов в университете: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. – Харьков, 1990. – 183с.
38. Привалова Н.Н., Скотаренко Р.В., К проблеме формирования способов самостоятельной работы с текстом у студентов // Вестн. Харьк. ун-та. № 224. Психология познавательных процессов. – 1982. – С. 54-57.
39. Привалова Н.Н., Скотаренко Р.В. Формирование способов работы с текстом у студентов как предпосылка перехода к самостоятельной работе // Вестн. Харьк. ун-та. № 209. Психология памяти и обучения. – 1091. – С. 43-48.
40. Про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту) // Інф. збірник Мін. Освіти і науки України.-№13.-2001.-с.26-32.
41. Проблемы общей, возрастной и педагогической психологии. М., 1978.
42. Професіограма директора загальноосвітньої школи – менеджера освіти: Методичні рекомендації для керівників шкіл, слухачів інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів / Упор. Масленіков П.А., Тураш М.М., Корнілов В.В. та. Ін. – Х.: Авеста, 1997. – 87с.
43. Пряжников Н.С. Профессиональное и личнгостное самоопределение. – М., Воронеж, 1996.
44. Психологические исследования познавательных процессов и личности. – М., 1983.
45. Психолого-педагогические проблемы взаимодействия учителя и учащихся / Под ред. Бодалева А.А., Ковалева Г.А. – М., 1986.
46. Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст. Проблемы становления личности. – М., 1994.
47. Репкина Г.В., Скотаренко Р.В. Исследование отношения целей и способов мнемического действия (на материале учебных умений студентов) // Вестн. Харьк. ун-та. № 171. Психология памяти и обучения. – 1978. – С. 71-78.
48. Рогинский В.М. Азбука педагогического труда (Пособие для начинающего преподавателя технического вуза). – М.: Высш. шк., 1990. – 112с.
49. Середа Г.К. Методические рекомендации по рациональной организации учебно-познавательной деятельности студентов. – Х., 1988. – 32 с.
50. Скотаренко Р.В. Логическая структура текста как эталон его понимания // Вестн. Харьк. ун-та. № 200. Психология памяти и обучения. – 1980. – С. 21-25.
51. Справочник администрации школы по организации учебно-воспитательного процесса (часть І). Рекомендации по организации управленческой деятельности администрации школы: Сб. метод. рекомендаций для руководителей школы/ Сост.: Е.М. Муравьев, А.Е. Богоявленская. – М.: Центр «Педагогический поиск», 2000 – 144с.
52. Сучасні освітні технології: програма Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої 190 – річниці університету (15-16 жовтня 2001р.)/ Відп. О.М. Микитюк. – Харків, ХДПУ, 2001.
53. Фельдштейн Д.И. Проблемы возрастной и педагогической психологии. – М., 1995.
54. Формирование у учащихся стремления к самообразованию. – Волгоград, 1989.
55. Фурсенко Л.Модель компетентності керівника школи// Директор школи – 13 (25) – квітень 1998.
56. Рейнгард И.А., Распопов И.В., Клименко Л.В. Вопросы организации самостоятельной работы студентов. – Днепропетровск: ДГУ, 1981.
57. Формирование интереса к учению у школьников / Под ред. А.К Марковой. – М., 1986.
58. Хамблин Д. Формирование учебных навыков. – М., 1986.
59. Хистиановский В.В. Организация самостоятельной работы студентов // Проблемы высшей школы. – 1985. - № 57. – С. 49-52.
60. Ячина А.С., Литвинова Е.Д. К проблеме изменения мотивации усвоения текстового учебного материала // Вестн. Харьк. ун-та. № 287. Психология личности и познавательных процессов. – 1986. – С. 25-29.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.